FOCUS: Expo 2010, Shanghai - o forfotă de idei, culori, proporţii, într-un creuzet asiatic

Expo 2010 se deschide, sâmbătă, la Shanghai, în inima economică a Chinei, o regiune cosmopolită, populată de 20 de milioane de locuitori, mai toată suflarea locală fiind angrenată, cu o perseverenţă tipic asiatică, în asigurarea grandorii evenimentului.

61 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Expo 2010, Shanghai - o forfotă de idei, culori, proporţii, într-un creuzet asiatic

FOCUS: Expo 2010, Shanghai - o forfotă de idei, culori, proporţii, într-un creuzet asiatic (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Orgoliul local aşează acest eveniment pe acelaşi loc cu Olimpiada de la Beijing, sau poate chiar mai sus, eforturile autorităţilor fiind pe măsură şi nu de ieri - de azi.

Mai precis, pregătirile au început acum aproape un deceniu, când aproape şase miliarde de dolari au fost investiţi în patruzeci de kilometri de autostradă nouă - care se adaugă autostrăzilor supraetajate deja existente -, două tuneluri pentru fluidizarea circulaţiei, un terminal nou pe aeroportul internaţional Pu Dong, o nouă linie de metrou, de două sute de kilometri plus o prelungire a liniei trenului de mare viteză Maglev, pe care chinezii doresc ca în viitor s-o ducă direct până la Beijing.

Ordinele de mărime ale banilor şi dimensiunea investiţiilor, considerabile, fie şi văzute prin ochi de european blazat, nu sunt doar o demonstraţie de ambiţie, ci se justifică şi prin oportunităţile de afaceri prilejuite de expoziţia mondială, de care chinezii vor, firesc, să profite din plin.

Centrul expoziţional, o sumă de două sute de pavilioane, este locul unde "actorii" lui Expo 2010 - ţări, mari companii şi organizaţii internaţionale - au căutat să se întreacă pe sine, punându-şi la bătaie fantezia şi resursele. Este o forfotă de idei, culori, proporţii, prezentări spectaculoase, atipice sau în stil tradiţional ale culturii şi viziunii de viitor a fiecărei ţări şi care, în final, creează povestea unui "oraş mai bun" şi a unei "vieţi mai bune", după cum este şi deviza Expo 2010 - "Better City, better life".

Începând de sâmbătă, în povestea creată la Shanghai sunt aşteptaţi, zilnic, până la 700.000 de vizitatori, în total circa 70 de milioane de vizitatori pe toată durata expoziţiei. Toţi vor să vadă, să afle şi, evident să facă afaceri.

Cum nimic nu e perfect, în această impresionantă desfăşurare de forţe, mai sunt şi scăpări. Armata de mii de voluntari - tineri echipaţi cu uniforme vesele - se luptă cu limba engleză şi par uneori să facă faţă anevoie cererilor de tot felul. Multe acreditări pentu jurnalişti nu s-au lăsat găsite cu nici un chip, deşi căutările insistente şi politicoase din partea gazdelor au durat câteva ore. Şi aceiaşi voluntari, zâmbitori şi calmi, au avut nevoie de aproape jumătate de oră pentru a explica "misterele" conexiunii la Internet, altminteri anunţată ca fiind "la discreţie".

Pe lângă armata "în civil" a voluntarilor, din douăzeci în douăzeci de metri sunt presăraţi jandarmi, poliţişti, într-o neclintire care face ca expoziţia, întinsă pe 5,7 kilometri pătraţi să pară o fortăreaţă. Dar nu una imună la asalturi.

Cel puţin un incident nu a putut fi evitat. Unul a cărui ţintă a fost autocarul ziariştilor români care se pregăteau să plece de la expoziţie. În plină stradă, un bărbat a aruncat cu o cărămidă în fereastra autocarului. Nimeni nu a fost rănit, poate cu excepţia autorului, săltat în câteva secunde de forţele de ordine. A fost imediat pus la pământ şi apoi luat şi dus într-o scară de bloc, departe de ochii curioşilor. În urma lui au rămas o cârpă inscripţionată cu un mesaj cu caractere chinezeşti şi o geantă, ambele recuperate cu promptitudine de poliţişti.

Dar amintirea unor astfel de incidente va fi cu siguranţă ştearsă de focul de artificii care va marca, sâmbătă, deschiderea expoziţiei mondiale.

(Corespondenţă de la trimisul MEDIAFAX la Shanghai, Miruna Badea, miruna.badea@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici