O nouă supernovă strălucitoare a fost surpinsă în galaxia Pinwheel

O nouă supernovă strălucitoare a apărut pe cerul nopţii, iar un telescop aflat în vârful Mauna Kea din Hawaii a fost perfect pregătit să surprindă consecinţele exploziei cosmice.

Imaginea articolului O nouă supernovă strălucitoare a fost surpinsă în galaxia Pinwheel

Sursa foto: Twitter

Supernova a fost observată pentru prima dată în braţele spirale ale galaxiei Pinwheel de către astronomul japonez Koichi Itagaki pe 19 mai. Itagaki, un vânător avid de supernove, a descoperit peste 80 de explozii stelare cu ajutorul observatorului său din munţii de lângă Yamagata, Japonia.

Supernova, denumită SN 2023ixf, este cea mai apropiată supernovă observată în ultimii cinci ani. O supernovă are loc atunci când o stea explodează violent la sfârşitul vieţii sale.

Galaxia Pinwheel se află în direcţia constelaţiei Ursa Major, la aproximativ 21 de milioane de ani-lumină de Pământ. Galaxia se află faţă în faţă cu Pământul, ceea ce pune în evidenţă uimitoarea sa structură spiralată şi cele aproape 1.000 de miliarde de stele, relatează CNN

Braţele spiralate ale galaxiei sunt pline de nebuloase, sau regiuni în care se nasc stelele, puse în evidenţă în lumină roz. Punctele de lumină albastră din imaginea realizată de telescopul din Hawaii reflectă populaţia de stele tinere şi fierbinţi. Regiunile de praf întunecat sunt folosite ca unul dintre ingredientele cheie pentru formarea stelelor.

Noua supernovă străluceşte în albastru aprins într-unul dintre braţele spiralate ale galaxiei. Astronomii cred că este o supernovă de tip II, atunci când o stea masivă cu masa între opt şi 50 de ori mai mare decât cea a soarelui nostru îşi epuizează rezerva de combustibil nuclear, se prăbuşeşte şi explodează. Este a doua supernovă observată în galaxia Pinwheel în 15 ani.

Astronomii folosesc telescoape pentru a observa supernova nou descoperită, pentru a înţelege mai bine cum explodează stelele şi pentru a urmări modul în care strălucirea exploziei evoluează şi se estompează în timp.