Prima pagină » Politic » A început evaluarea națională a cercetării din România. Sistemul va fi schimbat din temelii

A început evaluarea națională a cercetării din România. Sistemul va fi schimbat din temelii

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat marți că Ministerul Educației și Cercetării a demarat evaluarea tuturor unităților de cercetare-dezvoltare-inovare din sistemul național. România se află pe ultimul loc între țările comunitare în ceea ce privește numărul de cercetători, alocând cercetării sub 0,5% din PIB. ”Subfinanțat cronic și cu o mentalitate insuficient de competitivă”, sistemul de cercetare are nevoie de o reformă din temelii.
A început evaluarea națională a cercetării din România. Sistemul va fi schimbat din temelii
Maria Miron
03 iun. 2025, 12:54, Politic

Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. Daniel David, a anunțat demararea evaluării sistemului național de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI), în vederea unei reorganizări de fond, bazată pe principii de transparență, competitivitate și sustenabilitate. „Sistemul nostru de cercetare este fragmentat, subfinanțat și lipsit de coerență strategică. Fără o bază sănătoasă, nu putem vorbi de performanță durabilă. Este momentul să reconstruim arhitectura și mecanismele de bază ale acestui sistem”, a declarat ministrul într-un mesaj postat pe rețelele sociale.

România alocă în prezent sub 0,5% din PIB pentru cercetare-dezvoltare, în timp ce media UE este de aproximativ 2,2% și este pe ultimul loc în ceea ce privește numărul de cercetători. Printre țările europene cu cele mai bune rezultate în cercetare se numără Germania, Danemarca și Suedia, care investesc masiv în acest domeniu strategic.

Diagnostic: fragmentare, lipsă de personal, finanțare precară și instabilă

Punctul de plecare al reformei este Raportul QX, un document oficial publicat de Ministerul Educației, care oferă o radiografie detaliată a sistemului CDI din România și propune măsuri de reformă, în linie cu bunele practici europene.

Potrivit raportului, România are cel mai mic număr de cercetători raportat la populație dintre toate țările blocului comunitar, iar sistemul de cercetare din România se confruntă cu probleme majore.

Este fragmentat, având prea multe unități mici și slab coordonate, suferă de un deficit sever de cercetători calificați, are o finanțare instabilă și insuficientă, iar cultura organizațională descurajează excelența și performanța reală. „Nu vorbim despre o simplă ajustare administrativă, ci despre o reconstrucție profundă a sistemului”, a subliniat ministrul.

Pasul zero al reformei: evaluarea națională

Pasul zero al reformei îl constituie evaluarea națională. Ministerul Educației a solicitat deja Autorității Naționale pentru Cercetare să inițieze procesul de evaluare a tuturor unităților de cercetare din sistemul public: „Această evaluare va constitui fundamentul pentru o reorganizare eficientă și orientată spre calitate. Nu vom construi pe nisip, ci pe date obiective și riguroase”, a precizat ministrul.

În paralel cu evaluarea structurii sistemului de cercetare, Ministerul Educației a început deja aplicarea unor măsuri concrete din Raportul QX, precum trecerea la un sistem de finanțare bazat pe competiție pentru a stimula performanța, încurajarea parteneriatelor și fuziunilor între universități și institute, creșterea transparenței în alocarea fondurilor, inclusiv prin implicarea experților internaționali în evaluări. Daniel David a precizat că se lucrează la armonizarea cadrului juridic cu principiile etice ale cercetării, astfel încât legea să sprijine integritatea academică, nu să o limiteze: „Nu putem vorbi de etică reală în cercetare dacă juridicul inhibă autonomia academică sau responsabilitatea profesională.”

„Vom avea nevoie de idei, nu doar de reguli”

Ministrul încurajează participarea activă a comunității academice și a societății la procesul de reformă, subliniind că opiniile exprimate în spațiul public sunt atent urmărite și pot deveni contribuții valoroase la implementarea noii viziuni: „Apreciez interesul public crescut pentru cercetare. Îl consider un semn de sănătate civică și profesională. În etapa de implementare, vom avea nevoie de idei, nu doar de reguli.”