Gaură neagră gigantică, descoperită de astronomii americani

Astronomii americani au descoperit o gaură neagră uriaşă de o mărime fără precedent, de 24 de ori mai mare decât Soarele nostru, a anunţat Agenţia spaţială americană (NASA), transmite AFP.

Imaginea articolului Gaură neagră gigantică, descoperită de astronomii americani

Gaură neagră gigantică, descoperită de astronomii americani

Noua gaură descoperită depăşeşte în mărime recordul precedent, o gaură neagră situată în galaxia M33, de 16 ori mai mare decât Soarele nostru, a cărei existenţă a fost anunţată pe 17 octombrie.

Găurile negre sunt regiuni din spaţiu care au atât de multă masă concentrată în ele încât nici un obiect din apropiere - nici lumina - nu poate scăpa de atracţia lor gravitaţională. Astrofizicienii detectează aceste găuri negre măsurând efectele lor gravitaţionale asupra obiectelor din apropiere şi radiaţiile pe care le emit.

Noua gaură neagră este situată în apropiere de galaxia pitică IC 10 la 1,8 milioane de ani lumină de Pământ, în constelaţia Casiopea. Ea aparţine unei categorii de găuri negre formate după moartea unor stele masive, a căror masă este, în general, de cel puţin zece ori mai mare decât Soarele.

"Nu ne aşteptam să descoperim o gaură atât de mare", a explicat Andrea Prestwich, astrofizician la Centrul Harvard-Smithsonian de la Cambridge, Massachusetts, coordonatorul echipei de cercetători. Specialiştii s-au folosit de datele colectate de telescopul spaţial Chandra al NASA.

Echipa de cercetători a putut evalua masa găurii negre datorită unei stele foarte calde, situată în apropiere.