Atunci când vine vorba de călătorii, capacitatea de a economisi este esențială pentru majoritatea oamenilor. Ideea este să controlezi cheltuielile cât mai bine, pentru a te bucura mai mult de destinație. Totuși, să găsești bilete de avion mai ieftine nu este întotdeauna simplu, iar unele aspecte ale planificării pot deveni complicate. Un exemplu clar este căutarea biletelor de avion accesibile, al căror preț variază considerabil în funcție de zi, scrie La Vanguardia.
Volatilitatea prețurilor biletelor de avion este un fenomen bine cunoscut de călătorii frecvenți. Totuși, „această fluctuație aparentă nu este rezultatul unui capriciu aleatoriu”, afirmă reprezentanții Aviation Group. Dimpotrivă, ea „se bazează pe o interacțiune complexă de factori tehnologici, economici și psihologici, pe care companiile aeriene îi folosesc strategic pentru a-și maximiza veniturile și pentru a-și optimiza gradul de ocupare a zborurilor”.
Despre acest subiect, informaticianul Jordi Martorell a explicat pe rețelele sociale câteva puncte-cheie pentru a alege biletele de avion în mod inteligent și pentru a evita creșterile bruște de preț. „Ți s-a întâmplat să vezi un zbor și, cinci minute mai târziu, să coste mai mult?”, întreabă el pe TikTok. „Companiile aeriene modifică prețurile în funcție de zi, de dispozitivul de pe care cauți și chiar de nivelul tău de venit.”
Având în vedere acest lucru, este recomandat să iei câteva măsuri pentru a reduce impactul acestei ‘monitorizări’ specifice lumii noastre digitalizate. „Îți dau trei trucuri ca să o eviți – iar ultimul este cel mai bun”, continuă Martorell.
„Unul dintre factorii centrali care influențează variația prețurilor este utilizarea algoritmilor de prețuri dinamice”, explică cei de la Aviation Group. Dar ce înseamnă asta mai exact? „Acești algoritmi, bazați pe analize statistice și învățare automată, iau în calcul o gamă variată de variabile”, cum ar fi: cererea istorică pentru o anumită rută, disponibilitatea actuală a locurilor, concurența pe piață și anticiparea cererii viitoare.
Cu alte cuvinte, dacă un utilizator caută în mod repetat un anumit zbor, algoritmii pot interpreta acest lucru ca „un interes crescut”, și, prin urmare, pot crește treptat prețul pentru a profita de această cerere aparentă.
În plus, cookie-urile și alte tehnologii de urmărire permit monitorizarea comportamentului online al utilizatorilor, iar psihologia comportamentală sugerează că, în fața unei variabilități mai mari de prețuri, crește senzația de urgență, ceea ce determină luarea unor decizii mai rapide și emoționale.