Italia construiește cel mai lung pod suspendat din lume, din bugetul de apărare, la scurt timp după ce un comisar european afirma că drumurile din Europa nu sunt adecvate pentru deplasarea rapidă a tancurilor.
După cinci decenii de amânări, Italia face un pas istoric: guvernul a aprobat definitiv construirea celui mai lung pod suspendat din lume, care va traversa strâmtoarea Messina și va conecta insula Sicilia de regiunea Calabria. Proiectul, evaluat la 13,5 miliarde de euro, este susținut financiar de stat și are ca termen de finalizare anul 2032.
„Va fi cel mai lung pod suspendat din lume. O astfel de infrastructură reprezintă un accelerator al dezvoltării”, a declarat miercuri vicepremierul Matteo Salvini, citat de Le Figaro.
Potrivit proiectului, construcția ar trebui să fie o performanță inginerească spectaculoasă : două turnuri de 400 de metri înălțime vor susține, prin cabluri portante, o deschidere suspendată de 3300 de metri, reprezentând un record mondial.
Podul va include două linii de cale ferată centrale și câte trei benzi auto pe fiecare sens, fiind proiectat să reziste atât vânturilor puternice, cât și cutremurelor, într-o zonă seismică activă, precum strâmtoarea Messina: „Este o performanță tehnică capabilă să reziste vânturilor violente și cutremurelor”, spun proiectanții.
Guvernul italian susține că proiectul va genera zeci de mii de locuri de muncă și va aduce dezvoltare economică în două dintre cele mai sărace regiuni ale țării: Sicilia și Calabria.
Însă proiectul nu este lipsit de controverse. Ecologiștii denunță impactul asupra mediului, opoziția costurile uriașe și riscul ca, la fel ca multe alte lucrări publice italiene, podul să nu fie niciodată finalizat. Podul de la Messina a avut mai multe începuturi eșuate în ultimele decenii, primele planuri fiind schițate încă din urmă cu peste 50 de ani.
Contractul a fost atribuit consorțiului Eurolink, condus de grupul italian Webuild, care câștigase licitația în 2006. După criza economică, proiectul a fost suspendat, dar consorțiul a rămas titularul contractului pentru versiunea relansată.
De această dată, Roma are o motivație suplimentară pentru a merge mai departe: a clasificat costul podului drept cheltuială de apărare, în contextul angajamentului Italiei de a crește bugetul militar la 5% din PIB, alături de alți aliați NATO.
„1,5% din acest buget poate fi folosit pentru infrastructuri legate de apărare”, susține guvernul, argumentând că Sicilia găzduiește o bază NATO.