Ungureanu despre contractul cu Bechtel: Ori a dispărut, ori e o minciună ce acoperă neregularităţile

Fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu, preşedinte al Forţei Civice, spune că nu îşi poate închipui că nu mai există contractul original cu Bechtel, spunând că variantele posibile sunt fie dispariţia în forma fizică, fie "o cumplită minciună făcută să acopere toate neregularităţile acestui contract"

410 afişări
Imaginea articolului Ungureanu despre contractul cu Bechtel: Ori a dispărut, ori e o minciună ce acoperă neregularităţile

Mihai Răzvan Ungureanu (Imagine: Remus Badea/Mediafax Foto)

Fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu, senator de Arad, a fost întrebat, joi, într-o conferinţă de presă susţinută la Forţa Civică Arad, despre contractul cu Bechtel, dacă l-a solicitat cât a fost premier, şi despre posibilitatea dispariţiei acestuia.

"Nici nu îmi pot imagina că acel contract nu se află la ministerul de resort. Sunt surprins, pentru că în mod normal contractul nu are de ce să dispară. Nu se pot întâmpla decât două lucruri: a dispărut fizic, iar atunci cineva trebuie să plătească şi există funcţionari din minister care au opis cu toate hârtiile aflate în fişetele lor, sau contractul există şi totul este, de fapt, o cumplită minciună făcută să acopere toate neregularităţile acestui contract, care este de departe un campion al costurilor per kilometru de autostradă din toată Europa", a spus senatorul.

În varianta că documentul original a dispărut, "cineva ori a fost neglijent, ori a făcut-o intenţionat", a afirmat Ungureanu.

Fostul premier s-a referit şi la situaţia blocajului existent pe Autostrada Nădlac-Arad, afirmând că "de şapte-opt luni nu a fost luată nicio măsură pentru a se continua lucrările".

"Mi se pare incredibilă atitudinea ministrului Şova (…) Cu un tupeu nemăsurat încearcă să spună că are intenţii bune, dar care nu pot fi aplicate pe seama moştenirii. M-am uitat în dosarul acestei autostrăzi, iar fără să fii specialist îţi sare în ochi faptul că de la sfârşitul anului trecut încoace nu a mai existat nicio soluţie pentru continuarea construcţiilor, deşi întreg şantierul e grevat de datorii enorme către furnizori şi s-au pierdut sute de locuri de muncă", a spus fostul premier.

El a adăugat că "nu se poate spune că nu există bani, finanţarea fiind asigurată 85 la sută din fonduri de coeziune, bani europeni".

Ungureanu a spus că, în opinia sa, procesul de reorganizare a CNADNR va bloca şantierul până în 2014.

"Câtă vreme CNADNR e în reorganizare, până în 2014 nu se va întâmpla nimic. Doar o dezordine absolută. Statistic, ritmul de construire de autostrăzi e de trei ori mai mic decât anul trecut", a mai spus Ungureanu.

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a depus la DNA, marţi, o plângere penală pentru neglijenţă în serviciu privind protecţia informaţiilor clasificate, ca urmare a lipsei exemplarului original al contractului cu Bechtel pentru autostrada Braşov-Borş.

"Plângerea penală (...) cere, de asemenea, ca în situaţia în care se va dovedi că faptele care au condus la lipsa/refuzul de punere la dispoziţie a acestui document îmbracă forma altei infracţiuni să se dispună atragerea răspunderii penale, după caz, pentru infracţiunea de distrugere, furt sau abuz în serviciu contra intereselor publice. (...) Aceasta a fost făcută «in rem» şi nu e îndreptată împotriva unei persoane anume, Direcţia Naţională Anticorupţie fiind în măsură să cerceteze cine se face vinovat pentru lipsa exemplarului original al contractului", arăta într-un comunicat departamentul condus de ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova.

Potrivit sursei citate, plângerea a fost depusă la DNA fiind vorba de o infracţiune de serviciu care poate aduce statului pagube importante, mai mari decât echivalentul a un milion de euro, ţinând cont de valoarea contractului cu Bechtel.

Prim-vicepreşedintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, anunţa, în 7 august, că a depus plângere penală la Parchetul ICCJ împotriva ministrului Dan Şova, acuzându-l că ascunde contractul original Bechtel semnat de Adrian Năstase în anul 2003 pentru a-l apăra pe fostul premier.

Anterior, Şova susţinea că desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a făcut pentru că nu s-a găsit, la Ministerul Transporturilor, varianta originală. În replică, Boagiu susţinea că documentul se află la etajul 2, camera 58.

Între timp, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a publicat unele documente declasificate referitoare la contract.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în 2012.

Contractul a suferit în decursul timpului mai multe modificări, fiind reziliat în mai 2013, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Pe fondul disputelor politice iniţiate de partidele care s-au succedat la guvernare şi fără bani alocaţi de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executaţi doar 52 de kilometri.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici