Hollywoodul, blocat în anii '50: Bărbaţii albi sunt în continuare "regii" marelui ecran

Epoca de aur a Hollywoodului s-a încheiat în anii '50, însă atitudinea marilor studiouri în legătură cu genul şi rasa actorilor pe care îi distribuie în filme şi producţii TV pare să fi rămas "blocată" în acea perioadă, potrivit Hollywood Diversity Report.

159 afișări
Imaginea articolului Hollywoodul, blocat în anii '50: Bărbaţii albi sunt în continuare "regii" marelui ecran

Hollywoodul, blocat în anii '50: Bărbaţii albi sunt în continuare "regii" marelui ecran (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Raportul, dat publicităţii în această săptămână, examinează genul şi rasa actorilor, regizorilor şi scenariştilor de film şi de televiziune, informează dailymail.co.uk.

Hollywood Diversity Report a dezvăluit o industrie care este încă dominată de bărbaţi caucazieni, iar femeile şi minorităţile sunt foarte slab reprezentante pe micile şi marile ecrane.

"Raportul realizează un portret al unei industrii care a pierdut teribil de mult contactul cu America actuală, o Americă tot mai diversificată cu fiecare zi care trece", spune Darnell Hunt, autorul principal al raportului şi directorul Ralph J. Bunche Center for African American Studies din cadrul Universităţii California din Los Angeles (UCLA).

Studiul, considerat cea mai mare şi mai complexă analiză care a avut ca obiect diversitatea din industria de divertisment, a examinat 172 de filme lansate în 2011 - din Topul 200 al peliculelor cu cele mai mari încasări, din care au fost excluse 28 de filme străine - şi 1.061 de seriale difuzate de posturile de televiziune în sezonul 2011 - 2012, inclusiv drame, comedii şi reality show-uri, dar exceptând programele sportive.

Potrivit acestui raport, reprezentanţii minorităţilor şi femeile au obţinut roluri principale sau au fost regizori, scenarişti şi creatori ai unor filme şi programe TV mult mai rar decât s-ar fi aşteptat autorii studiului, ţinând cont de faptul că minorităţile reprezintă 36% din totalul populaţiei americane, iar femeile, peste 50% din totalul populaţiei americane.

Darnell Hunt consideră că raportul său ar trebui să fie considerat un semnal de alarmă.

Hollywood Diversity Raport a descoperit, totodată, o strânsă corelaţie între includerea minorităţilor şi a femeilor în filme şi emisiuni TV şi audienţele ridicate obţinute de programele de televiziune şi succesul de box office.

Filmele cu cele mai mari grade de implicare a minorităţilor (21-30 procente) au obţinut cele mai mari încasări medii (158,9 milioane dolari). În schimb, filmele cu cele mai mici grade de implicare a minorităţilor (10 % sau chiar mai puţin) au obţinut încasări medii mai mici (68,4 milioane dolari).

"America a devenit tot mai diversificată, iar acest fapt este reflectat în mod clar în ceea ce oamenii vor să vadă, iar programele TV şi filmele care s-au descurcat cel mai bine în box office au avut distribuţii diversificate. Oamenii vor să vadă la televizor şi în filme lucruri care se reflectă în experienţele lor. Adăugarea unui grad mai mare de diversitate în poveste şi în distribuţie se traduce prin rezultate mai bune de box office şi audienţă", a adăugat autorul raportului.

Darnell Hunt a dat ca exemplu serialul "Scandal", care are o femeie de culoare în rândul actorilor principali, dar şi serialul "Anatomia lui Grey", care are distribuţie diversă din punct de vedere rasial şi este singurul show TV cu o echipă de scenarişti care reflectă procentul minorităţilor din Statele Unite - între 31% şi 40% dintre scenariştii serialului "Anatomia lui Grey" nu sunt caucazieni.

Rezultatele sunt surprinzătoare, în contextul opiniei convenţionale din industria de divertisment, potrivit căreia poveştile cu minorităţi şi producţiile în care rolurile principale sunt interpretate de femei ar fi riscante din punct de vedere financiar.

Studiul a reliefat, totodată, o altă tendinţă prezentă la Hollywood: filmele şi serialele TV cu distribuţii şi echipe de producţie diversificate rasial nu sunt în general premiate de industrie. Din acest punct de vedere, actorii şi regizorii caucazieni sunt aceia care câştigă majoritatea premiilor.

Niciun film regizat de un cineast aparţinând unei minorităţi, lansat în 2011, nu a câştigat premiul Oscar, la nicio categorie, deşi trei astfel de producţii au fost nominalizate - "Kung Fu Panda 2", "Jane Eyre" şi "Rio". Un singur film premiat cu Oscar, "The Iron Lady", a fost regizat de o femeie.

În mod similar, niciun film cu actori principali provenind din rândul minorităţilor nu a câştigat Oscarul la nicio categorie şi doar două filme în care distribuţia a fost dominată de femei au câştigat un Oscar - "The Help" şi "The Iron Lady".

Potrivit aceluiaşi studiu, probabilitatea de a câştiga un premiu Oscar ajunge la zero atunci când peste 30% din distribuţie este alcătuită din actori care aparţin minorităţilor.

Darnell Hunt spune că acest lucru nu se întâmplă pentru că actorii aparţinând minorităţilor sau femeile nu ar realiza producţii excepţionale sau nu ar avea prestaţii de excepţie, ci mai degrabă din cauza faptului că membrii Academiei de film americane care decid câştigătorii premiilor Oscar, sunt în majoritate bărbaţi caucazieni.

Raportul a fost dat publicităţii într-o perioadă în care minorităţile au depăşit populaţia caucaziană americană în ceea ce priveşte consumul de producţii de divertisment.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici