Cum a ajuns o hartă greşită despre răspândirea coronavirusului să facă înconjurul lumii

În timp ce cercetătorii lucrează neîncetat pentru a urmări şi controla epidemia de coronavirus, informaţii eronate despre răspândirea globală a COVID-19 continuă să „înflorească” mulţumită internetului.

2262 afişări
Imaginea articolului Cum a ajuns o hartă greşită despre răspândirea coronavirusului să facă înconjurul lumii

Sursa FOTO: Twitter

Astfel că, o hartă veche de zece ani, care arată traficul aerian global, a fost folosită incorect de către mii organizaţii de presă din lume, inclusiv Mediafax, fapt care a dus la titluri precum „O hartă nouă dezvăluie că nicio ţară nu este ferită de tentaculele coronavirusului” sau „Harta terifiantă care arată cum mii de călători din Wuhan ar putea răspândi coronavirus în 400 de ţări din lume”. 

Cum a început totul

În urmă cu câteva săptămâni, Proiectul Populaţiei Globale, de la Universitatea din Southampton, a publicat un studiu care arăta unde au călătorit oamenii din Wuhan (oraşul în care a izbucnit epidemia) cu două săptămâni înainte ca oraşul să fie închis sub condiţii de carantină. 

Cercetătorii au analizat date despre zboruri şi despre căutările pe internet ale rezidenţilor din Wuhan, din ultimii ani. 

Studiul estimează că în jur de 60.000 de oameni ar fi călătorit în aproape 400 de oraşe din lume, înainte ca autorităţile din Wuhan să impună restricţii de călătorie. 

De asemenea, cercetătorii au publicat o serie de mesaje despre studiul lor pe Twitter, inclusiv o hartă care ilustra traficul aerian la nivel mondial. 

Dar, postarea nu a explicat faptul că harta nu făcea sub nicio formă parte din studiu. 

Unii internauţi au răspuns postării şi au întrebat dacă graficul - acoperit cu linii roşii indicând rute aeriane globale - reprezintă concluziile studiului. Echipa a răspuns că nu şi că harta face parte dintr-o serie de postări care au scop să explice cât de extinsă este reţeaua aeriană globală. La scurt timp, cercetătorii au şters postarea de pe Twitter.

Totuşi, „cumva, o poveste total incorectă a rezultat” din acea postare, a declarat un purtător de cuvânt al universităţii pentru BBC News.

Ce a urmat

Harta pare să fi fost pentru prima oară publicată de mai multe publicaţii australiene. A apărut de asemenea şi în ediţiile online ale The Sun, Daily Mail şi Metro. 

Postul de ştiri australian 7News a folosit harta într-o discuţie şi a postat o înregistrare video pe reţelele de socializare, în care apărea şi harta, filmare care a fost văzută de peste şapte milioane de oameni din lume. 

Liniile roşii, a spus un prezentator TV, reprezintă cinci milioane de căteţeni din Wuhan care au fugit din oraş. În realitate, liniile roşii arată doar rutele aeriene din lume.

Totodată, cifra de cinci milioane de oameni provine dintr-o sursă total separată. Primarul oraşului Wuhan a oferit această cifră atunci când vorbea despre cât de mulţi oameni au plecat din oraş înaintea festivităţilor de Anul Nou Chinezesc, majoritatea dintre aceştia rămânând totuşi în China. 

Ce rămâne de făcut acum

Postul 7News a şters acum harta din articolul postat online despre studiu. Totuşi, harta a rămas în multe versiuni ale altor publicaţii de ştiri, în limbi precum rusă, poloneză, vietnameză şi arabă. 

De asemenea, continuând să răspândească această minciună, un invitat a declarat gazdei de radio din Marea Britanie Glenn Beck faptul că cercetătorii au urmărit telefoanele mobile a 60.000 de oameni care au plecat din China şi apoi au realizat harta. 

„Graficul este înfricoşător”, a spus invitatul.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici