AmCham: Mai multă flexibilitate pentru companii ar fi redus efectele crizei

Camera de Comerţ Americană în România (AmCham) a înaintat Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS) peste 70 de amendamente la Codul Muncii, arătând că asigurarea unei flexibilităţi mai mari a companiilor ar fi redus efectele crizei economice.

24 afișări
Imaginea articolului AmCham: Mai multă flexibilitate pentru companii ar fi redus efectele crizei

Camera de Comerţ Americană: Mai multă flexibilitate pentru companii ar fi redus efectele crizei (Montaj foto)

Cele peste 70 de amendamente elaborate de AmCham au ca obiective principale recâştigarea avantajelor competitivităţii în atragerea şi păstrarea investiţiilor şi sporirea ratei de ocupare a populaţiei active.

Membrii AmCham consideră că legislaţia muncii din România este "excesiv de birocratică", iar dacă le-ar fi fost asigurată o flexibilitate mai mare companiilor efectele crizei economice ar fi fost mai reduse.

Recomandările transmise MMFPS se referă la flexicuritate, la aplicarea unitară a legislaţiei, individualizarea timpului de muncă şi a timpului de odihnă, simplificarea procedurilor şi îmbunătăţirea cadrului contractelor colective de muncă.

Reprezentanţii AmCham au arătat că flexicuritatea, care înseamnă combinarea flexibilităţii aranjamentelor contractuale legate de muncă cu prevederi legate de siguranţa angajaţilor în a-şi păstra locurile de muncă, este posibilă prin învăţarea pe toată durata vieţii, prin asigurarea de politici active pe piaţa forţei de muncă şi printr-un nivel ridicat al protecţiei sociale.

În vederea flexibilizării aranjamentelor contractuale, reprezentanţii AmCham au propus extinderea marjei de operare în cadrul contractelor cu durată determinată până la 60 de luni şi transformarea agenţiilor de muncă temporară într-un instrument eficient pu piaţa forţei de muncă, având ca rezultate creşterea gradului de ocupare şi simplificarea procedurilor pentru angajare.

De asemenea, AmCham solicită simplificarea procedurilor de angajare şi concediere, precizând că în cazul dizolvării voluntare a unei companii angajatorul este obligat să parcurgă, în mod inutil, toată procedura privind concedierea individuală sau colectivă chiar dacă acest lucru nu se mai justifică având în vedere că societatea va dispărea de pe piaţă.

Intensificarea şi acurateţea procedurilor de recrutare, extinderea perioadelor de probă, eliminarea restricţiilor privind angajarea în perioada de probă, împărţirea responsabilităţii între angajat şi angajator şi stimularea interesului pentru pregătirea profesională sunt alte propuneri făcute autorităţilor române.

Tot în vederea asigurării flexicurităţii, AmCham consideră că este necesară reechilibrarea gradului înalt şi a costului ridicat de protecţie socială cu flexibilizarea aranjamentelor contractuale, organizarea flexibilă a timpului de muncă şi a celui de odihnă, precum şi flexibilizarea structurilor care gestionează politica de ocupare.

În ce priveşte organizarea flexibilă a timpului de muncă şi a celui de odihnă, grupul de lucru din AmCham a solicitat asigurarea posibilităţii de individualizare a timpului de lucru, pentru studii sau pentru părinţii care au copii mici (în acest moment legislaţia permite stabilirea unui program de lucru individualizat doar cu acordul sindicatului) şi posibilitatea acordării a două zile libere pe săptămână, fără ca acestea să fie consecutive.

Alte propuneri vizează şi acordarea dreptului angajaţilor de a-şi lua concediu de odihnă de cel puţin zece zile, faţă de minimum 15 cât prevede legislaţia actuală, precum şi neaplicarea prevederii potrivit căreia angajaţii nu pot munci mai mult de opt ore zilnic şi 48 de ore săptămânal în cazul persoanelor care au funcţii de conducere.

În vederea aplicării unitare a legislaţiei, AmCham a propus eliminarea prevederii legate de decăderea angajatorului din dreptul de a supune salariatul la perioada de probă în cazul neinformării acestuia cu privire la impunerea unei perioade de probă înainte de încheierea sau modificarea contractului de muncă, stabilirea perioadei de referinţă pentru delegaţi şi precizarea suspendării termenelor care curg în legatură cu un contract de muncă în cazul suspendării acestuia.

Reprezentanţii AmCham au explicat că un angajat al cărui contract de muncă a fost supendat nu poate fi sancţionat chiar dacă el a comis o abatere.

Printre propunerile Camerei de Comerţ Americane se numără şi clarificarea competenţei teritoriale a autorităţilor care trebuie sesizate cu privire la concedieri colective, a modului de acordare a preavizului în cazul concedierii, în sensul posibilităţii acordării acestuia printr-un înscris distinct şi a posibilităţii de comunicare a actelor procedurale prin executor judecătoresc.

De asemenea, Ministerului Muncii i s-a solicitat să fie făcute clarificări cu privire la reţinerile din salariu efectuate de angajator, în prezent Codul muncii prevăzând că acestea sunt posibile doar printr-o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, ceea ce înseamnă că angajatul nu ar putea, spre exemplu, să obţină un împrumut de la angajator pe care să-l returneze, în baza unei înţelegeri între cele două părţi, prin reţinerea lunară unei sume din salariu.

O altă solicitare vizează stabilirea neechivocă a obligaţiei de confidenţialitate a salariului şi în sarcina salariatului.

În vederea simplificării procedurilor existente, AmCham propune adaptarea unora dintre paşii prevăzuţi în cazul concedierilor colective la situaţia angajatorilor de talie mare, cu multiple puncte de lucru teritoriale sau sucursale (spre exemplu raportarea numărului de persoane supuse concedierii la numărul de salariaţi de la punctul de lucru în cauză şi nu la numărul total de salariaţi ai angajatorului) şi clarificarea unor aspecte formale privind modalitatea de acordare şi comunicare a preavizului, respectiv a deciziei individuale de concediere.

Propunerile pentru îmbunătăţirea cadrului contractelor colective de muncă vizează stabilitatea clauzelor negociate de părţi pe durata agreată de acestea, aplicarea contractelor colective părţilor care l-au negociat sau care au fost reprezentate la încheierea contractelor, reprezentativitate reală a partenerilor contractuali şi intrarea în vigoare a contractelor la data semnării acestora sau la data publicării în Monitorul Oficial, în funcţie de nivelul la care sunt încheiate.

"AmCham România a înaintat autorităţilor aceste recomandări însoţite de invitaţia de a folosi expertiza acumulată în rândul membrilor AmCham, pe plan local şi internaţional, pentru realizarea obiectivului de a creşte rata de ocupare a populaţiei active şi utilizarea forţei de muncă în condiţii de performanţă şi de respectare a drepturilor lucrătorilor, esenţiale pentru păstrarea actualilor investitori şi atragerea de noi investiţii" a declarat Sorin Mîndruţescu, preşedintele AmCham România.

El a adăugat că, prin propunerile făcute, reprezentanţii AmCham doresc de fapt o reechilibrare, în contextul de azi, între drepturile şi obligaţiile angajatului şi cele ale angajatorului.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici