• Un nor lung de 1.800 km, descoperit deasupra unui munte de pe Marte, oferă noi indicii despre atmosfera pe Planeta Roşie.
  • Multe planete din sistemul solar au atmosferă, iar norii lor aduc multă bucurie oamenilor de ştiinţă care le studiază, inclusiv Marte.
  • Norul imens se formează în fiecare dimineaţă în sezonul de primăvară şi vară.
2015 afișări
Imaginea articolului Norul de pe Marte care i-a surprins pe oamenii de ştiinţă. Dimensiunile sale sunt impresionante

Sursa foto: Sky at Night

Un nor de pe Marte a atras atenţia astronomului Jorge Hernández-Bernal şi echipei sale. Norul extrem de lung, imposibil de neobservat, se formează în vântul vulcanului Arsia Mons, potrivit Sky at Night.

Acest nor imens pare să se formeze în fiecare dimineaţă în sezonul de primăvară şi vară. Înainte de zori, un cap circular de nor, cu o lungime de aproximativ 125 km, apare peste flancul de vest al muntelui, care apoi după răsărit se extinde rapid spre vest, cu ajutorul vânturilor predominante, deplasându-se cu peste 600 km/h. În cele din urmă, norul ajunge la aproape 1.800 km. Până la prânz, aerul se încălzit suficient încât întreaga întindere de nor se evaporă şi dispare.

Dimineaţa următoare, ciclul se repetă, până la sfârşitul verii. Norul iese în evidenţă, deoarece vulcanul Arsia Mons pare a fi singurul loc de pe Marte unde se formează regulat nori de gheaţă, în acest sezon.

Echipa a văzut mai întâi norul în 2018 şi apoi, verificând din nou imaginile arhivate din misiuni diferite, şi-a dat seama că a fost observat de orbita navei spaţiale de ani de zile, dar nimeni nu l-a surprins în fotografii.

Ceea ce cred ei că se întâmplă este că aerul relativ umed este forţat să urce în curenţii ascendenţi conduşi de vânturile de pe Marte care suflă de-a lungul versanţilor munţilor, până când cristalele de gheaţă se formează la temperaturi foarte scăzute şi apoi vânturile de la mare altitudine le suflă şi se formează norii.

Motivul pentru care acest nor extrem de lung a trecut anterior neobservat a fost o problemă de sincronizare. Majoritatea sondelor de orbitare trimise pe Marte au funcţionat pe o „orbită sincronă a Soarelui”, o orbită polară aliniată astfel încât satelitul să treacă peste fiecare punct de pe suprafaţă la aceeaşi oră a zilei.