Afacerile de familie din România mai au nevoie de 15-20 de ani pentru o profesionalizare completă

Afacerile de familie din România se află încă în stadiul de dezvoltare din punct de vedere al gradului de profesionalizare, prin comparaţie cu afacerile de familie din alte state europene, însă accesul la educaţie şi tehnologie poate duce la o creştere a acestuia, susţin investitorii elveţieni.

179 afișări
Imaginea articolului Afacerile de familie din România mai au nevoie de 15-20 de ani pentru o profesionalizare completă

Afacerile de familie din România mai au nevoie de 15-20 de ani pentru o profesionalizare completă

„Afacerile de familie din România mai au nevoie de 15-20 de ani pentru o profesionalizare completă, pentru că avem o istorie de sub 35 de ani de capitalism. Cu toate acestea, evoluţia unor afaceri de familie din România a fost, oricum, spectaculoasă în această perioadă”, a spus Adriana Cioca, Managing Director al Artemis România şi membru în board-ul Camerei de Comerţ Elveţia-România (CCE-R), citată de Ziarul Financiar.

Statele Unite ale Americii, Germania şi Franţa se află în clasamentul ţărilor din care provin afacerile de familie cu cele mai mari venituri în 2023, conform raportului Family Business Index realizat de firma de audit şi consultanţă EY şi University of St. Gallen.

Cele mai mari afaceri de familie au avut o creştere a veniturilor mai mare decât creşterea economiei la nivel global, mai arată rezultatele aceluiaşi studiu.

Elveţia se află pe locul 9 în topul statelor în funcţie de veniturile afacerilor de familie, conform Family Business Index 2023, cu un număr de 15 afaceri de familie.

„În Elveţia, cele mai mari afaceri de familie generează peste 235 de miliarde de dolari, aproape o treime din PIB-ul acestei ţări. Procesul de decizie mai scurt, orientarea spre inovaţie, reinvestirea profitului, planul de succesiune bine definit şi independenţa financiară faţă de bănci sunt câteva dintre caracteristicile afacerilor de familie mature, profesionalizate, din Elveţia, de la care antreprenorii români au ce învăţa”, a mai spus Adriana Cioca.

Potrivit Family Business Index, trei sferturi (76%) dintre afacerile de familie au o istorie de peste 50 de ani.

”Există totuşi şi o serie de trăsături comune care pun piedici în dezvoltarea afacerilor de familie din Europa de Vest, de la care antreprenorii români pot învăţa. De exemplu, în cazul succesiunii în afaceri, unii moştenitori nu sunt suficient de bine pregătiţi în domeniile respective pentru a prelua frâiele afacerii familiei, în timp ce managerii aduşi din extern <nu rezistă> culturii organizaţionale creată de familie. De asemenea, în unele cazuri, există o reticenţă în a folosi cele mai noi tehnologii sau în folosirea digitalizării pentru eficientizarea afacerii”, a mai explicat Adriana Cioca.

Ea a mai precizat că generaţiile următoare de antreprenori care moştenesc afacerile de familie vor avea un rol esenţial în creşterea performanţelor acestor organizaţii, în deschiderea către pieţe externe, în planificarea strategică şi în digitalizarea accelerată a proceselor de business. Cu toate acestea, fără încrederea dată de părinţii-fondatori ai afacerilor, noile generaţii nu vor putea continua dezvoltarea afacerilor de familie şi profesionalizarea acestora.

„Afacerile de familie sunt coloana vertebrală a economiei globale. Acestea reprezintă a treia putere economică globală a lumii, după SUA şi China şi concentrează aproximativ 75% din totalul angajaţilor la nivel mondial”, a concluzionat Adriana Cioca.

În octombrie 2023, Camera de Comerţ Elveţia-România a ajuns la peste 100 de companii membre care au aproape 18.000 de angajaţi în România.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici