The Wall Street Journal: Marea Britanie încă are "fantezii" despre Brexit, deşi poziţia UE este mult mai puternică în negocieri

Marea Britanie încă are "fantezii" în discuţiile cu UE pe tema Brexit, privind accesul la piaţa unică şi circulaţia cetăţenilor, comentează publicaţia The Wall Street Journal, constatând că Guvernul Theresa May are în negocierile cu Bruxellesul mult mai puţină influenţă decât vrea să recunoască.

3780 afișări
Imaginea articolului The Wall Street Journal: Marea Britanie încă are "fantezii" despre Brexit, deşi poziţia UE este mult mai puternică în negocieri

The Wall Street Journal: Mare Britanie încă are "fantezii" despre Brexit, deşi poziţia UE e mult mai puternică în negocieri

"Nimeni nu ar fi trebuit să fie surprins dacă negocierile Brexit, lansate săptămâna aceasta, ar fi început cu o capitulare imediată a Guvernului Marii Britanii privind subiectele aflate pe agendă. Ministrul britanic pentru Brexit, David Davis, s-a lăudat în recenta campanie electorală că refuzul Uniunii Europene de a discuta despre un eventual acord comercial până nu vor apărea progrese suficiente privind rezolvarea obligaţiilor bugetare restante ale Marii Britanii şi privind drepturile cetăţenilor europeni şi britanici ar amâna «lupta până în vară». Acest lucru s-a dovedit a fi o laudă gratuită, dat fiind că Marea Britanie are nevoie mult mai mult decât UE de un viitor acord comercial. Chiar şi acum, când lipsa de influenţă a Marii Britanii s-a arătat clar, există în continuare o doză de lipsă de realism în legătură cu o mare parte a dezbaterii pe tema Brexit", explică Simon Nixon, editorialist The Wall Street Journal, într-un articol cu titlul "Marea Britanie crede încă în fanteziile despre Brexit. Guvernul Theresa May are mult mai puţină influenţă în negocieri decât este dispus să recunoască".

"Una dintre fanteziile care nu dispar este ideea că Uniunea Europeană ar putea fi convinsă în vreun fel să accepte concesii asupra principiului circulaţiei cetăţenilor, permiţând astfel Marii Britanii să limiteze imigraţia din spaţiul UE şi acceptând accesul ţării la piaţa comunitară. Ideea a apărut în încercarea eşuată a Guvernului David Cameron de a rescrie regulile libertăţii de circulaţie înaintea referendumului pe tema Brexit. A reapărut săptămâna aceasta, în noua campanie, lansată de 50 de politicieni laburişti, pentru rămânerea Marii Britanii într-o «piaţă unică reformată». Cu toate acestea, ar trebui să fie evident că liderii UE nu doresc în niciun fel să erodeze conceptul libertăţii de circulaţie, un aspect recunoscut chiar şi de premierul Theresa May", subliniază WSJ, explicând că într-adevăr există preocupări privind imigraţia în multe state UE, dar acestea sunt asociate extracomunitarilor.

"Este adevărat şi că unele ţări ar vrea reformarea regulilor privind accesul la servicii sociale. Dar nicio altă ţară nu are nevralgia Marii Britanii privind principiul circulaţiei persoanelor, care, în general, este considerat preţul necesar pentru libera circulaţie a locurilor de muncă. În momentul înfiinţării pieţei unice a serviciilor financiare, în anii 1990, zeci de mii de locuri de muncă au fost transferate la Londra de la Paris, Milano şi Frankfurt, creându-se în schimb sute de mii de posturi în alte sectoare. În prezent, Marea Britanie găzduieşte milioane de locuri de muncă europene (...)", aminteşte WSJ.

"O altă fantezie este că Marea Britanie ar putea obţine un Brexit «flexibil» prin aderarea la Spaţiul Economic European (SEE), alăturându-se Norvegiei, Islandei şi Lichtensteinului. La nivel superficial, acest lucru ar menţine Marea Britanie în piaţa comunitară, dar nu ar putea funcţiona niciodată pe termen lung. Nu doar că ar necesita ca Marea Britanie să accepte libertatea circulaţiei persoanelor, ci ar şi obliga ţara că devină una care primeşte pasiv reglementări, în loc de a participa la elaborarea acestora", argumentează The Wall Street Journal.

Iar acest lucru va fi inacceptabil pentru Marea Britanie. Chiar săptămâna aceasta, ministrul Finanţelor, Philip Hammond, a acuzat unii oficiali UE că ar avansa "agende protecţioniste prezentate fals ca argumente privind competenţe de reglementare, măsuri de stabilitate financiară şi rol de supraveghere".

"Astfel, ideea că Marea Britanie ar urma să stea pe margine, aşa cum trebuie să procedeze Norvegia, când UE configurează noile reglementări bancare este absurdă. Însă ar putea Spaţiul Economic European să fie o soluţie pe termen scurt pentru problemele Marii Britanii privind Brexit, ca acord de tranziţie până la negocierea relaţiei pe termen lung? Şi această idee pare exagerată. SEE nu include sfera uniunii vamale europene, nici toate acordurile comerciale şi în domeniul agriculturii, astfel că ar fi doar o soluţie parţială", explică WSJ.

A treia "fantezie" este că Marea Britanie ar putea negocia un nou acord comercial complet cu UE până la finalizarea negocierilor prevăzute prin Articolul 50 al Tratatului UE, adică până în martie 2019. Oficialii UE ar explicat clar că nu este posibil practic să fie negociate condiţiile ieşirii din Blocul comunitar şi un nou acord comercial în 20 de luni. Chiar şi dacă Marea Britanie ar capitula în faţa tuturor cerinţelor UE, probabil ar dura un an să fie stabilite detaliile tehnice ale acordului de ieşire din UE şi aranjamentele de tranziţie, care apoi vor trebui ratificate, au explicat oficiali europeni. Nici măcar legal nu ar fi posibil acest lucru: UE nu poate negocia un acord comercial de liber schimb cu un stat membru, subliniază WSJ.

"Acest lucru i-a fost explicat în mod repetat doamnei Theresa May de sir Ivan Rogers, fost ambasador britanic la UE (...) Însă Guvernului britanic îi convine să insiste că ambele acorduri - cel privind ieşirea din UE şi cel privind viitorul relaţiilor - pot fi obţinute în doi ani. Un motiv este că această situaţie îi permite lui David Davis să prezinte capitularea sa privind ordinea negocierilor ca fiind o simplă retragere tactică (...). Mai important, în acest fel este amânat momentul în care politicienii se confruntă cu adevăratele opţiuni: fie vor accepta capitularea - adică achită nota de plată pentru Brexit în schimbul unui acord tranzitoriu fără garanţii privind viitoarea relaţie comercială - fie duc economia britanică în prăpastie", încheie editorialistul Simon Nixon.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici