Telescopul spaţial James Webb de la NASA a detectat o gaură neagră supermasivă, veche de 13,2 miliarde de ani, care ar putea schimba înţelegerea noastră despre universul timpuriu.

Imaginea articolului Telescopul spaţial James Webb a descoperit cea mai îndepărtată gaură neagră activă supermasivă

Sursa foto: Twitter

Gaura neagră se află în interiorul CEERS 1019 - o galaxie extrem de veche, formată probabil la 570 de milioane de ani după Big Bang, ceea ce înseamnă că are o vechime de peste 13 miliarde de ani. Însă oamenii de ştiinţă au rămas surprinşi când au descoperit cât de mică este gaura neagră centrală a obiectului ceresc de fapt.

Cercetătorii sunt, de asemenea, nedumeriţi cu privire la modul în care gaura neagră s-a format atât de repede, deoarece majoritatea găurilor negre au apărut în urmă cu un miliard de ani.

"Această gaură neagră măsoară aproximativ 9 milioane de mase solare", potrivit unui comunicat de presă al NASA. O masă solară este o unitate echivalentă cu masa Soarelui din sistemul nostru solar - care este de aproximativ 333.000 de ori mai mare decât Pământul.

Acest lucru este "mult mai puţin decât alte găuri negre care au existat, de asemenea, în universul timpuriu şi care au fost detectate de alte telescoape", potrivit NASA. "Acei mastodonţi conţin, de obicei, mai mult de 1 miliard de ori masa Soarelui - şi sunt mai uşor de detectat, deoarece sunt mult mai strălucitori".

Capacitatea de a pune în evidenţă o astfel de gaură neagră atât de slabă şi îndepărtată este o caracteristică cheie a telescopului Webb, care foloseşte instrumente extrem de sensibile pentru a detecta lumina altfel invizibilă, potrivit CNN.

"Privind acest obiect îndepărtat cu acest telescop seamănă foarte mult cu datele de la găurile negre care există în galaxiile apropiate de a noastră", a declarat Rebecca Larson, care şi-a primit anul acesta doctoratul de la Universitatea Texas din Austin, într-un comunicat. Larson, care a condus această descoperire, este acum cercetător asociat postdoctoral la Şcoala de Fizică şi Astronomie a Institutului de Tehnologie din Rochester.

Cercetătorii nu numai că au identificat această gaură neagră fascinantă, dar au descoperit şi alte două găuri negre din apropiere, care par să se fi format la aproximativ 1 miliard de ani după Big Bang şi care au fost, de asemenea, uşor de comparat cu altele din acea perioadă.

Unsprezece galaxii noi au fost, de asemenea, înregistrate cu ajutorul dovezilor obţinute de Webb's Cosmic Evolution Early Release Science, sau CEERS, Survey, condus tot de Universitatea Texas din Austin.

Telescopul James Webb şi-a depăşit atribuţiile de când a fost lansat în 2021, în încercarea de a înţelege universul şi originile noastre prin examinarea fiecărei faze a istoriei cosmice.

Telescopul NASA a descoperit cea mai veche galaxie din univers şi planete antice care nu ar trebui să existe din cauza vârstei lor.