Cazul fetiţei din Vâlcea | Replici dure între Raed Arafat şi Marcel Vela: Era nevoie de piloţi, domnule ministru! / Ce aţi făcut de 20 de ani să faceţi rost de piloţi? Nu îmi răspundeţi, că ştiu! / Ministrul de Interne trimite Corpul de control la Vâlcea | VIDEO

Ministrul de Interne, Marcel Vela, a cerut explicaţii, marţi, referitoare la cazul fetiţei din Vâlcea care se afla în comă, dar nu a fost preluată la timp de elicopeterul SMURD, Raed Arafat explicându-i că nu sunt suficienţi piloţi pentru astfel de aeronave.

13270 afișări

Cazul fetiţei care a intrat în comă după ce tatăl ei, băut, s-a răsturnat cu maşina în Vâlcea, şi a fost ţinută cu orele în UPU, a fost discutat în şedinţa de marţi de la Ministerul de Interne. Ambulanţa Vâlcea a ratat „întâlnirea” cu elicopterul SMURD trimis să preia copila, iar ministrul de Interne a cerut explicaţii şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), în cadrul videoconferinţei de marţi.

„Nu mai doresc să întâlnesc, să se repete, asemenea situaţii jenante, cu risc major să se piardă o viaţă. Şi dacă salvezi viaţa unui copil sau a unui român îmi asum orice risc pentru a lua măsuri coercitive pentru cei care nu şi-au îndeplinit sarcinile aşa cum prevede legea. Pe viitor, nu se va mai repeta în mandatul meu o asemenea situaţie, când un copil a suferit. Să ne înţelegem! Nu ne jucăm cu vieţile oamenilor, nu facem doar paradă la televizor, ce grozav organizăm noi salvarea oamenilor şi sâmbătă era să moară un copil. Din neglijenţă sau proastă organizare, să zic pe româneşte”, a spus Vela.

În replică, Raed Arafat a spus că „Era nevoie de piloţi, domnule ministru!”, iar ministrul Vela a răspuns: „Faceţi rost de piloţi!”

„Motivul pentru care zboară numai cele două centre este pentru că au echipe care să asigure funcţionalitatea elicopterului 24 din 24. În celelalte centre, dacă decolează un elicopter noaptea, după o anumită oră înseamnă că a doua zi acest elicopter nu intră în serviciu decât după ora 11 – 12 sau 1 după-masa. Şi pun în risc anumite intervenţii primare să nu se rezolve. Pentru asta s-a luat decizia ca două puncte din ţară să facă misiunile peste tot în ţară ca transfer şi când avem avionul le facem şi cu avionul şi asta se face. Dacă, de exemplu, Timişoara decolează sau Aradul sau Craiova, dacă merg la ora 1 în misiune, a doau zi îşi reia misiunea la ora 1 după-masa, pentru că au ore de odihnă şi din cauza asta am luat această decizie”, a explicat Raed Arafat în timpul şedinţei cu prefecţii din ultima zi a anului 2019.

În replică, ministrul de Interne a întrebat: „Ce aţi făcut de 20 de ani să faceţi rost de piloţi? Nu îmi răspundeţi, că ştiu! Deci avem elicoptere, avem medici, dar nu avem piloţi. Dar avem oameni accidentaţi care mor. Români care mor pentru că noi nu avem piloţi. Angajaţi piloţi! Care e problema?”.

Raeda Arafat a explicat faptul că un pilot de elicopter SMURD are nevoie să fie minim 1.000 de ore de zbor ca să poată să fie comandant de aeronavă pe SMURD.

„Este regulă care este şi în alte părţi. Avem piloţi noi, dar încă nu au atins nivelul să poată să facă al doilea echipaj pentru că nu au ajuns la 1.000 de ore de zbor să fie comandant de aeronavă. Domnul inspector general poate să mă corecteze dacă greşesc”, a spus şeful DSU, în contextul precizat.

UPDATE Totodată, ministrul a spus că va trimite Corpul de control la Vâlcea, după ce o fetiţă, victimă a unui accident rutier, nu a fost preluată de elicopterul SMURD, Vela susţinând că au existat „neglijenţe de organizare şi deficienţe managerile”

În cadrul videoconferinţei de marţi, Marcel Vela a adus în discuţie cazul unei fetiţe care a fost victima unui accident rutier, provocat de tatăl ei, aflat în stare de ebrietate.

Ministrul de Interne s-a arătat nemulţumit de modul în care au intervenit echipajele de salvare şi de faptul că zborurile cu elicopterul nu se desfăşoară pe timpul nopţii.

Marcel Vela: Aş dori să vă întreb. Aţi avut un caz cu o fetiţă care trebuia luată cu elicopterul SMURD, a fost o degringoladă managerială. Elicopterul SMURD a plecat fără fetiţa accidentată şi fetiţa a fost transferată într-o altă ambulanţă ca să vină pe roţi spre Bucureşti. Care este cauza?

Dan Pascaru, inspector al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă: Dacă îmi permiteţi, sâmbătă, la ora 15.47 s-a primit un caz, iar la 15.47.50 de secunde al doilea caz. La orele 16.20, de la Băile Govora a plecat cu o ambulanţa SMURD către SMURD către Râmnicu Vâlcea pentru a merge la elicopter în vederea preluării. Din nefericire, pe drum a trebuit să oprească de câteva ori ambulanţa pentru că acordarea primului ajutor care era imperios necesar. La 16.41 elicopterul a anunţat că dacă poate sosi în interval de 8-10 minute este intervalul pe care îl mai pot aştepta, pentru că altfel se lăsa seara şi, potrivit procedurii, aceştia nu pot decola pe timp de noapte, şoferul a spus că distanţa (...) nu permitea să ajungă în timpul stabilit. S-a ajuns la UPU Vâlcea la ora 16.55, s-a acordat primul ajutor, după care a fost preluată de altă ambulanţă şi transferată către Bucureşti.

Marcel Vela: De ce nu a aterizat elicopterul exact în locul accidentului sau pe traseu unde ambulanţa s-a oprit să asigure măsuri medicale pentru copilul accidentat. Se putea comnica de la sol şi cu ambulanţa şi cu pilotul elicopeterului. De ce a trebuit elicopterul să zboare în altă poziţie, să aştepte ambulanţa care nu a mai sosit şi elicopterul să plece fără pacient, care e explicaţia logică? (...) Aceasta este întrebarea. Vă rog să răspundeţi.

Inspector al ISU Vâlcea: Ambulanţa plecase din Băile Govora spre UPU Vâlcea. În momentul în care s-a solicitat, elicopterul era în deplasare către Râmnicu Vâlcea. Acesta a fost motivul pentru care s-a stabilit ca elicopterul să aterizeze la locul stabilit în municipiul Râmnicu Vâlcea. Dacă nu erau acele opriri pe traseu, pacientul ar fi ajuns la elicopter.

Marcel Vela: Dacă păţea ceva copilul? Realizaţi ce se întâmpla în acest caz? Oricum nu a fost confortabil să fie plimbat atâtea ore din cauza unei neglijenţe de organizare sau deficienţe manageriale. Asta e una dintre întrebări. A doua întrebare vreau să o adresez domnului inspector general de Inspectoratul de Aviaţie. Sunteţi în sală? De ce elicopterul nu zboară noaptea?

Cătălin Paul Dache, inspectorul general al Inspectoratului de Aviaţie (IGAv): Elicopterele zboară şi noaptea, doar că în anumite condiţii. Nu pot ateriza în locuri necunoscute, nemarcate întrucât nu este legal.

Marcel Vela: De la Vâlcea, dintr-un loc marcat, putea zbura noaptea într-un alt loc marcat la Bucureşti?

Inspector IGAv: La Vâlcea nu era un loc marcat şi nici la Băile Govora şi nici pe traseul pe care ar fi oprit ambulanţa. Dacă interveţia ar fi presupus intrarea în noapte, elicopterul nu ar mai fi putut ateriza sau decola în acele condiţii.

Vela: Eu înţeleg că în zona Târgu Mureş şi Bucureşti se zboară noaptea.

Inspector şef al IGAv: Nu. Bazele Târgu Mureş şi Bucureşti sunt desemnate ca baze pentru operarea misiunilor de noapte, dar doar pentru misiuni de la aerodrom la aerodrom certificate pentru noapte.

Marcel Vela: Deci de la Târgu Mureş şi la Bucureşti se zboară de la aerodrom la aerodrom când sunt autorizate zboruri. Am o întrebare: La Timişoara, la Craiova, la Iaşi sau la Constanţa nu sunt toţi români?

Inspector şef IGAv: afirmativ şi chiar aseară au fost două misiuni de la Craiova şi de la Constanţa către Bucureşti care s-au făcut noaptea, însă Tţrgu Mureş şi Bucureşti sunt desemnate ca puncte care execută misiuni de noapte şi sunt intervenţii secundare.

Marcel Vela: Cine a decis că doar Târgu Mureşul şi Bucureştiul sunt zone care pot opera noaptea?

Inspector şef IGAv: Din dispoziţia domnului secretar de stat.

Marcel Vela: Şi Contanţa, Iaşul şi Timişoara nu sunt în România?

Raed Arafat: Dacă îmi permiteţi.

Marcel Vela: Nu vă permit.

Raed Arafat: Bine.

(...)

Marcel Vela: O să facem o analiză pe această organizare extraordinară în care un copil putea să moară. Din organizări de acest gen. Subiective. Dacă se întâmpla ceva cu fetiţa, vă rog să mă credeţi că aş fi luat măsuri drastice. Nu este posibil ca un copil sau orice accidentat să fie pus într-o asemenea situaţie, să îşi rişte viaţa din cauza unor măsuri administrative. (...)Dacă acel copil era fiica dumneavoastră sau al oricărui participant de la această masă sau al oricărui prefect care se uită la noi, cum v-aţi fi simţit dacă fiica pe care o ştiţi, aşa cum părinţii au suferit, văzând copilul lor în suferinţă, ar fi păţit ceva? Nu ar fi fost MAI blamat, pus la zid, scăzut în ochii cetăţenilor ca încredere, ca apreciere, pentru că ne organizăm de ochii lumii, nu ştim să zburăm de la Vâlcea la Bucureşti că e locul nemarcat sau marcat. Cei care au coordonat la Vâlcea, mi-aţi spus orele, nu aţi ştiut la cât apune soarele, să fi ordinat aterizare direct la locul accidentului, nu să chemaţi elicopterul la Vâlcea? Era o chestiune de logică, de matematică. A fost o dezorganizare completă şi la Vâlcea o să trimit Corpul de control, pe ore, pe timpi şi cine a greşit, care sunt cauzele. Nu am nimic cu domneavoastră, domnule inspector şef şi cu nimeni, dar pe viitor nu mai doresc să se repete asemenea situaţii jenante cu risc major să se piardă o viaţă.(...) Nu facem PR la televizor şi sâmbătă era să moară un copil. Vă ordon domnule Arafat ca toate centrele universitare medicale: Târgu Mureş, Iaşi, Cluj, Constanţa, Craiova, Timişoara să poată zbura spre ele şi de la ele şi noaptea elicopterele SMURD. Vă organizaţi, domnule inspector general, spuneţi de ce aveţi nevoie ca dotare tehnică, ca organizare, ca în 2020 toată ţara să fie sub acoperirea SMURD-ului pe timp de noapte, nu doar Târgu Mureş şi Bucureşti.

Raed Arafat: Avem nevoie de piloţi, domnule ministru.

Marcel Vela: Faceţi rost de piloţi.

Raed Arafat: Motivul pentru care zboară numai cele două centre este pentru că au echipe care să asigure funcţionalitatea elicopterului 24 din 24. În celelalte centre, dacă decolează un elicopter noaptea, după o anumită oră înseamnă că a doua zi acest elicopter nu intră în serviciu decât după ora 11 – 12 sau 1 după-masa. Şi pun în risc anumite intervenţii primare să nu se rezolve. Pentru asta s-a luat decizia ca două puncte din ţară să facă misiunile de peste tot în ţară ca transfer şi când avem avionul le facem şi cu avionul şi asta se face. Dacă, de exemplu, Timişoara decolează sau Aradul sau Craiova, dacă merg la ora 1 dimineaţa în misiune, a doau zi îşi reia misiunea la ora 1 după-masa, pentru că au ore de odihnă şi din cauza asta am luat această decizie.

Marcel Vela: Am înţeles. Motivul sau cauza inginerească este că nu avem piloţi. Ce aţi făcut de 20 de ani să faceţi rost de piloţi? Nu îmi răspundeţi, că ştiu! Doi. Deci avem elicoptere, avem medici, dar nu avem piloţi. Dar avem accidentaţi, oameni care mor, români care mor pentru că noi nu avem piloţi. Angajaţi piloţi! Care e problema?

Raed Arafat: Un pilot de elicopter SMURD, domnule ministru, nu vă supăraţi, are nevoie să fie minim 1.000 de ore de zbor ca să poată să fie comandant de aeronavă pe SMURD. Este regulă care este şi în alte părţi. Avem piloţi noi, dar încă nu au atins nivelul să poată să facă al doilea echipaj pentru că nu au ajuns la 1.000 de ore de zbor să fie comandant de aeronavă. Domnul inspector general poate să mă corecteze dacă greşesc

Marcel Vela: În câţi ani fac 1.000 de ore de zbor?

Inspector şef IGAv: Din momentul în care ies din Academie, în jur de patru ani.

Marcel Vela: De când conduceţi SMURD, domnule Arafat? Mai mult de patru ani, mă gândesc. De ce nu aţi făcut rost de piloţi acum opt ani, acum 12 ani.

Raed Arafat: Pentru că nu depindea de mine, domnule ministru. Atunci când mi s-a permis să angajăm, angajăm 1.000 de piloţi.

Marcel Vela: Vă rog să apelaţi la noul ministru ca să găsim resurse, metode şi variante de angajat piloţi. Eu nu mai doresc ca în mandatul meu să moară români cu zile pentru că dumneavoastră nu aţi angajat piloţi. Punct”.

UPDATE ora 18.20 Arafat: N-a fost o ceartă în timpul videoconferinţei, ci o situaţie generată de lipsa unor informaţii

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, a scris pe Facebook, că nu a existat „o ceartă” cu ministrul de Interne, Marcel Vela, în timpul videoconferinţei de marţi, ci „o situaţie generată de lipsa unor informaţii complete”.

„Nu a fost o ceartă în cadrul videoconferinţei, ci mai mult o situaţie generată din lipsa unor informaţii complete care necesită clarificare astfel încât să se înţeleagă bine modul de acţiune al aviaţiei de urgenţă, limitele acesteia, temporare sau permanente, şi faptul că în continuare se fac eforturi supraomeneşti că totul să funcţioneze cât mai bine posibil şi să asigurăm populaţiei toate nevoile în cazul situaţiilor de urgenţă”, a scris, pe Facebook, Raed Arafat.

El a dorit să facă mai multe clarificări legate de intervenţia în cazul fetiţei, victimă a unui accident, ce nu a putut fi preluată cu un elicopter SMURD în Vâlcea, pentru că s-a înnoptat şi aparatul de zbor nu putea, conform legii, să aterizeze.

„Toate elicopterle SMURD pot executa misiuni noapte şi execută misiuni de noapte, dacă pilotul comandant este pregătit la nivelul necesar unor astfel de misiuni. Acest lucru însă este diferit de a decola noaptea, pe întuneric, de la un loc ne-marcat şi ne-autoirzat punând viaţă echipei şi a pacientului în pericol, mai ales în zonele montane. (...) Din aproximativ 6300 ore de zbor efectuate în 2019, 629 de ore de zbor au fost executate noaptea, aproximativ 10%. Nu toate elicopterele SMURD sunt funcţionale 24/24 ore, având în vedere că încă nu avem un număr suficient de piloţi care să acopere nevoile pentru că elicopterele SMURD să fie operaţionale permanent. Problema cu care ne confruntăm, că să asigurăm timpul de odihnă legal echipajului de pe un elicopter, este indisponibilizarea elicotperului respectiv pentru o durată mare de timp după executarea misiunii de noapte, pentru că cele care zburau noaptea şi nu aveau echipaj de înlocuire, trebuiau să rămână la sol 8-12 ore după terminarea misiunii ce însemna că a două zi elicopterul putea fi indisponibil pe lumina zilei câteva ore şi să fie indisponibil pentru cazurile critice. Astfel de mod de lucru însemna şi existenţa unei lipse de predicitibilitate asupra activităţii elicopterelor şi când ar fi ele disponibile pentru misunile de urgenţă”, arată şeful DSU pe pagina sa de socializare.

Conform sursei citate, până la angajarea şi pregătirea unui numaer adecvat de piloţi, a fost aleasă varianta care este adoptată şi în alte ţări precum Germania şi anume au fost desemnate două baze aeriene, respectiv Bucureşti şi Târgu Mureş, unde două echipaje asigură permanenţa 24 din 24, şapte zile din şapte.

„Paralel cu această decizie, am realizat programe de pregătire destinate piloţilor pentru utilizarea dispozitivelor de vedere noapte (night vision gogles), astfel încât în viitor, când avem un număr sufient de piloţi, să putem să asigurăm permanentă în mai multe baze şi să putem efectua misiuni şi pe terenrui nemarcate / neautorizate. Astfel de misiuni sunt cu un grad de risc mărit şi este nevoie de o pregătire foarte bună a piloţilor care execută misiuni primare de noapte.Numărul piloţilor pregătiţi în acest sens la acest moment este insuficient că să asigurăm o activitate permanentă de intervenţii în toate bazele”, explică sursa menţionată.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Taguri:
vela,
arafat,

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici