Scăderea cheltuielilor publice va duce la reducerea numărului de contestaţii la licitaţii în 2010

Numărul contestaţiilor la licitaţii a crescut cu 33% în primul trimestru, potrivit Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), care estimează o reducere a acestui ritm până la finele anului, pe fondul scăderii sumelor alocate de la bugetul de stat pentru cheltuieli publice.

26 afișări
Imaginea articolului Scăderea cheltuielilor publice va duce la reducerea numărului de contestaţii la licitaţii în 2010

Scăderea cheltuielilor publice va duce la reducerea numărului de contestaţii la licitaţii în 2010 (Imagine: Arhiva Mediafax Foto)

"În primele trei luni, CNSC a primit cu peste 33% mai multe contestaţii comparativ cu intervalul ianuarie-martie 2009. Prin extrapolare, am putea estima că numărul contestaţiilor va creşte cu 30-40% pâna la finele anului, dar pe fondul crizei, mă aştept, începând cu al treilea trimestru, la o încetinire a ritmului de contestatii depuse. Reducerea cheltuielilor bugetare va afecta dinamica numărului de contestaţii, care va stagna sau scădea faţă de 2009", a declarat agenţiei MEDIAFAX preşedintele instituţiei, Lehel Lorand Bogdan.

În primele trei luni ale anului, numărul contestaţiilor (dosarelor) depuse la CNSC a crescut cu 33,6% comparativ cu perioada similară a anului 2009, la 1.711. De asemenea, instituţia a soluţionat 1.874 de dosare, cu 28% mai multe comparativ cu perioada similară a anului precedent, în condiţiile în care numărul de angajaţi a rămas la nivelul anului 2008.

În 2009, au fost depuse la CNSC 9.218 de contestaţii, în creştere cu 41,5%.

Potrivit lui Bogdan, din cele peste 7.360 de decizii de soluţionare emise de instituţie în 2009, un număr de 784, respectiv 10,7%, au fost atacate cu plângere la Curtea de Apel, iar dintre acestea doar 89 au fost admise, ceea ce reprezintă un procent de 1,2% din totalul deciziilor emise de CNSC în anul precedent.

"Din totalul deciziilor emise în 2009, peste 35% au fost favorabile contestatorilor, adică agenţilor economici. Asta înseamnă că CNSC a admis, în parte sau în totalitate, neregulile prezentate în contestaţiile depuse şi a dispus remedierea acestora, acolo unde procedura de atribuire încă nu s-a încheiat", a spus Bogdan.

Preşedintele CNSC a afirmat că 34% din numărul contestaţiilor depuse în 2010 vizează documentaţia de atribuire, iar 66% rezultatul procedurii de atribuire a contractului, ponderile fiind similare cu cele consemnate în urmă cu un an.

El a arătat că cele mai multe contestaţii sunt depuse în cazul licitaţiilor pentru lucrări de infrastructură (drumuri, utilităţi), pentru că "în acest domeniu statul a alocat cei mai mulţi bani în ultimii ani".

"Practic, acolo unde se duc banii şi au loc licitaţii, acolo se depun şi contestaţii într-un număr mai mare. De asemenea, dacă valoarea proiectului este ridicată, şi interesul ofertanţilor creşte, ceea ce conduce la un un număr mai mare de contestaţii, o parte fiind depuse şi de societăţi din afara României", a spus Bogdan.

El a adăugat că, în urmă cu câţiva ani, firmele străine nu erau interesate de licitaţiile locale, mai ales cele cu valoare redusă, dar acum sunt prezente activ la aproape toate procedurile de atribuire.

"Concurenţa este acerbă pentru banul public. Pe fondul crizei, firmele private, locale sau străine, trebuie să supravieţuiască şi se înscriu la licitaţii publice, în condiţiile în care în anii precedenţi nu erau foarte interesate", a menţionat preşedintele CNSC.

Bogdan a arătat că agenţii economici sunt "mai bine pregătiţi" şi sesizează "mai repede" eventualele lacune ale documentaţiei de atribuire în raport cu autorităţile publice (consilii judeţene, primării).

"Există o criză acută de personal specializat în rândul achiziţiilor publice la nivelul autorităţilor publice şi, în acest context, ofertanţii «profită» de orice «fisură» a documentaţiei sau contestă orice neregulă apărută în procesul de atribuire a unui contract", a spus reprezentantul CNSC.

În acest context, preşedintele instituţiei a criticat populismul autorităţilor publice în cazul blocării licitaţiilor, care aruncă vina doar pe "contestatorii de meserie".

CNSC a fost înfiinţată în baza OUG 34/2006 şi este o instituţie independentă cu activitate administrativ-jurisdicţională, care soluţionează contestaţiile formulate în cadrul procedurilor de achiziţii publice.

Instituţia a dobândit personalitate juridică la 1 ianuarie 2007.

CNSC are circa 100 de salariaţi, din care 30 sunt consilieri care îşi desfăşoară activitatea în 10 complete de soluţionare a contestaţiilor.

În 2009, durata medie de soluţionare a unei contestaţii a fost de 19 zile, sub termenul prevăzut de lege, de 20 zile.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici