Proprietarii maşinilor cu masa de peste 2,8 tone vor plăti pentru evaluarea emisiei de CO2

Proprietarii autovehiculelor cu greutatea mai mare de 2,8 tone şi pentru care nivelul emisiilor de dioxid de carbon nu este specificat în cartea tehnică a maşinii sau alte documente vor suporta costurile de măsurare a emisiei poluante, de până la 2.300 lei, efectuată de Registrul Auto Român (RAR).

30 afișări
Imaginea articolului Proprietarii maşinilor cu masa de peste 2,8 tone vor plăti pentru evaluarea emisiei de CO2

Proprietarii maşinilor cu masa de peste 2,8 tone vor plăti pentru evaluarea emisiei de CO2 (Imagine: Mediafax Foto)

Pentru autovehiculele din categoriile M1şi N1, cu motorizări Euro3 şi Euro4, a căror masă de referinţă depăşeşte 2.840 kilograme şi pentru care emisia de CO2 nu poate fi dovedită cu documente, aceasta din urmă se determină pe baza măsurătorilor realizate de către Registrul Auto Român, pe cheltuiala contribuabilului, potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă privind taxa de poluare auto.

Reglementările privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice, aprobate prin ordin al ministrului de resort în 2003, definesc maşinile incluse în categoria M1 drept vehicule concepute şi construite pentru transportul de pasageri, care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune, iar maşinile din categoria N1 sunt considerate acele vehicule concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, cu o masă maximă care nu depăşeşte 3,5 tone.

Reprezentanţii Guvernului şi cei ai Comisiei Europene au negociat asupra unei formule prin care taxa auto să fie calculată la maşinile cu motor Euro 4 şi Euro 3 în funcţie de emisia de dioxid de carbon. Experţii europeni au cerut ca taxa să fie calculată în funcţie de emisiile de CO2 şi pentru maşinile Euro 3, ceea ce a ridicat o serie de probleme autorităţilor deoarece nu pentru toate autovehiculele cu această motorizare este inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon.

Proiectul mai prevede că de la plata taxei auto sunt exceptate autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic, autoturismele special echipate şi destinate persoanelor cu handicap fizic grav şi accentuat, autovehiculele utilizate de armată, poliţie, jandarmerie, pompieri, ca şi automobilele folosite de serviciile de ambulanţă şi medicină.

Exceptate de la plata taxei vor fi şi autovehiculele a căror caroserie sau al căror şasiu au fost înlocuite, cu condiţia ca maşinile să fi fost anterior înmatriculate în ţară.

Pentru persoanele cu handicap fizic, scutirea la plată este valabilă numai pentru achiziţionarea unui singur autoturism în decurs de cinci ani.

"Dovada adaptării sau echipării speciale a autovehiculelor o reprezintă menţiunea acestui fapt de Registrul Auto Român direct pe cartea de identitate a vehiculului. Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intră în categoria celor adaptate sau echipate special şi nu sunt exceptate de la plata taxei", se arată în ordonanţă.

În categoria automobilelor folosite de serviciile de ambulanţă şi medicină se încadrează numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale şi care sunt înscrise în evidenţa staţiilor de ambulanţă, a serviciilor mobile de urgenţă şi de reanimare. În aceeaşi categorie intră şi autovehiculele dotate cu echipamente speciale pentru astfel de servicii, deţinute de firme.

Pentru maşinile cu motor Euro 4 sau Euro 3, taxa auto va fi calculată pe baza emisiei de CO2, exprimată în grame/km înscrisă de constructor în documentele de identificare cu ocazia omologării, de taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrică, de taxa specifică pe cilindree, la care se aplică o cotă de reducere în funcţie de vechime.

Pentru autovehicule cu motorizare non-euro, Euro 1 sau Euro 2, taxa este calculată în funcţie de capacitatea cilindrică şi taxa specifică pe cilindree, la care se aplică o cotă de reducere.

Cota fixă de reducere este stabilită în funcţie de vechimea, de rulajul mediu anual, de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului.

"Cu ocazia calculului taxei vor fi acordate reduceri suplimentare faţă de cota fixă, în funcţie de abaterile de la situaţia standard a elementelor care au stat la baza stabilirii cotei fixe, în condiţiile prevăzute în normele metodologice de aplicare a ordonanţei de urgenţă", se arată în actul normativ.

Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcţie de data primei înmatriculări. Atunci când persoana care solicită înmatricularea autovehiculului nu poate dovedi data primei înmatriculări, taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de până la o lună.

Proiectul urmează să fie supus dezbaterii publice înainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonanţe de urgenţă.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici