APIA: Discuţiile pe tema taxei, maşinile vechi de import şi criza au blocat piaţa auto

Discuţiile prelungite pe tema taxei auto, importurile de maşini vechi şi alţi factori, precum criza sectorului auto la nivel mondial, au condus la un blocaj al pieţei, cumpărătorii fiind în aşteptare, a declarat, marţi, agenţiei MEDIAFAX, preşedintele APIA, Ernest Popovici.

24 afișări
Imaginea articolului APIA: Discuţiile pe tema taxei, maşinile vechi de import şi criza au blocat piaţa auto

APIA: Discuţiile pe tema taxei, maşinile vechi de import şi criza au blocat piaţa auto (Imagine: Mediafax Foto)

"Toată lumea aşteaptă să vadă ce se întâmplă cu taxa, iar acest lucru, alături de alţi factori deloc de neglijat, cum ar fi criza sectorului auto, au dus la situaţia în care ne aflăm acum, un blocaj al pieţei", a spus preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Popovici a adăugat că efectele din industria auto pe care le provoacă modificarea taxei auto sunt previzibile.

"Situaţia în care suntem acum este destul de clară. Avem Dacia care a reluat producţia luni, dar care a anunţat o nouă întrerupere de producţie. (...) După un sfârşit de an foarte slab pentru maşinile noi, dar exploziv pentru maşinile vechi de import, toate premisele indică o lună ianuarie la fel de slabă pentru piaţa de vehicule noi", a explicat preşedintele APIA.

Înmatriculările de autoturisme noi din România au scăzut cu 8,6% anul trecut, la 285.504 unităţi, în timp ce înregistrările de maşini rulate au urcat cu 151,4%, la un nivel record de 310.885 maşini.

În 2007 au intrat în circulaţie semnificativ mai multe maşini noi (312.533 unităţi) decât rulate (123.622 autoturisme), dar anul trecut cele second-hand au fost cu peste 25.000 de unităţi deasupra modelelor noi, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.

Pe fondul creşterii numărului de maşini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.

Simultan, taxa auto pentru achiziţia vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene, Vasile Puşcaş, a anunţat luni că Guvernul a fost informat de către Comisia Europeană că ordonanţa de urgenţă emisă de fostul Cabinet prin care taxa de poluare auto a fost triplată încalcă legislaţia comunitară, autorităţile române urmând să analizeze situaţia şi să găsească o soluţie pentru a intra în legalitate.

El a precizat că se va consulta în perioada următoare cu premierul Emil Boc şi miniştrii implicaţi, pentru identificarea unei soluţii.

La rândul lui, purtătorul de cuvânt al CE pentru domeniul taxelor, Maria Assimakopoulou, a declarat, marţi, la solicitarea MEDIAFAX, că Executivul UE a adresat autorităţilor române, pe 22 decembrie 2008, o scrisoare în care se arată că noua reglementare nu se conformează legislaţiei UE.

Citeşte şi:

CE a scris Bucureştiului, pe 22 decembrie, că noua taxă auto nu respectă legile UE

CE a constatat că ordonanţa de triplare a taxei auto încalcă legislaţia UE

Taxa auto ar putea fi redusă la înmatriculare şi plătită anual

Taxa auto a fost triplată luni, odată cu publicarea în MO

Taxa auto, stabilită conform datelor tehnice ale maşinii şi scade cu valoarea acesteia

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici