Drama AirAsia ridică problema echipării avioanelor cu sisteme de depistare în timp real

Problema monitorizării traseelor avioanelor este ridicată din nou de către specialişti în aeronautică, după catastrofa QZ8501, aceştia denunţând lipsa de apetit a industriei transportului aerian faţă de echiparea aeronavelor cu sisteme de localizare în timp real.

483 afișări
Imaginea articolului Drama AirAsia ridică problema echipării avioanelor cu sisteme de depistare în timp real

Drama AirAsia ridică problema echipării avioanelor cu sisteme de depistare în timp real (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

După dispariţia - în continuare învăluită în mister - a zborului MH370 Malaysia Airlines cu 239 de persoane la bord, depistarea în timp real prin satelit a avioanelor ori trasmisia automată a datelor de zbor au fost citate ca piste prioritare.

Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI), un organism ONU, a decis să lucreze la soluţii în vederea unei mai bune monitorizări a traseelor avioanelor. Însă nu s-a stabilit nicio dată-limită, în contextul în care aceste sisteme reprezintă costuri suplimentare pentru companiile aeriene, multe dintre ele confrutându-se cu dificultăţi financiare.

Un cadavru şi fragmente din avionul AirAsia - zborul QZ8501 cu 162 de persoane la bord -, dispărut de pe radare duminică, au fost localizate marţi pe Marea Java de către echipe de căutare care survolau zona.

Vocile care cer schimbări imediat sunt mai insistente ca niciodată. Depistarea în timp real "nu va permite salvarea de vieţi, ci recuperarea fragmentelor şi cutiilor negre într-un interval de timp rezonabil, ar putea permite schimbări de ordin operaţional şi proceduri de securitate susceptibile să salveze vieţi", declară pentru AFP Scott Hamilton de la firma de consultanţă aeronautică Leeham Co.

- "Mentalitate de gropar"

Epava zborului Air France 447, care efectua o legătură Rio de Janeiro-Paris, a fost localizată abia în aprilie 2011, la aproape doi ani de la accidentul care s-a soldat cu 228 de victime. Avionul a dispărut într-o zonă care nu era acoperită de radare şi a ajuns la 3.900 de metri adâncime, în ocean. Rudele victimelor au cerut, de asemenea, îmbunătăţirea localizării avioanelor pierdute deasupra oceanelor.

Într-un comentariu ostil, Scott Hamilton a acuzat OACI că "tergiversează, după (drama) MH370, obligaţiile de depistare în timp real. Cei care reglemetează aviaţia au faima tristă a unei mentalităţi de gropar, şi anume că nu este nevoie de ameliorarea securităţii atât timp cât nu mor oameni", scrie el.

Industria aeronautică se plânge de costul implicat de urmărirea prin satelit, dar pe de altă parte investeşte milioane de dolari ca pasagerii să beneficieze de servicii în bandă largă prin satelit, subliniază el.

Robert Man, un consultant în domeniul aviatic din Statele Unite, dă asigurări că firmele de transport aerian vor să "evite să acţioneze acum", în speranţa "ca, la sfârşitul anilor 2020, sisteme care au la bază utilizarea sateliţilor să fie mai bune, mai rapide şi mai ieftine".

"Eu nu văd industria implementând depistarea în timp real, dacă nu este obligată să o facă", aşa cum s-a întâmplat în cazul industriei maritime, subliniază el. În 1988, un amendament la Convenţia Internaţională pentru salvarea vieţii umane pe mare a impus ca obligatorie urmărirea în timp real a navelor, a insistat el.

Potrivit OACI, există deja soluţii tehnice la un preţ de sub 100.000 de dolari pe avion. Operatorul de satelit britanic Inmarsat a propus un serviciu de monitorizare elementar gratuit tuturor companiilor cu avioane de linie din lume.

Anumiţi experţi apreciază că este necesară totodată ameliorarea performanţelor balizelor ce emit semnale prin care se cere ajutor cu care sunt echipate avioanele şi ale transmiţătorilor de localizare de urgenţă (Emergency Locator Transmitter, ELT), care permit găsirea unei aeronave în caz de accident.

La fel ca în cazul zborului MH370, echipele de intervenţie par că nu au depistat semnalul ELT al avionului AirAsia. "Transmiţătorul nu a funcţionat, în pofida a ceea ce s-a întâmplat cu MH370. De ce nu primim nimic în incidente atât de grave ca acesta?", întreabă Gerry Soejatman, un consultant de la Jakarta. "ELT este cel mai bun, pentru moment. Dar trebuie să-l îmbunătăţim", este el de părere.

Alţii spun că este nevoie de răbdare. "În pofida faptului că a existat un consens asupra depistării în timp real după (drama) MH370, schimbările ar fi necesitat ceva timp să fie implementate, în orice caz mai mult de un an", declară Terence Fan, un specialist în aviaţie din Singapore.

 

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici