(P) Digitalizarea continuă – o prioritate pe agenda administraţiilor locale din România şi din lume

Transformarea digitală este, astăzi, un proces care se propagă la nivelul întregii economii şi societăţi, iar tot mai multe guverne şi administraţii publice locale înţeleg că nu se pot dezvolta şi nu pot fi competitive în absenţa digitalizării. În acelaşi timp, conceptul de „Smart City” („oraş inteligent”) capătă tot mai mult contur în România, numărul administraţiilor locale care decid să implementeze soluţii digitale pentru a deveni mai eficiente, mai prospere, mai sustenabile, aşadar, mai inteligente fiind în creştere.

366 afișări
Imaginea articolului (P) Digitalizarea continuă – o prioritate pe agenda administraţiilor locale din România şi din lume

(P) Digitalizarea continuă – o prioritate pe agenda administraţiilor locale din România şi din lume

Soluţiile digitale implementate de primăriile din Slănic Moldova şi Sadu

Primăria Comunei Sadu, din judeţul Sibiu, este poate unul dintre cele mai elocvente exemple de pe plan local în ceea ce priveşte beneficiile pe care digitalizarea le poate aduce unei localităţi. În prezent, primăria este complet digitalizată şi poate funcţiona atât online, cât şi offline, iar conform primarului localităţii, Ivan Valentin, cele mai multe beneficii s-au văzut mai ales în ultimii doi ani, când interacţiunea directă cu oamenii nu a mai fost posibilă, pe fondul pandemiei COVID-19.

“Digitalizarea trebuie să devină un proces care să nu fie doar un moft al autorităţilor locale, ci să fie o politică naţională prin care toate administraţiile publice locale să parcurgă firesc şi eficient acest pas. Noi am început recent să instrumentăm destul de multe dosare ale cetăţenilor pentru depunerea finanţării pentru energia alternativă şi constatăm cât de eficient este acest suport de digitalizare a serviciilor publice. Acum cetăţenii îşi pot obţine documentele pentru depunerea dosarului de finanţare, indiferent că sunt acasă sau la biroul de consultanţă”, susţine primarul Comunei Sadu.

Soluţii precum Microsoft Azure, Office365 sau Microsoft Teams, şi alte instrumente puse la dispoziţie de partenerii din ecosistemul Microsoft, implementate deopotrivă şi de primăria din Sadu, oferă o platformă tehnologică integrată, care răspunde unor nevoi specifice, în scopul eficietizării procesului pentru cetăţeni. 

Florin Roşie, Channel Manager Azure în cadrul Microsoft, explică faptul că toate aceste soluţii şi tehnologii sunt axate pe câteva componente esenţiale, precum: sprijinirea infrastructurii elementare (de exemplu cea de tip server), unde Azure pune la dispoziţie instrumente de putere de calcul, şi completarea altor aplicaţii. „Azure este un univers în continuă expansiune, care adaugă an de an noi funcţionalităţi astfel încât  să poată asigura securitatea cibernetică a aplicaţiilor respective. Aceasta este o componentă extrem de importantă mai ales în cazul sistemelor de interacţiune cu populaţia, care colectează, gestionează şi utilizează date cu caracter personal, aşa cum este şi cazul primăriei Sadu”, adaugă Florin Roşie.

La rândul său, primăria oraşului Slănic Moldova a pornit pe drumul digitalizării şi a implementat la finalul anului 2020 o soluţie de monitorizare a calităţii aerului. Sistemul SmartAirCity este unul de tip IoT şi este dezvoltat pe platforma Microsoft Azure.

Utilizând resurse de cloud disponibile în Azure, SmartAirCity măsoară nivelul de poluare a aerului din locurile în care este implementat şi monitorizează în permanenţă calitatea acestuia. În plus, municipalitatea are acces permanent la o hartă a celor mai poluate arii din localitate şi poate acţiona pentru a îmbunătăţi calitatea aerului din zonele respective. Toate acestea s-au tradus în ultimul an prin creşterea calităţii vieţii cetăţenilor din Slănic Moldova, care respiră acum un aer mai curat.

Activitatea grădiniţelor din Zagreb, eficientizată cu ajutorul Azure

Poveştile de succes nu se opresc, însă, la graniţele României. Primăria din Zagreb - capitala Croaţiei şi un oraş cu peste 1 milion de locuitori - a demarat recent o serie de proiecte de digitalizare prin care îşi propune să reconfigureze modul în care funcţionează grădiniţele din oraş. Mai exact, prin implementarea unui nou sistem, care rulează în Microsoft Azure, procesul de înscriere a copiilor la grădiniţă a devenit mai uşor ca niciodată, iar activităţile de bugetare şi raportare au câştigat în eficienţă şi transparenţă. Potrivit reprezentanţilor primăriei, infrastructura de cloud dezvoltată de Microsoft asigură şi un nivel mai înalt de securitate cibernetică şi un suport de implementare mai vast. 

„Digitalizarea este unul dintre obiectivele principale ale oraşului nostru. Cele 60 de grădiniţe din oraş utilizau sisteme şi aplicaţii diferite pentru a-şi gestiona activitatea, mai ales în ceea ce priveşte planificarea bugetară, lucru care crea mai departe ineficienţă şi confuzie. În plus, toate acele aplicaţii foloseau servere separate, ceea ce presupunea şi costuri mari. Ne-am gândit că am putea avea o platformă digitală centrală, astfel încât fiecare grădiniţă să urmeze aceleaşi reguli pentru fiecare proces în parte. Sistemul trebuia să respecte atât reglementările legale, cât şi standardele tehnice şi să uşureze activitatea tuturor”, susţine Damir Trbušić, şeful departamentului pentru gestionarea infrastructurii şi operaţiunilor IT, din Zagreb.

Fondul Naţional pentru Protecţia Mediului şi Managementul Apelor din Polonia şi Microsoft ajută cetăţenii să îmbunătăţească eficienţa energetică a locuinţelor lor

Un alt exemplu de eficientizare datorită digitalizării este programul derulat de Fondul Naţional pentru Protecţia Mediului şi Managementul Apelor din Polonia (National Fund for Environmental Protection and Water Management) în cadrul căruia cetăţenii pot accesa granturi de mediu care să îi ajute să prevină poluarea aerului şi să îmbunătăţească eficienţa energetică a locuinţelor lor. Pentru a accelera procesul, instituţia a dezvoltat un portal de aplicaţii online, bazat pe serviciile de cloud din Azure, întregul parcurs, de la depunerea cererilor până la verificarea lor, fiind simplificat considerabil. În acest fel, numărul de formulare procesate a crescut foarte mult, într-un timp relativ scurt.

În acest context, Jakub Dąbrowski, director adjunct al departamentului IT din cadul NFEP&WM, explică: „Procedurile standard, care presupuneau depunerea fizică a formularelor, necesitau foarte mult timp. Acum, pentru că documentele sunt transmise şi revizuite digital, putem să simplificăm procedurile şi să eliminăm erorile recurente”. Conform autorităţilor din Polonia, tranziţia la noul sistem a fost salutată de cetăţeni, peste 260.000 de formulare digitale fiind depuse în primii doi ani prin intermediul portalului online. 

Acestea sunt doar câteva exemple ale unor comunităţi locale sau instituţii guvernamentale care au ales să răspundă provocărilor şi trendurilor actuale prin tehnologie. Indiferent de scopul iniţial, eforturile concertate ale autorităţilor, cetăţenilor şi ale companiilor din mediul privat, în direcţia digitalizării, au avut ca rezultat beneficii pe mai multe nivele.

Un grad ridicat de inovaţie în sectorul public este esenţial în vederea unei dezvoltări economice sustenabile, aşa cum demonstrează o cercetare realizată recent de Microsoft. Potrivit Digital Future Index, ţările în care serviciile publice sunt puternic digitalizate înregistrează şi un nivel de productivitate mai înalt. România face şi ea paşi hotărâţi pe drumul accelerării digitalizării, elaborând politici publice şi înfiinţând instituţii specializate, cum este Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), pentru a ţine pasul cu progresul tehnologic. Mai mult, transformarea digitală este unul dintre principalii piloni din Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă (The Recovery and Resilience Facility - RRF), iar îndeplinirea ţintelor vizate de acesta este importantă pentru creşterea economică viitoare, nu doar a României, ci şi a celorlate state din Europa.

În ultimii 40 de ani, Microsoft a colaborat cu agenţii şi autorităţi locale, regionale şi federale din întreaga lume, sprijinind mii de organizaţii în procesul de digitalizare, prin soluţiile şi tehnologiile pe care le dezvoltă şi le perfecţionează neîntrerupt. Misiunea companiei este aceea de a ajuta fiecare persoană şi organizaţie din lume să-şi valorifice potenţialul maxim cu ajutorul tehnologiei.

 

 

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici