ZF Digital '12: Lansarea unui MVNO în România are şanse reduse de reuşită, din cauza preţurilor mici

Lansarea unui operator de telecomunicaţii MVNO în România este un demers dificil, cu şanse reduse de reuşită, întrucât preţurile practicate de celelalte companii prezente pe piaţă sunt "foarte jos", potrivit operatorilor.

223 afișări
Imaginea articolului ZF Digital '12: Lansarea unui MVNO în România are şanse reduse de reuşită, din cauza preţurilor mici

ZF Digital '12: Lansarea unui MVNO în România are şanse reduse de reuşită, din cauza preţurilor mici (Imagine: Shutterstock)

Un MVNO este un operator care furnizează servicii de voce şi date mobile fără a-şi construi propria reţea de antene şi fibră optică, ci închiriind infrasstructura de la operatori existenţi.

"Suntem în discuţii cu o serie de parteneri care urmăresc lansarea unui MVNO, dar România este o piaţă dificilă dacă luam în calcul preţurile practicate pe piaţa telecom. În alte ţări, MVNO-urile au avut succes pentru că şi preţurile sunt de 10 ori mai mari faţă de cele practicate în România", a declarat la ZF Digital '12 directorul general al Vodafone România, Inaki Berroeta.

Directorul general al Cosmote România, Stefanos Theocharopoulos, este de acord cu argumentele avansate de şeful Vodafone România, iar directorul general al Orange România, Jean-François Fallacher, a afirmat că "în România nu este loc pentru MVNO din cauza preţurilor".

Întrebaţi dacă reţelele de telecomunicaţii 2G vor dispărea în următorii 5 ani, reprezentanţii celor trei operatori de telefonie mobilă au spus că este prematur să avanseze un termen.

"Este prea devreme sa avansam un astfel de termen. Noi ajutăm oamenii să comunice între ei şi reţelele 2G asta fac şi vor face şi în viitor", a spus Fallacher.

Şeful Cosmote România a spus că reţelele 2G sunt similare serviciilor de acces la Internet. "Internetul va rămâne indiferent de evoluţia lui, deci şi 2G va rămâne", a arătat Theocharopoulos.

Berroeta a afirmat că reţelele 2G vor fi utilizate şi peste 5 ani, dar peste 15 ani a putea să dispară.

În privinţa serviciilor de televiziune, reprezentanţii operatoriilor spun că licenţele recent achiziţionate vor permite să continue dezvoltarea acestui segment de piaţă.

"Cred că serviciile de televiziune vor fi din ce în ce mai importante pentru operatorii telecom, pentru ca clienţii vor să vizualizeze conţinut pe terminalele lor, din ce în ce mai inteligente şi mai performante", a spus Fallacher.

La rândul său, şeful Vodafone România a afirmat că "vor avea loc schimbări in privinţa consumului de servicii TV, a conţinutului furnizat şi vizualizat de clienţi.

"Direcţia de dezvoltare este următoarea: clientul va alege locul, momentul şi conţinutul pe care îl va viziona. A aştepta difuzarea unui anumite emisiuni sau film pe care un canal TV îl va transmite la un moment dat nu mai este de actualitate în rândul clienţilor consumatori de astfel de servicii", a spus Berroeta.

Întrebaţi cum vor fi finanţate licenţele de telefonie mobilă achiziţionate recent, şefii celor trei operatori au spus că "au banii pentru achitarea taxelor, care vin de la bănci şi grupurile din care fac parte".

În urma licitaţiei pentru spectru derulată de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), încheiată pe 24 septembrie, Cosmote, Orange, RCS&RDS, Vodafone şi 2K Telecom vor plăti 682,14 milioane euro pentru licenţele telecom în frecvenţele de 800, 900, 1.800 şi 2.600 MHz.

Defalcat, Vodafone România va plăti 228,52 milioane euro, Orange România 227,14 milioane euro, Cosmote România 179,88 milioane euro, RCS&RDS 40 milioane euro, iar 2K Telecom 6,6 milioane de euro.

O parte din spectrul achiziţionat vizează furnizarea de servicii telecom 4G (generaţia a patra).

"Vom lua banii pentru licenţe de la bănci. Grupul din care facem parte se ocupă de acest aspect", a spus Fallacher, care a menţionat că nivelul tarifelor de interconectare, impuse de ANCOM, va determina cuantumul şi dinamica investiţiilor pe care Orange le va realiza în România.

Şeful Vodafone România a afirmat că banii pentru licenţe vor fi mprumutaţi de la grupul britanic Vodafone.

"Desigur, avem banii pentru că altfel nu ne-am fi înscris la licitaţie. Investiţiile viitoare vor fi semnificative, pentru că trebuie să facem un tunning al reţelei . Vor avea loc investiţii în adaptarea unei tehnologii de noua generaţie la reţeaua actuală. Motivul pentru care România are actuala industrie de telecomunicaţii este ca industria a putut păstra un bun echilibru între profit şi investiţii", a spus Berroeta.

În privinţa partajării reţelelor (network sharing), operatorii spun că utlizează în comun anumite sectoare de reţea sau antene şi că vor continua să apeleze la acest procedeu pentru a-şi menţine costurile sub control.

"Noi deja facem network sharing şi împărţim costurile de investiţii în România. Împărţirea acestor costuri are sens acum, în condiţiile în care există o anumită saturaţie", a spus Fallacher.

La rândul său, şeful Cosmote România a spus că "are sens să faci network sharing" pe piaţa din România, iar Berroeta.a menţionat că Vodafone România împarte cu ceilalţi operatori destul de multe antene.

"Dacă vă uitaţi la restul Europei, lucrurile se întâmplă de ceva vreme. Prin network sharing ne reducem costurile", a spus reprezentantul Vodafone.

Întrebaţi cum a evoluat piaţa telecomunicaţiilor în ultimii ani, reprezentanţii celor trei operatori spun că "situaţia s-a mai stabilizat, dar perspectivele rămân incerte".

"Mediul economic este diferit. Pe partea de consum oamenii încă au ezitări. Operăm pe una din cele mai competitive şi ieftine pieţe de telecomunicaţii din Europa, unde calitatea serviciilor şi sumele investite sunt incredibile. Este o viaţă dură în România pentru operatorii telecom", a spus Theocharopoulos.

Berroeta crede că, în ultimii ani, situaţia s-a mai stabilizat şi s-au manifestat şi câteva trenduri pozitive, cum ar fi traficul de date, care a crescut.

"Suntem optimişti, dar încă avem reţineri în privinţa perspectivelor", a spus şeful Vodafone România.

Şefii celor trei operatori au evitat să anticipeze evoluţia pieţei de telecomunicaţii peste 5 ani.

"Habar n-am cum va fi piaţa peste 5 ani. Avem nişte previziuni, dar în industria telecom e bine sa nu crezi prea mult în astfel de estimări, pentru că domeniul este unul foarte imprevizibil. În România va fi o buna oferta pe segmentul 4G, iar gradul de penetrare al smartphone-urilor va creşte în continuare într-un ritm susţinut", a spus Berroeta.

Falacher a afirmat că este "greu să ştim ce va fi peste 5 ani, mai ales ca avem dificultăţi să anticipam cum va evolua piaţa în 2013".

"Vom vedea foarte multe dispozitive conectate la Internet, iar traficul de date va creşte de la o lună la alta, aşa cum se întâmplă şi acum", crede Fallacher.

Controlat de grupul France Telecom, Orange România este liderul pieţei locale de telefonie mobilă, cu 10,05 milioane de clienţi la 30 iunie, iar Vodafone România este parte a grupului britanic de telecomunicaţii mobile Vodafone şi ocupă poziţia a doua în clasament, cu 7,79 milioane de utilizatori.

Anul trecut, afacerile Orange România au scãzut cu 4,3%, la 3,98 miliarde de lei, iar profitul net a coborât cu 13,7%, la 805,6 milioane de lei.

În cazul Vodafone România, cifra de afaceri a scăzut cu 2,3%, la 3,39 miliarde de lei, în timp ce profitul net a urcat cu 0,2%, la 487,7 milioane delei.

Al treilea jucător de profil este Cosmote România, o divizie a grupului elen Cosmote, controlat de OTE (Grecia).

Grupul Cosmote controlează în România şi Telemobil.

Cu 6,4 milioane de clienţi la 30 iunie, Cosmote România a consemnat afaceri de 1,94 miliarde de lei în 2011, în urcare cu 8,9% faţă de nul precedent, în schimb ce profitul net a coborât cu 78,3%, la 30,8 milioane de lei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici