ANPC: Vrem să responsabilizăm bijutierii şi să creştem siguranţa pieţei

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) susţine că urmăreşte să îi responsabilizeze pe bijutieri, care vor fi obligaţi să aplice pe bijuterii o marcă prin care să răspundă pentru conformitatea obiectelor, dublată de marca de stat, pentru a creşte siguranţa pieţei.

1660 afișări
Imaginea articolului ANPC: Vrem să responsabilizăm bijutierii şi să creştem siguranţa pieţei

ANPC: Vrem să responsabilizăm bijutierii şi să creştem siguranţa pieţei (Imagine: catalina Filip/Mediafax Foto)

Mai multe organizaţii patronale din domeniul bijuteriilor au susţinut, luni, într-o conferinţă de presă că, prin modificarea OUG nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase în România, care se află deja în Camera Deputaţilor, se va ajunge la monopol de stat în domeniu, prin impunerea mărcii de stat tuturor operatorilor.

Potrivit purtătoarei de cuvânt a ANPC, Monica Pretorian, prin modificarea actului normativ, se urmăreşte, printre altele, responsabilizarea bijutierilor care vor avea de aplicat pe obiectele comercializate o marcă de responsabilitate, prin care vor fi identificaţi şi traşi la răspundere pentru eventualele neconformităţi.

La marca de titlu - pentru informarea consumatorului cu privire la conţinutul de metal preţios din bijuterie - şi marca de responsabilitate, ambele aplicate de bijutier, se va adăuga marca de stat, aplicată de ANPC, care are scopul de a certifica conţinutul de metal preţios din bijuterie. Aceasta va conţine elemente de siguranţă, va fi uşor recognoscibilă şi va creşte încrederea consumatorului, potrivit ANPC.

Prin acest sistem, ANPC va garanta titlul, conţinutul de metal preţios al obiectelor, iar producătorul răspunde de viciile ascunse, potrivit autorităţii. Reprezentanţii instituţiei mai arată că activitatea de analiză şi marcare fiind o activitate de control a metalelor preţioase realizată de o instituţie a statului, independentă, şi nu o activitate comercială, nu este cazul de monopol.

Şi în prezent ANPC marchează 70 la sută dintre obiectele puse legal pe piaţă, reprezentând activitatea a 90 la sută dintre operatorii economici, restul folosit marca de garanţie proprie, prin care însă nu îşi asumă nimic, spune Pretorian.

Pe de altă parte, ANPC a verificat, în ultimii ani, peste 2.400 de comercianţi de bijuterii din metale şi pietre preţioase, magazine mari şi mici, reprezentând aproximativ 30 la sută din piaţă, şi a descoperit că jumătate dintre ei încalcă legislaţia, întrucât peste 20 la sută din obiectele din metale preţioase comercializate erau neconforme, iar 30 la sută erau obiecte comune marcate de firme cu marca proprie sau vechea formă a mărcii statului valabilă până în 2008 - cu mai puţine elemente de siguranţă - ca fiind obiecte din metale preţioase.

Totuşi, ANPC susţine că prin extinderea aplicării mărcii sale la 100 la sută din piaţă şi prin introducerea mărcii de responsabilitate pentru toţi producătorii, în locul celei de garanţie proprie pe care o folosesc în prezent, în locul mărcii de stat, 10 la sută dintre producători, va creşte nivelul de protecţie împotriva falsurilor.

Totodată, prin modificarea OUG nr. 190/2000, se urmăreşte şi eliminarea evaziunii fiscale din domeniu care se ridica la aproximativ 300 de milioane de euro anual, posibilitatea exportării de obiecte din metale preţioase marcate cu marca de stat a României, recunoscută în ţările membre ale Uniunii Europene, nemaifiind necesare testări şi marcări suplimentare, alături de crearea unui cadru legislativ comun pentru operatorii economici din alte state membre care vor să facă operaţiuni cu metale şi pietre preţioase în România (conform Directivei 2006/123/CE), mai spune sursa citată.

ANPC mai arată că în 16 state membre UE marcarea metalelor preţioase este obligatorie prin aplicarea mărcii de stat, alături de marca de titlu şi de responsabilitate, ca şi în propunerea actuală de modificare a legislaţiei.

ANPC mai menţionează că deţine 21 de puncte de lucru la nivelul întregii ţări în care va face marcarea cu marca statului, ca şi în prezent. Termenul mediu de marcare a obiectelor din metale pretioase va fi de două - cinci zile lucrătoare, ca şi în 2012, iar tarifele pentru marcare, ce variază în funcţie de numărul de analize necesare şi greutatea obiectelor, vor fi cele mai ieftine din UE: pentru argint între 0,5 şi 3,5 lei pe gram, iar pentru aur - între 1,25 şi 8,75 lei pe gram. În anul 2012 tariful mediu pentru marcarea unui gram de argint a fost de 0,31 lei, iar pentru un gram de aur a fost de 0,68 de lei.

De aplicarea mărcii de stat se va ocupa exclusiv ANPC, prin specialiştii instituţiei, a mai spus Pretorian.

Aceste precizări vin după ce reprezentanţii bijutierilor care se opun proiectului de modificare a actului normativ şi generalizării mărcii de stat au acuzat ANPC că nu are sufienţi angajaţi calificaţi şi logistică pentru marcare şi că ar urma să aducă în acest lanţ o firmă privată.

Confederaţia Naţională a Operatorilor de Metale şi Pietre Preţioase - Diamond Gold, Federaţia Metalelor şi Pietrelor Preţioase şi Semipreţioase - Diamond Gold şi Patronatul Bijutierilor din România se opun aprobării proiectului de act normativ pentru modificarea OUG nr. 190/2000.

Avocatul bijutierilor, Otilia Sava, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că potrivit actului normativ în vigoare, marcarea bijuteriilor se face de către operatori sau de către ANPC pentru certificare. Aceasta a mai spus că ambele mărci au aceeaşi greutate.

"Din cei 7.000 de operatori cât sunt pe piaţă, 700 sunt cei care marchează cu marca de responsabilitate, la restul de 90 la sută marchează ANPC cu marca de certificare. Dacă ANPC marchează 90 la sută din piaţă înseamnă că automat este responsabil de toată piaţa de care se plânge în prezent", a mai spus Sava.

Avocatul a mai spus că ANPC nu a mai organizat concursul anual prin care operatorii pot să-şi aplice marca de responsabilitate din 2007.

"Să nu credeţi că acest examen nu s-a mai organizat întâmplător, pentru că neorganizând, nu dai dreptul operatorilor să-şi marcheze propriile produse pe care le fac. Dacă nu dai dreptul operatorilor să-şi aplice marca cu propriul panson, în care au investit mii de euro, înseamnă că îl obligi să vină către ANPC, îl obligi să facă drumul şi să asigure transporturi de valori şi, practic, obligi consumatorul să cumpere un produs mai scump. Aceasta se întâmplă şi acum, consumatorii nu sunt protejaţi, dimpotrivă. Aparent, în prezent, piaţa subterană este principalul motiv pentru care ANPC vrea să schimbe legea. Dar este vorba de o piaţă subterană pe care a creat-o şi a îngrăşat-o", a mai explicat avocatul.

Otilia Sava a mai spus că adoptarea proiectului de act normativ şi introducerea mărcii de stat vor duce la pierderea celor 100.000 de locuri de muncă din domeniu.

"De ce ar vrea ANPC, care marchează 90 la sută din piaţă, să marcheze 100 la sută din piaţă? Pentru că vrea să lovească în operatorii care marchează cu marca de responsabilitate şi care reprezintă 10 la sută. Însă vorbim de marii producători de pe piaţa de pietre şi bijuterii de metale preţioase. Vorbim despre marii exportatori ai acestei ţări, care menţin această breaslă în viaţă. Atunci, dacă ANPC introduce marcarea cu marca de stat, cum credeţi că o va face? Marcând în continuare în cele 21 de centre, unde are un singur om, cel mult doi? Nu au logistică, nu au personal calificat", a mai spus reprezentanta patronatelor din domeniu.

Avocatul a adăugat că ANPC ar urma să aducă în acest lanţ o firmă privată.

"Aici intervin băieţii deştepţi din piaţa metalelor preţioase, pentru că, deşi nu are dreptul să deroge marcarea cu marca de stat, legea interzice clar prin articolul 2, la articolul 14 alineatul d, undeva la sfârşit, avem un articol-cheie care spune că ANPC va deroga marcarea cu marcă de stat către o firmă privată. De ce ar veni o firmă privată să marcheze cu marcă de stat? Mai mult decât atât, ANPC spunea, într-o emisiune televizată, că această firmă este o firmă ungurească. Este vorba despre o firmă care va căpuşa întreaga ramură şi care va distruge breasla celor 700 care marchează cu marcă de responsabilitate", a mai spus Sava.

Ea a explicat că dacă în prezent un client se adresează unui operator pentru a comanda o bijuterie, acesta poate să pansoneze bijuteria şi în acelaşi timp poate certifica că acel client va purta o bijuterie conformă.

"Dacă ANPC va reuşi să impună acest proiect, veţi veni la mine, veţi lansa o comandă, iar eu va trebui să plec cu sacoşa de bijuterii la ANPC sau la firma privată din Ungaria ca să marchez. Asta înseamnă timp, costuri, transport şi costul de corupţie, de care nu se vorbeşte. Sunt lucruri care se întâmplă în teritoriu şi pe care ANPC le ştie, dar niciodată nu le spune. Cu costurile acestea se va distruge breasla operatorilor", a mai spus avocatul.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici