Cercetări într-un dosar de export ilegal de locomotive de patrimoniu - GALERIE FOTO

Mai multe persoane, printre care un om de afaceri austriac şi un fost angajat al Direcţiei de Cultură Hunedoara, sunt cercetate de poliţişti pentru exportul ilegal a şase locomotive cu abur, care ar putea face parte din patrimoniul naţional, valoarea prejudiciului fiind de 158.000 de euro.

372 afișări
Imaginea articolului Cercetări într-un dosar de export ilegal de locomotive de patrimoniu - GALERIE FOTO

Cercetări într-un dosar de export ilegal de locomotive de patrimoniu (Imagine: IPJ Hunedoara)

GALERIE FOTO

Purtătorul de cuvânt al Poliţiei Judeţene Hunedoara, subinspector Bogdan Niţu, a declarat, joi seară, corespondentului MEDIAFAX că poliţiştii de la Serviciul de Investigaţii Criminale Hunedoara, sub supravegherea unui procuror, fac cercetări într-un dosar complex privind exportul ilegal a şase locomotive cu abur, susceptibile a face parte din patrimoniul cultural naţional, dintre care două fac parte dintr-o serie unicat fabricată special în Austria pentru România, în anul 1908.

"În cursul anchetei s-a stabilit că în perioada 2002-2005 locomotivele respective au fost achiziţionate şi apoi exportate ilegal de o firmă din comuna Criscior, judeţul Hunedoara, aparţinând unui cetăţean străin. Valoarea estimată a prejudiciului este de 158.000 de euro. Din cercetări a mai reieşit că administratorul societăţii a obţinut de la direcţiile judeţene de cultură din Hunedoara şi Cluj certificate ilegale de export, în condiţiile în care bunurile în cauză nu au fost expertizate în prealabil pentru a se stabili dacă fac parte din patrimoniul naţional", a declarat Niţu.

El a precizat că cele şase locomotive au fost date în urmărire naţională şi internaţională, existând suspiciuni că unele dintre ele s-ar afla în Austria, Germania, Slovacia sau Serbia.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Poliţiei Judeţene Hunedoara, în timpul anchetei au fost făcute mai multe percheziţii la firma din Criscior şi la sediile celor două direcţii de cultură. Astfel, la sediul firmei au mai fost găsite alte 20 de locomotive de diferite tipuri, precum şi piese de schimb pentru acestea, care au fost lăsate în custodie, cercetările continuând pentru stabilirea provenienţei acestora, a mai spus sursa citată.

În acest caz sunt suspectate mai multe persoane, printre care şi un fost angajat al Direcţiei de Cultură Hunedoara, Cătălin Rişcuţa, care a fost trimis în judecată într-un alt dosar privind înstrăinarea şi exportul ilegal de obiecte de patrimoniu. Aceste persoane sunt cercetate în libertate pentru export ilegal cu bunuri culturale mobile, fals şi infracţiuni de corupţie în legătură cu serviciul, iar la anchetă lucrează şi un poliţist de la Serviciul Patrimoniu Cultural Naţional din IGPR.

Conform unor surse judiciare, locomotivele ar fi fost achiziţionate de firma cetăţeanului străin, care este austriac, de la mai multe exploatări miniere intrate în conservare, în special de la minele de aur din zona Apuseni. Locomotivele cu abur au fost recondiţionate şi apoi au fost obţinute pentru ele certificate ilegale de export în baza cărora au fost scoase din ţară şi ar fi ajuns la colecţionari.

Omul de afaceri austriac cercetat pentru exportul de locomotive spune că are acte legale pentru ele

Omul de afaceri austriac Georg Hocevar, care deţine o firmă în judeţul Hunedoara, susţine că dosarul în care este cercetat pentru exportul a şase locomotive arată "incompetenţa" Poliţiei Române, afirmând că are acte legale prin care a cumpărat şi a vândut locomotivele cu aburi.

"Actele contabile ale firmei mi-au fost ridicate în urmă cu mult timp, iar de atunci nimeni nu s-a sinchisit să le verifice. Am acte legale prin care am cumpărat locomotivele cu aburi şi tot acte legale prin care le-am vândut. Pot arăta asta cu facturile care mi-au fost ridicate. Trei dintre locomotive le-am achiziţioant de la o firmă care se ocupă cu colectarea fierului vechi şi care urma să le dezmembreze. O altă locomotivă am luat-o de la o societate forestieră, de la lichidatorul care a scos-o la licitaţie, iar două de la CFR", a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX omul de afaceri Georg Hocevar.

Potrivit acestuia, locomotivele menţionate au primit aviz de export.

"Aceste locomotive au primit aviz de export, cu ce sunt eu vinovat că cineva a eliberat un aviz de export?. Dacă mergeţi la Finanţe şi cereţi un act, o adeverinţă că firma nu are datorii, şi vi se eliberează, cine e vinovat, Finanţele sau firma care are datorii? Dacă e cineva vinovat aici, nu trebuie căutat în curtea mea. În adeverinţele primite de la Direcţia de Cultură se arată clar că nu făceau parte din patrimoniul cultural al României. Eu am o firmă în care sunt angajaţi peste 200 de oameni şi pun suflet în ceea ce fac. Nu o să renunţ la afacerile mele din România, dar nici nu o să accept, ca nevinovat, să îmi strice reputaţia cu acuzaţii nefondate şi pot dovedi asta cu acte", a afirmat Georg Hocevar, care a adăugat că toate acestea arată "incompetenţa" Poliţiei Române.

Hocevar a spus că va lua legătura cu avocaţi, pentru a-l sfătui ce să facă, şi că, cel mai probabil, va acţiona în instanţă Poliţia Română.

Firma cetăţeanului asutriac, SC Calea Ferată Îngustă SRL Criscior, se ocupă de confecţii de profile şi armături metalice, utilaje industriale de transport, construcţii şi lucrări metalice şi realizarea de piese turnate şi forjate.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici