Companiile de externalizare se extind, România trebuie să acorde stimulente pentru a le atrage

Încetinirea creşterii economice în ţările dezvoltate, care determină companiile să reducă costurile, precum şi nivelul salarial relativ scăzut din România, pot genera noi oportunităţi pe piaţa locală de outsourcing, dar statul trebuie să ofere stimulente pentru a atrage firmele de externalizare.

177 afișări
Imaginea articolului Companiile de externalizare se extind, România trebuie să acorde stimulente pentru a le atrage

Companiile de externalizare se extind, România trebuie să acorde stimulente pentru a le atrage (Imagine: Mediafax Foto)

"Încetinirea creşterii economice în ţările dezvoltate, fapt ce generează presiuni asupra companiilor în a identifica arii de reducere a costurilor, precum şi costul salarial relativ scăzut din România pot genera noi oportunităţi pentru furnizorii locali de servicii externalizate", a declarat, într-un comunicat, Dan Iancu, partener, servicii de consultanţă în cadrul PricewaterhouseCoopers România.

El a subliniat însă că nu trebuie ignorat faptul că există o competiţie globală pentru atragerea de investiţii.

"În acest sens, Guvernele şi autorităţile locale acordă stimulente, fiscale sau de altă natură, furnizorilor de servicii externalizate. Astfel, România va trebui să ofere facilităţi, cel puţin la un nivel similar cu alte ţări din Europa Centrală şi de Est, pentru a-şi creşte cota de piaţă în această industrie", a adăugat Iancu.

Cererea de servicii externalizate va creşte în ritm rapid pe piaţa globală, iar, în consecinţă, companiile de outsourcing angajează personal şi investesc în noi servicii cu potenţial de dezvoltare, reiese dintr-un studiu realizat de Duke University Offshoring Research Network şi PricewaterhouseCoopers (PwC).

Studiul, care a cuprins 514 furnizori de servicii externalizate din 50 de ţări, a relevat faptul că industria se transformă ca urmare a apariţiei unor noi furnizori şi a eforturilor companiilor de outsourcing de a se extinde pe noi pieţe.

Companiile de outsourcing din America de Nord şi India, care au dominat vreme îndelungată această industrie, sunt în prezent concurate tot mai intens de jucători din America Latină, Europa de Est şi Asia, în zone de activitate precum centrele de contact, externalizarea proceselor de afaceri (business process outsourcing - BPO) şi externalizarea serviciilor IT.

Potrivit studiului, o mare parte a furnizorilor de servicii externalizate se aşteaptă să obţină noi contracte pentru dezvoltarea de sisteme informatice şi prestarea de alte servicii IT în următoarele 18 până la 36 de luni.

În plus, se arată în studiu că numărul furnizorilor care intenţionează să ofere servicii financiare şi de contabilitate, de resurse umane, precum şi servicii de inovare, cum ar fi cercetare-dezvoltare, s-a dublat faţă de anul precedent. Per total, 62% dintre furnizori au declarat că intenţionează să-şi extindă oferta de servicii.

"Competiţia în creştere a transformat industria de outsourcing într-o cursă globală pentru cotă de piaţă. Succesul Indiei drept «back office mondial» a inspirat şi alte ţări în curs de dezvoltare cu forţă de muncă bine educată, dar cu o rată a ocupării forţei de muncă scăzută, să încerce să copieze modelul indian", a declarat Charles Aird, Managing Director în cadrul PwC.

Deşi India rămâne liderul pieţei de outsourcing, alte economii emergente caută să se extindă în acest sector. Printre acestea se remarcă eforturile Guvernului chinez, care a desemnat 20 de oraşe drept centre de servicii externalizate într-un efort de a atrage investiţiile străine, în vreme ce Guvernul filipinez a declarat outsourcingul o industrie prioritară, se mai arată în raportul PwC.

Cu toate acestea, numai 16% dintre furnizorii de servicii de outsourcing indieni privesc competiţia din alte economii emergente drept o ameninţare.

Studiul a arătat că recesiunea economică din 2009 a subliniat încă o dată importanţa reducerii costurilor şi îmbunătăţirii eficienţei drept principalele motive strategice pentru outsourcing, urmate de accesul la personal calificat.

Creşterea serviciilor juridice externalizate a fost puternică şi se aşteaptă să-şi menţină actualul ritm de dezvoltare, îndeosebi în India, mai arată studiul. Externalizarea serviciilor juridice creşte într-un ritm de 40% pe an în India, acolo unde sunt înregistraţi aproximativ 110 de furnizori de astfel de servicii. Filipine şi Sri Lanka asigură 20% din piaţa serviciilor de consultanţă juridică externalizată.

Din raport reiese şi faptul că 70% dintre contractele de outsourcing din 2008 au fost reînnoite la expirarea primului an de contract, în scădere faţă de 2007, atunci când 72% dintre contracte au fost reînnoite, iar principalele motive pentru renunţarea la contracte au fost aşteptările nerealiste ale clienţilor şi lipsa unei strategii privind externalizarea serviciilor.

De asemenea, "Near-shoring" (apropierea geografică a furnizorului de servicii externalizate faţă de zona în care operează clientul) a câştigat adepţi în rândul companiilor care şi-au externalizat sau intenţionează să-şi externalizeze servicii, se mai arată în studiu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici