Ponta: Romanii au construit Podul lui Traian într-un an, o semnătură la Calafat-Vidin s-a dat în doi ani

Finalizarea târzie a podului Calafat-Vidin este un exemplu că mica birocraţie şi probleme politice blochează proiecte importante, guvernele având nevoie de doi ani doar pentru a aviza un memorandum în timp ce, în urmă cu două mii de ani, romanii au construit un pod într-un singur an, spune premierul Ponta.

453 afișări
Imaginea articolului Ponta: Romanii au construit Podul lui Traian într-un an, o semnătură la Calafat-Vidin s-a dat în doi ani

Ponta: Romanii au construit Podul lui Traian într-un an, o semnătură la Calafat-Vidin s-a dat în doi ani (Imagine: Tibi Bologh/ Mediafax Foto)

Premierul Victor Ponta şi omologul său bulgar, Boiko Borisov, au traversat miercuri podul dintre localităţile Calafat-Vidin, care leagă România de Bulgaria, la eveniment fiind prezent şi Johannes Hahn, comisarul european pentru Politica Regională, proiectul fiind finanţat din fonduri ISPA.

Şeful Guvernului de la Bucureşti a admis că lucrările de construcţie a podului ar fi trebuit încheiate mai repede şi a făcut o comparaţie între modul de lucru actual şi cel de pe vremea Imperiului Roman.

"Nu departe de acest loc, cu două mii de ani în urmă, romanii au construit un alt pod şi le-a trebuit doar un an. Guvernele au avut nevoie de doi ani doar pentru a aproba un memorandum. Eu sunt al cincilea premier după Isărescu care a semnat acordul de efectuare a lucrării", a spus Ponta.

Premierul s-a referit astfel la podul construit de Apolodor din Damasc la est de Porţile de Fier, în apropiere de oraşul Drobeta-Turnu Severin, cunoscut şi sub numele de "Podul lui Traian" şi construit între anii 103 şi 105. Scopul construcţiei a fost de a facilita transportul trupelor romane conduse de Traian şi a proviziilor necesare celei de-a doua campanii militare de cucerire a Daciei regelui Decebal.

Ponta a mai arătat că politicienii ar trebui să adopte mai repede deciziile legate de derularea unor proiecte importante şi că, în cazul podului de la Calafat-Vidin, este nevoie şi de finalizarea infrastructurii rutiere şi feroviare adiacente.

Întârzierea înregistrată în finalizarea lucrării a fost menţionată şi de comisarul european Johannes Hahn, care a arătat că proiectul s-a aflat în derulare pentru o lungă perioadă de timp, dar că părţile implicate se pot "lăuda" acum că investiţia este finalizată.

România şi Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin în martie 2000, când Guvernul era condus de Mugur Isărescu, însă iniţierea proiectului a întârziat din cauza fondurilor insuficiente.

La începutul şedinţei de miercuri a Guvernului, premierul Ponta a declarat că România a finalizat lucrările la podul Calafat-Vidin deşi Bulgaria susţine contrariul pentru a justifica întârzierea executării lucrărilor care îi revin, a afirmat premierul Victor Ponta, adăugând că "este la modă să dai vina pe altcineva".

Guvernul de la Bucureşti susţine că, în acest moment, lucrările proiectului aparţinând părţii române sunt finalizate în proporţie de 95%, din luna septembrie 2011. Aceeaşi sursă arată că termenul iniţial de finalizare al lucrărilor a fost decembrie 2010, însă "ca urmare a proiectului elaborat de partea bulgară pentru pod", diferit faţă de studiul de fezabilitate elaborat iniţial de proiectantul părţii bulgare, s-a impus reproiectarea inclusiv pentru obiectivul părţii române.

Astfel, termenul de finalizare acceptat şi de Comisia Europeană a fost septembrie 2011 pentru partea română, iar pentru partea bulgară-inţial septembrie 2010 şi prelungit mai întâi în februarie 2012, apoi până în noiembrie 2012.

"În ceea ce priveşte lucrările executate de partea română, s-a impus suspendarea lor din cauza prelungirii termenului de execuţie pentru proiectul bulgar, neexistând posibilitatea de alimentare cu energie electrică a liniei catenare şi implicit a efectuării probelor aferente căii ferate. De asemenea, întârzierile părţii bulgare au condus la o creştere a valorii proiectului părţii române cu peste 5 milioane euro (aferente lucrărilor de conservare, organizare de şantier, paza, precum şi pentru prelungirea serviciilor de consultanţa), pe care partea română trebuie să le suporte din bugetul de stat", mai susţine Guvernul român.

Podul de doi kilometri peste Dunăre este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de Istanbul (Turcia).

Costurile totale ale proiectului totalizează 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridică la 60,7 milioane de euro. Proiectul beneficiază de împrumuturi şi finanţări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici