Taxa de autostradă pe tronsonul Comarnic-Braşov va fi de circa un euro

Taxa de utilizare a tronsonului Comarnic-Braşov va fi, în primul an de folosire a segmentului de autostradă, de circa un euro pentru fiecare autoturism, a declarat, luni, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.

33 afișări
Imaginea articolului Taxa de autostradă pe tronsonul Comarnic-Braşov va fi de circa un euro

Taxa de autostradă pe tronsonul Comarnic-Braşov va fi de circa un euro (Imagine: Raul Ştef/Mediafax Foto)

Nivelul taxei va fi fixat de piaţă şi dacă acesta va fi prea mare şoferii vor folosi DN1, a afirmat Berceanu.

"Nu putem şti cât va fi taxa în anul 26 de utilizare. Eu nici nu cred că voi mai fi atunci şi deci nu mă va mai pasiona acest subiect", a spus el.

Cuantumul taxei anunţat de Berceanu este mai mic decât cel vehiculat până în prezent, de 1,7 - 1,8 euro pe maşină.

Berceanu a semnat luni, împreună cu preşedintele grupului francez Vinci şi un reprezentant al companiei elene Aktor, contractul de concesiune, pe 30 de ani, pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov, proiectul urmând să fie finalizat până în ianuarie 2014.

Proiectul este primul contract din România de construcţie prin concesiune a unui tronson de autostradă.

Statul va plăti în cei 30 de ani, în total, 4,8 miliarde de euro.

Din suma totală, 3,108 miliarde euro reprezintă cheltuieli cu împrumutul principal, 670 milioane euro - cheltuieli cu creditul subordonat, 323 milioane euro - cheltuieli legate de operare şi întreţinere,
584 milioane euro - taxe, impozite şi alte costuri financiare, 146 milioane euro - inflaţia, potrivit Ministerului Transporturilor. Suma de 323 de milioane de euro aferentă cheltuielilor legate de operare şi întreţinere reprezintă doar o parte din costul total al acestei activităţi, restul fiind suportat din taxele de concesiune - taxa de autostradă, chirii şi altele.

Construcţia propriu-zisă a tronsonului, în lungime de 55 de kilometri, va costa circa 1,2 miliarde de euro. Şoseaua va avea 30 de kilometri de tuneluri, din care cel mai lung va avea 3,8 kilometri. Autostrada va avea cinci noduri rutiere, la Comarnic, Sinaia, Buşteni, Predeal şi Râşnov.

După închiderea financiară (etapa ulterioară semnării contractului, care vizează obţinerea de finanţare, n.r.) consorţiul are la dispoziţie maxim un an pentru a efectua studiile geotehnice şi proiectul tehnic, iar ulterior va începe construcţia propriu-zisă, a spus Berceanu. Dacă termenul de realizare a autostrăzii va depăşi patru ani, asocierea va plăti penalităţi, iar dacă va realiza mai devreme autostrada va primi o bonificaţie.

"Pe noi ne interesează dacă ei nu pot să facă închiderea financiară şi pot să vină să spună că renunţă. Noi credem însă că fiind un consorţiu atât de puternic va găsi posibilităţi de finanţare, iar BEI (Banca Europeană de Investiţii, n.r.) mie personal mi-a spus că sunt interesaţi să participe la finanţare", a spus Berceanu.

El a spus că pe lângă costul execuţiei construcţiei, asocierea va suporta, pentru 26 de ani, costuri legate de întreţinere şi reparaţii capitale, care vor fi efectuate la un interval de opt ani.

Dacă taxele colectate de la şoferi nu vor acoperi sumele convenite cu consorţiul, diferenţa va fi asigurată de la bugetul de stat. Similar, dacă din taxe se vor strânge sume mai mari decât cele stabilite în contract, diferenţa va fi vărsată la buget.

Întrebat dacă proiectul ar putea avea întârzieri din cauza descoperirilor arheologice, ministrul a afirmat că acest lucru este posibil.

"De exemplu poate să cadă un asteroid la jumătatea autostrăzii. Sigur că se poate întâmpla orice, dar sper să nu se găsească atât de multe lucruri arheologice încât să schimbăm traseul, cum s-a întâmplat la Medgidia, pe tronsonul Cernavodă-Constanţa", a arătat Berceanu.

Oficialul a adăugat că până la data inaugurării autostrăzii Ministerul Transporturilor va lua o decizie în ceea ce priveşte plata concomitentă a rovinietei şi a taxei de autostradă, interzisă în UE.

El a amintit că autorităţile vor introduce, în următoarele săptămâni, un sistem electronic de verificare a rovinietei, prin care camerele de supraveghere vor citi numărul de înmatriculare al maşinilor, un echipament software va căuta într-o bază de date numărul respectiv şi dacă acesta figurează fără rovinietă şoferul va fi obligat, într-o primă instanţă, să plătească taxa respectivă, iar dacă refuză va primi o amendă.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici