Ce scrie presa internaţională despre tentativa de sinucidere a lui Adrian Năstase

Informaţia potrivit căreia fostul premier român Adrian Năstase a încercat să se sinucidă a făcut înconjurul presei, din SUA şi până în Australia, diverse publicaţii, posturi de televiziune sau de radio relatând fie de la faţa locului, fie preluând ştiri ample ale marilor agenţii de presă.

10679 afișări
Imaginea articolului Ce scrie presa internaţională despre tentativa de sinucidere a lui Adrian Năstase

Ce scrie presa internaţională despre tentativa de sinucidere a lui Adrian Năstase (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Într-o relatare detaliată, agenţia franceză AFP descrie ce s-a întâmplat miercuri seara la reşedinţa fostului premier, care a încercat să se sinucidă când poliţia a venit să îl caute la domiciliu, preluând informaţiile obţinute de MEDIAFAX. Astfel, acesta le-a cerut poliţiştilor să îi permită să îşi ia câteva cărţi, după care a mers singur în biroul său şi s-a împuşcat în gât cu pistolul personal.

Prezenţi la faţa locului, jurnaliştii AFP l-au văzut pe Năstase în timp ce era scos pe targă, inconştient, din propria reşedinţă şi transportat la spital.

Explicând pe scurt detaliile dosarului în care Adrian Năstase a fost condamnat la doi ani de închisoare cu executare, AFP face o comparaţie între acesta şi fostul preşedinte al Consiliului italian Bettino Craxi, condamnat definitiv la închisoare în anii '90 în diferite dosare, dar care a părăsit Italia pentru a nu-şi ispăşi pedeapsa. Agenţia subliniază, de asemenea, că foarte puţini şefi de guvern au fost condamnaţi la închisoare cu executare în Europa pentru fapte de corupţie.

Ştirea AFP a fost rapid preluată de marile publicaţii franceze, începând cu Le Monde, Le Parisien sau Liberation, care prezintă cazul în detaliu. Informaţia a ajuns inclusiv în Australia, prin intermediul cotidianul The Australian care preia, de asemenea, ştirea AFP.

Agenţia belgiană Belga, precizează, citând tot MEDIAFAX, că Năstase va fi operat pentru a i se extrage glonţul rămas în zona gâtului, în timp ce site-ul elveţian swissinfo.ch precizează că fostul premier este oficialul politic cu cel mai înalt rang condamnat până în prezent pentru fapte de corupţie în România postcomunistă.

Agenţia rusă RIA Novosti precizează că fostul premier a fost vizitat la spital de actualul premier al României, Victor Ponta, care a afirmat că starea sa este "sub control".

Relatări mai ample găsim însă la agenţia britanică Reuters şi cea americană Associated Press.

Într-un articol detaliat despre cazul în care a fost condamnat Adrian Năstase şi presupusa tentativă de sinucidere a acestuia, Reuters apreciază că decizia Curţii Supreme ca fostul premier să ispăşească doi ani de închisoare i-a surprins pe mulţi care credeau că politicienii sunt deasupra legii în România.

În acelaşi context, agenţia subliniază că eşecul de a combate corupţia endemică a împiedicat accesul României şi Bulgariei, cele mai noi şi cele mai sărace state membre UE, la spaţiul Schengen. Aceasta adaugă că mulţi analişti şi militanţi anticorupţie au salutat condamnarea iniţială a lui Năstase în ianuarie ca pe un pas în direcţia bună a României, despre care Transparency International susţine că este cea de-a treia ţară cea mai coruptă din UE, după Grecia şi Bulgaria. Ei susţin, de asemenea, că trimiterea după gratii a unui politician este un semnal pozitiv. Dar în timp ce numeroşi parlamentari au fost condamnaţi, mulţi au primit sentinţe cu suspendare sau au rămas liberi în aşteptarea unui lung apel.

Şi agenţia Associated Press consideră că acest proces este un semnal trimis Uniunii Europene, care a cerut României să combată corupţia endemică. Decizia Curţii Supreme, care a menţinut sentinţa iniţială, a trimis însă unde de şoc în întreaga ţară, susţine AP, amintind că Năstase este cel mai important politician român condamnat după 1989.

Ştirea AP a fost preluată pe larg de numeroase publicaţii americane, între care cotidianul Washington Post sau revista Time, şi posturi de televiziune locale sau naţionale, cum ar fi Fox News, CBS News sau ABC News.

O relatare de la faţa locului, prin intermediul unui corespondent local, are şi postul de televiziune CNN, care îl citează pe unul dintre avocaţii lui Năstase, Ioan Cazacu, ce afirmă că va merge la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.

Cotidianul New York Times subliniază că decizia Curţii Supreme a şocat România, o ţară săracă în care politicienii au fost văzuţi întotdeauna ca fiind deasupra legii. Analiştii au considerat-o un semn de maturitate politică într-o naţiune care se luptă cu o cultură a mitei şi fărădelegii moştenite din perioada comunistă, adaugă cotidianul american.

Agenţia britanică Press Association abordează şi ea subiectul, aplecându-se asupra aceloraşi probleme de corupţie cu care se confruntă România. La rândul său, BBC prezintă pe scurt tentativa de sinucidere a fostului premier, precum şi dosarul în care acesta a fost condamnat.

Informaţia apare şi în presa irlandeză, unde The Herald, The Irish Independent şi Belfast Telegraph pun accent pe încercarea de a se sinucide a fostului premier dar şi pe ineditul acestei condamnări într-o ţară subminată de corupţie.

Agenţia chineză Xinhua a relatat, de asemenea, subiectul, afirmând că fostul premier Adrian Năstase a încercat să se sinucidă la câteva ore după ce a fost condamnat la doi ani de închisoare, dar viaţa sa nu este pusă în pericol.

Adrian Năstase a fost condamnat definitiv, miercuri, de ICCJ, la doi ani de închisoare cu executare în dosarul "Trofeul calităţii", în care este acuzat în legătură cu strângerea de fonduri pentru campania electorală din 2004, când a candidat pentru Preşedinţie din partea PSD.

În 30 ianuarie 2012, fostul premier Adrian Năstase fusese condamnat la doi ani de închisoare cu executare, de către un complet de trei judecători al instanţei supreme.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici