• Una din cinci reptile este ameninţată cu dispariţia, potrivit primei evaluări cuprinzătoare a peste 10.000 de specii din întreaga lume.
  • Oamenii de ştiinţă solicită măsuri urgente de conservare pentru crocodili şi broaşte ţestoase, care se află într-o situaţie deosebit de gravă.
  • Până în prezent, 31 de specii au dispărut.
Imaginea articolului Una din cinci reptile este ameninţată cu dispariţia. Cercetătorii solicită măsuri urgente

Cercetătorii spun că reptilele au fost mult timp neglijate în ceea ce priveşte conservarea, deoarece sunt considerate mai puţin carismatice decât creaturile "cu blană şi pene".

Studiul, publicat în revista Nature, a durat mai mult de 15 ani pentru a fi finalizat, din cauza problemelor legate de obţinerea de fonduri pentru această lucrare.

„Pentru mulţi oameni, reptilele nu sunt carismatice, iar pentru conservare s-a pus mult mai mult accent pe speciile de vertebrate cu blană şi pene", a declarat Dr. Bruce Young de la organizaţia internaţională NatureServe.

În ciuda profilului lor publicitar scăzut, vertebratele cu sânge rece joacă un rol esenţial în echilibrul vieţii. „Reptilele sunt bune pentru oameni, deoarece ajută la controlul dăunătorilor, cum ar fi insectele şi rozătoarele", a declarat profesorul Blair Hedges de la Universitatea Temple din Philadelphia, SUA.

Făcând publică situaţia acestor "specii cu adevărat spectaculoase", oamenii de ştiinţă speră să contribuie la încetinirea alunecării spre uitare a reptilelor precum broasca ţestoasă şi gharial, sau crocodilul mâncător de peşte. Şi există o rază de speranţă în faptul că măsurile luate pentru protejarea păsărilor şi mamiferelor rare protejează şi multe dintre reptilele care împart acelaşi teritoriu, potrivit BBC.

Rezultatele studiului

• 21% din speciile de reptile sunt ameninţate (1.800 de specii individuale), ceea ce este mai mult decât în cazul păsărilor, dar mai puţin decât în cazul mamiferelor şi al amfibienilor.
  • Mai mult de jumătate dintre crocodili şi aproape două treimi dintre broaştele ţestoase sunt ameninţate cu dispariţia.
  • Reptilele sunt ameninţate în întreaga lume, dar în special în Asia de sud-est, Africa de Vest, nordul Madagascarului, nordul Anzilor şi Caraibe.
  • Distrugerea habitatului din cauza extinderii terenurilor agricole, a dezvoltării urbane şi a exploatării forestiere este un factor important care împinge reptilele pe marginea prăpastiei. Crocodilii şi broaştele ţestoase se confruntă, de asemenea, cu ameninţări cauzate de vânătoare.
  • Reptilele care trăiesc în păduri sunt mai expuse riscului decât cele care trăiesc în deşerturi şi savană.
  • Schimbările climatice reprezintă o ameninţare iminentă pentru reptile, în special pe insulele de joasă altitudine.
  • Dacă am pierde toate speciile de reptile aflate în pericol de dispariţie, 15,6 miliarde de ani de evoluţie ar fi şterşi de pe planetă.
În cadrul unei conferinţe de presă, autorii studiului au subliniat necesitatea unui nou acord mondial pentru a stopa extincţiile.

Neil Cox, de la Unitatea de evaluare a biodiversităţii din cadrul IUCN-Conservation International, a declarat că negocierile din cadrul viitorului summit privind biodiversitatea, care va avea loc la Kunming, în China, vor fi esenţiale pentru a încerca să schimbe cursul pierderii biodiversităţii.

Speranţa este că putem începe cu adevărat să depunem eforturi pentru a inversa această catastrofă a extincţiilor", a spus el.

Versiunea finală a proiectului de Convenţie a ONU privind diversitatea biologică (CBD) va fi negociată la summitul COP15, care este aşteptat să aibă loc la sfârşitul lunii august.

Rezultatul va decide pentru următoarele decenii modul în care lumea va aborda provocările legate de reducerea riscului de dispariţie care ameninţă peste un milion de specii, eliminarea subvenţiilor guvernamentale de miliarde de dolari care dăunează mediului şi refacerea ecosistemelor degradate.