Reportaj: Ca beduinii prin praful autostrăzii Bucureşti- Ploieşti

Autostrada Bucureşti-Ploieşti pare o cale de acces spre "zona interzisă". Fragmente de şosea încep brusc, în câmp, sfârşind nerăbdător în buza unui pod neterminat, straniu, absurd ca o uşă fără balcon deschisă într-un zid de bloc. Vântul întinde peste mirişti praf gros din piatra şlefuită a terasamentului.

721 afișări
Imaginea articolului Reportaj: Ca beduinii prin praful autostrăzii Bucureşti- Ploieşti

Reportaj: Ca beduinii prin praful autostrăzii Bucureşti- Ploieşti (Imagine: www.gandul.info)

Departe, persistă un huruit nedefinit. Aproape, trei oameni - un bărbat şi două femei -, bat glodurile pământului printre porumbi, acoperiţi de faldurile albe. "Atâta pământ ne-a mai rămas. Restul l-au luat la autostrdă. Cu 2 euro metrul. Şi el se vinde cu 40..."
Luni, 30 mai, este ziua în care regii asfaltului - Besciu, Căşuneanu, Umbrărescu - au convenit să reia lucrul la tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti, parte a autostrăzii Bucureşti-Braşov, după un scandal în toată regula cu ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, şi o ameninţare cu rezilierea contractului, venită din partea acesteia.
De ce scandal?! "Pentru că au părăsit şantierul în urmă cu 17 luni şi că au solicitat creşteri ale valorii contractului care urcau la 47%. Două motive care ne-au făcut să notificăm consorţiul, punându-i în vedere că vom rezilia contractul" spune ferm Boagiu. Deşi trataţi cu refuz la bani, ca să nu se strice cu guvernul, regii consimt să renunţe la majorarea de 47 la sută, cerută imperativ pe timpul lui Berceanu şi, nici mai mult nici mai puţin, semnează pe 25 mai un act adiţional prin care anunţă că se întorc la lucru luni, că nu mai vor bani în plus - nici acum, şi niciodată -, ba chiar că vor respecta termenul de predare - 15 decembrie 2011 -, aşa cum este el prevăzut în contract, prin adiţionalele ulterioare.
Pe scurt, că vor recupera în şase luni de muncă ceea ce au pierdut în aproape doi ani de pauză.
Ca să pricepem lucrurile la adevărata lor "valoare", am dat filmul înapoi. Aşadar, consorţiul a părăsit şantierul - potrivit declaraţiei ministrului Anca Boagiu - în urmă cu 17 luni, ceea ce înseamnă, 1 ianuarie 2010. Ba, dacă ne gândim bine, chiar în noiembrie-decembrie 2009, iarna, îndeobşte, trăgând obloanele tuturor şantierelor.
Concluzia: la autostradă nu s-a "muncit", în principiu, mai mult de doi ani - 2008 şi 2009, minus iernile aferente - declanşarea lucrărilor, în 2006, începând şi ea cu o pauză respectabilă.
• Octombrie 2006 - consorţiul format din Euroconstruct Trading 98 (Dan Besciu), Spedition UMB (Dorinel Umbrărescu) şi Pa&Co International (Costel Căşuneanu) semnează primul contract cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), pentru realizarea tronsonului Moara Vlăsiei - Ploieşti (42,5 km). Valoarea initial a contractului este de 200 milioane de euro.
• În cel mai pur stil românesc, deşi ministrul Berceanu inaugurează festiv lucrarea în martie 2007, afacerea începe cu o pauză respectabilă, de nouă luni. "Regii" întârzie să depună în bancă scrisoarea de garanţie, în valoare de 20 de milioane de euro, pe motiv că CNADNR nu a efectuat exproprieri şi nu a predat amplasamente.
Citeşte continuarea reportajului pe www.gandul.info

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici