RCS&RDS chiar vrea să cumpere UPC. Achiziţia ar crea un "monstru" în telecom

Operatorul de telecomunicaţii RCS&RDS, controlat de omul de afaceri din Oradea Zoltan Teszari, 41 ani, este la un pas de a cumpăra rivalul UPC, fostul Astral, cu care se bate de peste 15 ani pe piaţa de cablu într-o tranzacţie care s-ar ridica în jurul a 300 mil.dolari, scrie ZF în ediţia de vineri.

218 afişări
Imaginea articolului RCS&RDS chiar vrea să cumpere UPC. Achiziţia ar crea un "monstru" în telecom

RCS&RDS chiar vrea să cumpere UPC. Achiziţia ar crea un "monstru" în telecom (Imagine: Shutterstock)

Conform unor surse de pe piaţă, Teszari - care deţine 43% dinRCS&RDS - este în proces de selecţie a băncii de investiţiecare trebuie să-i asigure finanţarea pentru această tranzacţie caredacă
s-ar realiza, ar schimba fundamental toată piaţa telecomromânească, extrem de fragmentată şi cu o concurenţă acerbă.

Ceilalţi acţionari ai RCS&RDS sunt fondurile de investiţiiEpic şi Quadrant şi câţiva oameni de afaceri români şi manageri aifirmei.

Teszari a avut discuţii începând cu finalul anului trecut cumarile bănci de investiţii printre care Goldman Sachs, CreditSuisse şi Morgan Stanley pentru structurarea unei asemeneatranzacţii. El este acum în proces de a selecta banca cu care vamerge înainte. Discuţiile se poartă la Viena.

Bancherii ar trebui să-i ofere RCS&RDS, o companie cuvenituri care depăşesc 700 de milioane de dolari, finanţare atâtpentru achiziţie, cât şi pentru reeşalonarea datoriilor caretrebuie plătite
de RCS&RDS în perioada următoare.

Anul acesta compania are de rambursat 175 de milioane de dolari,iar conform unor surse de pe piaţă, citate de ZF, "problema esteparţial rezolvată".

Liberty Global, acţionarul UPC, a angajat anul trecut banca deinvestiţii Rothschild pentru găsirea unei soluţii pentru UPCRomânia, care a cumpărat în anul 2004 operatorul local de cabluAstral cu 400 de milioane de dolari.

Dacă în 2005 UPC devenea numărul unu pe piaţa de cablu, în"lupta de stradă" care a urmat în următorii ani RCS&RDS aînvins printr-o politică extrem de agresivă de preţuri şi atragereade clienţi cu orice preţ. După cinci ani de luptă,RCS&RDS are de aproape trei ori mai mulţi clienţi pe TV decâtUPC.

În aceste condiţii, Liberty trebuie să găsească o soluţie şi,conform surselor citate, ar fi de acord să vândă operaţiunile dinRomânia.

Dacă la primul tur făcut de Rothschild la cei care ar putea fiinteresaţi niciun grup mare de telecom nu a marşat la preţul cerutde 700 de millioane de dolari, acum, la 300 de milioane de dolari,pare mult mai rezonabil, iar RCS&RDS este gata să facă omişcare care ar lăsa mască toată piaţa de telecom.

Dacă cei doi rivali s-ar uni, s-ar naşte un "monstru" pe piaţaromânească cu aproape patru milioane de clienţi numai pe segmentulde televiziune, 1,7 milioane de clienţi pe telefonie fixă, 1,4 petelefonie mobilă şi 1,4 pe internet fix. Cifrele de afaceri adunatear duce la constituirea unui grup cu venituri anuale de aproape unmiliard de dolari, ceea ce ar fi ca un ghimpe în coasta Orange,Vodafone şi Romtelecom / Cosmote, grupul controlat indirect deDeutsche Telekom.

Tranzacţia nu ar avea probleme la Consiliul Concurenţei având învedere că ar domina piaţa urbană de cablu? "La prima discuţie, şila prima vedere a structurii de clienţi şi afaceri, nu esteniciun
obstacol care să nu poată să fie trecut", a menţionat un avocat. Departea cealaltă, unul dintre rivali a replicat: "Această tranzacţienu ar trebui să primească OK-ul Concurenţei. Piaţa TV s-arînchide
pur şi simplu".

Tranzacţia RCS&RDS - UPC trebuie privită cu rezerve având învedere că niciunul dintre rivali nu va sta cu mâinile în sân,privind detaşat de pe margine cum se naşte un grup care este extremde agresiv şi bine conectat al cărui trecut lasă să se vadă că sebate de la egal la egal cu cele mai mari grupuri de telecom dinlume. Bătălia pentru tranzacţie se va da inclusiv la nivel politic,având în vedere că toţi operatorii de pe piaţă sunt extrem deinfluenţi la vârf şi au interese diferite, scrie ZF.

RCS&RDS este extrem de experimentată la nivelul ConsiliulConcurenţei având în vedere că a făcut achiziţii pe bandă rulantă,toate aprobate de Consiliu, şi a beneficiat, în timp, de un cadrude reglementare favorabil la nivelul autorităţii de reglementare şial ministerului de resort.

În aceste condiţii toţi ochii vor fi spre Consiliul Concurenţei,care ar trebui să analizeze cel mai fierbinte dosar de achiziţiedin ultimul deceniu. În joc se vor pune de la sute de mii până lamilioane
de euro pentru avocaţi şi consultanţi - pe de o parte pentru a seface tranzacţia, iar pe de altă parte, pentru a se împiedicacrearea unui colos imprevizibil, care a dovedit că poate pune pepiaţă o idee
într-un timp foarte scurt spre deosebire de multinaţionale, care aunevoie de dosare de aprobări.

Zoltan Teszari este un om extrem de discret care a început de laun chioşc de îngheţată în anii '90 pentru a ajunge cel mai de temutpersonaj din România de pe piaţa de telecom. Cu el existădoar
două poze, pentru că nu a acordat niciodată un interviu şi oficialnu a discutat cu niciun ziarist.

Fieful lui este la Oradea, iar de acolo şi-a creat o reţeaextrem de întinsă de relaţii care l-au ajutat să câştige pas cu pasfiecare scară de bloc, fiecare oraş pentru a oferi serviciile decablu şi internet. El l-a angajat acum mai bine de un deceniu peAlexandru Oprea, un inginer, care i-a condus operaţiunile zilniceşi care îşi face simţită prezenţa în spaţiul public doar laconferinţe ale cabliştilor şi la licitaţiile pentru achiziţiadrepturilor TV la Liga I de fotbal.

Prea puţină lume ştie ce se întâmplă în spatele uşilor de laRCS&RDS. Singurele informaţii sunt aflate din Monitorul Oficialsau Arhiva de garanţii reale mobiliare, având în vedere căRCS&RDS este un
grup puternic îndatorat, care şi-a bazat extinderea agresivă atåtîn ţară, cåt şi în afară (Ungaria, Slovacia, Cehia, Croaţia,Serbia, Spania şi Italia) pe împrumuturi bancare.

Într-un interviu acordat anul trecut ZF Alexandru Oprea,preşedintele companiei, a respins însă eticheta de grup îndatoratpusă la Bucureşti, afirmând că în capitalele financiare Londra sauNew York companiei i se spune că ar putea împrumuta mai mult.

În anul 2008, cu datorii de 671 mil. dolari şi un profitoperaţional de 277,8 mil. dolari raportul dintre datorii şi câştigera de 2,4, sub media înregistrată de companii din aceeaşiindustrie, spune Oprea.

Acum un deceniu ING a fost principalul finanţator, dar înultimii ani au intrat şi alte bănci mari din afară, în frunte cuCitibank. La finalul lui 2007 Teszari a dorit să vândă o parte dincompanie pe bursele internaţionale, dar tranzacţia a picat peultima sută de metri, atunci când agenţiile de rating au început săpenalizeze România, iar marii investitori s-au retras.

Pentru listarea la bursă Teszari a angajat banca americană deinvestiţii Morgan Stanley, iar valoarea companiei se situa între2,5 şi 3 miliarde de dolari, ceea ce l-ar fi făcut miliardar îndolari pe Teszari.

Între timp valoarea companiei a scăzut şi nimeni nu ar mai oferivalorile de atunci. De-a lungul timpului au apărut informaţiiconform cărora Teszari ar fi discutat vånzarea RCS&RDS cuDeutsche Telekom. Gigantul german a dorit neapărat să intre înRomânia, o piaţă de 22 de milioane de locuitori cu o populaţie careîşi petrece cea mai mare parte a timpului liber în faţatelevizorului - principalul mijloc de distracţie - şi care plăteşteanual facturi la mobil de peste 2,4 miliarde de euro.

Într-un final Deutsche atacă piaţa românească cumpărând acţiunila grupul elen OTE, care deţine în Romånia operatorii Romtelecom şiCosmote.

În cei 15 ani de cånd operează în telecom Teszari a avut curajulsă se bată cu orice operator investind peste un miliard de dolariîn echipamente, tehnologie, conţinut TV şi extindere în regiune -în Ungaria ajungånd numărul doi pe piaţa TV. Strategia lui s-abazat pe o politică agresivă de preţuri şi un simţ extraordinar îna detecta zonele de creştere, fie că erau la oraş, fie că erau înmediul rural.

De trei ani RCS se bate cu Romtelecom lună de lună pentruachiziţia reţelelor de cartier din oraşe şi din mediul rural.

Ovidiu Ghiman, unul dintre oamenii care au fost alături deTeszari zece ani, a fost recrutat de Romtelecom, fiind acumdirectorul prin care compania, cu picioare de lut (telefonia fixă,un business
în scădere), încearcă să cåştige clienţi prin punerea pe piaţă aserviciilor de televiziune şi telefonie inclusiv prin reţele decablu. Rivalitatea dintre Teszari şi Ghiman, 33 de ani, fostacţionar al RCS&RDS, este dusă la extrem şi se vede înpiaţă.

"Unde se duce Ghiman cu Romtelecom, acolo vine şi RCS&RDS",a menţionat o sursă de piaţă. La începutul anului s-a dat bătăliapentru oraşul Sighişoara, care a fost cåştigată de Teszari.

Piaţa telecom din Romånia, de peste 4 miliarde de euro pe an(peste 5 miliarde de dolari) este dominată la nivel de profit deOrange şi Vodafone, iar ceilalţi se luptă pe ce mai rămâne. Venireacrizei a adus politici de preţ extrem de agresive din parteatuturor operatorilor, ceea ce i-a făcut pe mulţi să spună că "înRomånia, la nivel de piaţă, se generează un profit operaţional preamic pentru a susţine atåt de mulţi jucători".

Pe piaţa telecom din România au apărut zvonuri privindvânzarea UPC încă din 2008, dar acestea au fost respinse în modconstant de companie. Atunci Orange ar fi discutatpreluarea UPC. Zvonurile nu au dispărut, în contextul în care UPC acontinuat să-şi diminueze cota de piaţă din România. Mai mult,discuţiile s-au amplificat, iar în decembrie 2010 Mike Fries,directorul executiv al companiei americane Liberty Global (UPC), afost întrebat, direct, la un forum organizat la New York de bancade investiţii UBS, dacă operatorul se va retrage din România.

"Unii oameni sugerează că ar fi mai bine să predaţi cheile şi săvă retrageţi din România. Ce planuri aveţi?", a sunat întrebareabrutală adresată lui Fries. El a evitat un răspuns direct. "Evaluămîn mod
constant diferite oportunităţi", a spus el, sugerând însă căsubiectului i se acordă o atenţie exagerată. "Acest subiect pare săapară între primele trei teme ale oricărei conversaţii pe care oport", deşi "România reprezintă doar 1,5% din veniturile UPC", aspus Fries.

Zvonurile privind vânzarea au fost de altfel permanent un motivde stres şi în cadrul operatorului. "E greu să lucrezi într-ocompanie despre care sunt tot timpul zvonuri că va fi preluată. Nuştii la ce să te aştepţi", povestea, sub condiţia anonimatului, unangajat al UPC.

"Având în vedere felul în care UPC a dispus în trecut deactivele sale pe pieţe precum Norvegia şi Franţa, vânzareaoperaţiunilor din Romånia, chiar şi către un asemenea competitorprecum RCS&RDS, nu poate fi exclusă", a comentat pentru ZFChris Dziadul, director editorial şi analist-şef pe Europa de Estal publicaţiei britanice Broadband TV News - una dintre cele maiimportante publicaţii de specialitate din Europa.

"România este o piaţă unică din punctul de vedere alcompetiţiei, iar războiul preţurilor în care sunt implicaţi acumliderii pieţei, UPC, RCS&RDS şi Romtelecom, este nesustenabilpe termen mediu şi lung. Deşi un exit de pe piaţa din Romånia arfi, fără îndoială, o lovitură pentru Liberty Global, focusulprincipal al companiei este în mod clar acum pe teritorii mai marişi mai profitabile, cum sunt Polonia şi, desigur, Germania", aadăugat el.

Dacă tranzacţia dintre RCS&RDS şi UPC va fi finalizată,interesul Deutsche Telekom pentru achiziţia acţiunilor deţinute destatul romån la Romtelecom va fi redus dramatic, comentează sursede pe piaţa telecom.

"Interesul va scădea pentru că Romtelecom nu va mai avea cum sălupte cu şanse pentru pieţele cheie de internet şi televiziune.Cumpărând UPC, RCS&RDS închide practic piaţa de servicii TV şidevine un jucător uriaş şi pe piaţa de internet fix", au declaratpentru ZF surse de pe piaţa de comunicaţii.

Nici RCS&RDS, nici UPC nu au comentat informaţiile.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici