Agenţia Naţională Antidrog va fi direcţie în subordinea MAI

Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) propune o Hotărâre de Guvern pentru reglementarea organizării şi funcţionării Agenţiei Naţionale Antidrog (ANA) ca direcţie cu personalitate juridică în subordinea sa, posturile şi angajaţii structurii preluându-se de la Poliţia Română.

518 afișări
Imaginea articolului Agenţia Naţională Antidrog va fi direcţie în subordinea MAI

Agenţia Naţională Antidrog va fi direcţie în subordinea MAI (Imagine: Lorand Vakarcs/Mediafax Foto)

Proiectul de HG afişat pe site-ul MAI şi supus dezbaterii publice până în 14 aprilie prevede la primul articol faptul că "Agenţia Naţională Antidrog se reorganizează ca direcţie cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor".

Agenţia va stabili conform proiectului de act normativ concepţia şi politicile în domeniul traficului şi consumului de droguri, având atribuţii şi în ceea ce priveşte asistenţa integrată a consumatorilor.

ANA va fi autorizată să difuzeze şi să dea publicităţii date şi informaţii cu caracter oficial din domeniul său de activitate, iar pentru realizarea atribuţiilor sale va putea coopera cu instituţii publice şi ONG-uri, străine şi române, precum şi cu organizaţii internaţionale.

Printre atribuţiile agenţiei se vor număra elaborarea proiectului Strategiei naţionale antidrog şi planul său de acţiune care vor fi supuse Guvernului pentru aprobare, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea activităţii instituţiilor şi ONG-urilor implicate în Strategie, colectarea, stocarea, procesarea şi analizarea datelor cu caracter personal şi statistic din domeniul său de competenţă, efectuarea de studii, cercetări şi analize privind evoluţia fenomenului traficului şi consumului de droguri, întocmirea raportului anual privind evoluţia fenomenului şi înaintarea acestuia, prin MAI, către Guvern şi a organismelor internaţionale abilitate, menţinerea legăturii în Reţeaua Europeană de Informaţii cu privire la Droguri şi Dependenţei de Droguri (REITOX), gestionarea anuală a Acordului de finanţare cu Observatorul European de Droguri şi Toxicomanii, precum şi gestionarea sistemului de înregistrare pentru Registrul unic codificat privind consumatorii de droguri.

Aceste activităţi urmează să se desfăşoare "fără a se produce imixtiuni în competenţele şi activităţile specifice fiecărei instituţii", iar prelucrarea datelor cu caracter personal trebuie făcută fără încălcarea legii privind protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.

Directorul agenţiei va fi numit prin ordin al ministrului de Interne şi va deveni coordonatorul naţional al activităţilor de reducere a cererii şi ofertei de droguri, ordonator de credite şi reprezentant al Agenţiei în raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, precum şi în justiţie. Acesta coordonează, de asemenea, elaborarea Strategiei naţionale antidrog şi a planurilor de acţiune adoptate şi acţionează pentru aplicarea acestora, urmăreşte aplicarea convenţiilor şi a acordurilor internaţionale la care România este parte şi propune, prin MAI, Guvernului măsuri pentru îndeplinirea obligaţiilor rezultate din aceste documente, fundamentează şi elaborează propuneri pentru bugetul anual, pe care le înaintează MAI şi propune spre aprobare ministrului statul de funcţii al Agenţiei, numeşte şi eliberează din funcţie personalul structurii.

De asemenea, în cadrul ANA se înfiinţează structuri regionale fără personalitate juridică care au în structură unul sau mai multe centre regionale integrate de prevenire şi asistenţă sau centre de asistenţă integrată în adicţii, în funcţie de tipul serviciilor acordate consumatorilor şi a căror organizare se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei.

Astfel, un centru de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog sau/şi centru de asistenţă integrată în adicţii este prevăzut cu cel puţin trei posturi, corespunzătoare specializării în unul din domeniile: medical, psihosociologic şi al asistenţei sociale şi, după caz, şi cu posturi corespunzătoare specializării în domeniile prevenirea criminalităţii şi educaţie-învăţământ.

Angajaţii agenţiei vor fi funcţionari publici cu statut special şi personal contractual, salariile acordându-se potrivit prevederilor legale în vigoare, aplicabile fiecărei categorii de personal. Asigurarea numărului de posturi se face prin redistribuire, în limita numărului maxim de posturi aprobat Ministerului Administraţiei şi Internelor, iar structura organizatorică a agenţiei se aprobă prin ordin al ministrului Administraţiei şi Internelor.

Agenţia poate avea în subordine unităţi fără personalitate juridică, de tipul centrelor de acordare a serviciilor de asistenţă pentru consumatorii de droguri, precum şi laboratoare de analiză şi cercetare a drogurilor.

Totodată, pentru implementarea unui sistem performant de comunicare şi colaborare între agenţie şi instituţiile sau autorităţile implicate în aplicarea Strategiei antidrog, pe lângă agenţie se constituie Consiliul consultativ şi Consiliul ştiinţific şi de cercetare.

Consiliul consultativ are ca scop analizarea problemelor comune instituţiilor participante la aplicarea Strategiei antidrog în legătură cu politica de reducere a cererii şi ofertei de droguri, fiind constituit din reprezentanţi ai Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Justiţiei, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Ministerului Educaţiei, Cercetării Tineretului şi Sportului, Ministerului Sănătăţii, Ministerului Agriculturii, şi Dezvoltării Rurale, Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi ai Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, nominalizaţi de cãtre conducătorii acestor instituţii. Din Consiliul consultativ fac parte şi un reprezentant al Ministerului Public, nominalizat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi un reprezentant al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România.

Consiliul consultativ se va întruni anual sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea directorului agenţiei, care va prezida şedinţele. Deliberarea se va face în prezenţa majorităţii membrilor, iar hotărârile se vor adopta cu votul majorităţii celor prezenţi. La şedinţele Consiliului pot fi invitaţi şi alţi reprezentanţi ai instituţiilor publice implicate în reducerea cererii şi ofertei de droguri, precum şi ai societăţii civile. Hotărârile Consiliului consultativ pot fundamenta decizii sau dispoziţii ale directorului agenţiei sau ordine comune ale ministerelor implicate, după caz.

ANA va fi îndreptăţită, de asemenea, să primească informaţii referitoare la fenomenul drogurilor de la ministerele şi instituţiile publice centrale şi locale cu responsabilităţi în lupta împotriva traficului şi consumului de droguri, precum şi de la ONG-uri şi furnizorii privaţi de servicii pentru consumatori.

Consiliul ştiinţific şi de cercetare este alcătuit din "personalităţi marcante din domeniul ştiinţific sau academic şi asigură cadrul de dezbatere a politicilor, strategiilor sectoriale, proiectelor şi programelor antidrog". Componenţa acestuia şi modul de lucru se stabilesc prin decizie a directorului agenţiei.

Fondurile necesare desfăşurării activităţilor din Agenţie se asigură prin bugetul MAI de la bugetul de stat, precum şi din alte surse legal constituite. Agenţia poate beneficia şi de donaţii, sponsorizări sau bunuri oferite prin contract de comodat, în condiţiile prevăzute de lege.

Posturile şi personalul aferent, precum şi celelalte drepturi şi obligaţii ce decurg din acestea, se preiau de agenţie, de la Inspectoratul General al Poliţiei Române, prin protocol de predare-primire încheiat în 30 de zile de la data intrării în vigoare a HG, potrivit situaţiilor financiare întocmite în condiţiile Legii contabilităţii 82/1991.

Pentru a se asigura continuitatea activităţii, suportul financiar-contabil, logistic, IT, în domeniul resurselor umane şi al relaţiilor internaţionale se asigură de către Poliţia Română pe o perioadă de două luni de la data intrării în vigoare a HG, perioadă în care IGPR nu se poate angaja juridic în numele Agenţiei Naţionale Antidrog.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici