Cei mai mari angajatori din România nu plătesc contribuții

Publicat: 04 08. 2025, 12:19

Piața transportului alternativ din România, care a explodat în ultimii ani, este dominată de platformele Uber și Bolt. Cele două companii, lideri ai sectorului ride-hailing, au înregistrat împreună peste 100.000 de șoferi afiliați până la finalul lunii mai 2025, potrivit datelor oficiale transmise de Autoritatea Rutieră Română (ARR). Iar această cifră face din Bolt și Uber cei mai mari „angajatori” din țară, potrivit analiștilor Ziarului Financiar, chiar dacă șoferii lor nu figurează ca angajați în sensul clasic.

La finalul lunii mai 2025, ARR eliberase 54.480 de ecusoane pentru autovehiculele afiliate platformei Bolt și 51.422 pentru cele afiliate Uber. În total, aproximativ 56.000 de copii conforme ale autorizațiilor de transport alternativ erau active la nivel național. Cifrele depășesc de aproape cinci ori numărul de salariați ai Poștei Române,de exemplu, însă cea mai mare diferență constă în lipsa taxelor, contribuțiilor și a contractelor de muncă pentru șoferii din zona ride-hailing.

De zece ori mai mulți șoferi, în doar cinci ani

Uber și Bolt funcționează printr-un sistem care le permite să colaboreze cu șoferii prin intermediul unor firme partenere sau entități intermediare. În acest fel, cei mai mulți dintre cei care conduc sub umbrela acestor platforme nu beneficiază de drepturile și siguranțele unui contract de muncă, ci operează pe baza unor acorduri comerciale neclare: „Șoferii care lucrează pentru Bolt sau Uber nu sunt angajați precum cei de la STB, de exemplu, ci colaborează prin diverse forme și firme partenere Bolt și Uber, cu contracte neclare”, conform precizărilor ARR pentru sursa citată.

În ultimii cinci ani, numărul operatorilor de transport alternativ autorizați a crescut spectaculos: de la 1.622 în 2020 la 15.127 în mai 2025. Doar în municipiul București, la finalul lui mai, figurau peste 3.500 operatori activi de transport alternativ.

„Au inventat sistemul de neplată a taxelor și contribuțiilor”

Bolt și Uber au, cumulat, de aproape cinci ori mai mulți «angajați» decât Poșta Română, dar fără salariile, taxele și contribuțiile pe care le plătește operatorul național de servicii poștale din România”, subliniază analiștii economici în baza cifrelor oferite de ARR, care arată pentru întâia oară o imagine clară asupra dimensiunii reale a pieței de ride-hailing din România și asupra modului în care funcționează.

Dar, chiar dacă platformele oferă un serviciu convenabil și creează oportunități de venituri rapide, ele operează într-o zonă gri din punct de vedere fiscal și social:„Au inventat sistemul de neplată a taxelor și contribuțiilor”, o problemă majoră de reglementare.

Platformele câștigă, dar statul pierde

Deși Uber și Bolt plătesc unele taxe în România, structura lor fiscală și contractuală este optimizată astfel încât să evite cele mai importante contribuții – cele legate de muncă. În esență, statul român pierde contribuții semnificative la bugetul de pensii, sănătate și asigurări sociale, iar șoferii rămân fără protecția asociată unui contract de muncă.

În același timp, companiile care operează cu angajați înregistrați și contribuții plătite se află într-un dezavantaj concurențial față de platformele care exploatează portițele legale în favoarea eficienței economice.