CNSAS va furniza, la cerere, identitatea persoanelor care au contribuit la dosarul de securitate

Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii va furniza, la cerere, identitatea persoanelor care, cu nume conspirative, au contribuit cu informaţii la completarea dosarului de securitate, numai dacă acestea pot fi stabilite cu certitudine, conform variantei finale a Ordonanţei CNSAS.

31 afișări
Imaginea articolului CNSAS va furniza, la cerere, identitatea persoanelor care au contribuit la dosarul de securitate

CNSAS va furniza, la cerere, identitatea persoanelor care au contribuit la dosarul de securitate

Proiectul ordonanţei de urgenţă, finalizat marţi seara pentru a fi prezentat Guvernului în şedinţa de miercuri, prevede că CNSAS continuă să funcţioneze în structura organizatorică, cu patrimoniul şi bugetul existente, potrivit legii, anterior datei publicării deciziei Curţii Constituţionale 51/2008, în vederea asigurării continuităţii unor activităţi ale acestuia, până la data adoptării unei noi reglementări care să continue procesul de deconspirarea Securităţii şi a colaboratorilor ei şi să armonizeze dispoziţiile Legii 187/1999 cu prevederile Constituţiei, prin prisma celor constatate prin decizia Curţii.

Începând cu data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, CNSAS va asigura exercitarea dreptului de acces la propriul dosar întocmit de organele securităţii, constând în studierea nemijlocită a dosarului, eliberarea de copii de pe actele dosarului şi de pe înscrisurile doveditoare despre cuprinsul dosarului şi de pe alte înscrisuri care privesc propria persoană. De acest drept beneficiază orice cetăţean român sau cetăţean străin care, după 1945, a avut cetăţenie română, precum şi orice cetăţean al unei ţări membre a Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord sau a Uniunii Europene.

Dreptul de acces se exercită personal de titularul dosarului sau de soţul supravieţuitor şi rudele până la gradul al patrulea inclusiv, ale persoanei decedate, în afară de cazul în care aceasta a dispus altfel.

Consiliul va furniza, la cerere, identitatea persoanelor care, utilizând nume conspirative, au contribuit cu informaţii la completarea dosarului, numai dacă acestea pot fi stabilite cu certitudine şi va asigura exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes public cetăţenilor români cu domiciliul în ţară şi în străinătate, precum şi presei scrise şi audiovizuale, partidelor politice, organizaţiilor neguvernamentale legal constituite, autorităţilor şi instituţiilor publice, în conformitate cu prevederile Legii 544/2001.

Totodată, CNSAS va avea dreptul să dea publicităţii informaţiile şi documentele care atestă implicarea organelor de securitate şi a altor structuri politice şi represive ale regimului totalitar comunist în săvârşirea unor fapte grave împotriva vieţii, integrităţii fizice sau psihice şi libertăţii persoanelor, precum şi a unor acte de trădare a intereselor naţionale, să elaboreze studii ştiinţifice şi documentare, să organizeze conferinţe şi expoziţii cu caracter informativ-educativ şi să ofere informaţii, la cerere, în cazurile neelucidate de decese sau de dispariţii despre care există indicii că s-au produs în legătură cu activitatea organelor de securitate.

Consiliul va pune la dispoziţia cercetătorilor acreditaţi de Colegiul CNSAS documente şi informaţii complete cu privire la structura, metodele şi activităţile organelor de securitate, în condiţiile legii, va prezenta Comisiei pentru Constatarea Calităţii de Luptător în Rezistenţa Anticomunistă din cadrul Ministerului Justiţiei copii certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva CNSAS, care fac obiectul OU 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, precum si persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive şi va pune la dispoziţie copii certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva CNSAS, care fac obiectul OU 103/2000 privind decoraţia "Crucea Comemorativa a Rezistentei Anticomuniste".

Tot începând cu data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, Colegiul CNSAS va coordona activitatea CNSAS în anumite domenii, respectiv gestionarea arhivei şi a bazelor de date create de CNSAS, acreditarea cercetătorilor, cărora le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la structura, metodele şi activităţile organelor de securitate, în scopul stabilirii adevărului istoric asupra dictaturii comuniste, comunicarea informaţiilor de interes public legate de activitatea CNSAS, activităţi de cercetare ştiinţifică, concretizate în publicarea de studii şi documente, organizarea de conferinţe şi expoziţii cu caracter informativ-educativ, constatarea, în virtutea dreptului de acces la propriul dosar, a identităţii persoanelor care, utilizând nume conspirative, au contribuit cu informaţii la completarea dosarului, primirea în gestiune de la actualii deţinători a documentelor utilizate în activitatea CNSAS, cu excepţia celor care privesc siguranţa naţională.

Stabilirea în concret a dosarelor şi a celorlalte materiale arhivistice care privesc siguranţa naţională se va face de comun acord de către comisii mixte paritare, alcătuite de membrii ai Colegiului CNSAS, împreună cu conducerea instituţiilor deţinătoare. În caz de divergenţă, hotărârea va fi adoptată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării.

Preşedintele Colegiului CNSAS, în exerciţiu la data publicării deciziei Curţii Constituţionale 51/2008, are calitate de ordonator principal de credite, iar personalul CNSAS îşi va păstra toate drepturile şi obligaţiile rezultate din raporturile de muncă sau de serviciu, după caz, se arată în proiectul de act normativ.

În document este clar specificat că ordonanţă de urgenţă produce efecte până la data adoptării unei noi reglementări care să armonizeze dispoziţiile Legii 187/1999 cu prevederile Constituţiei, prin prisma celor constatate prin decizia Curţii Constituţionale 51/2008.

Caracterul de urgenţă al actului normativ este explicat, în preambulul documentului, prin prevederile deciziei Curţii Constituţionale prin care Legea 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca poliţie politică a fost declarată neconstituţională, fapt care determină suspendarea prevederilor ce dispuneau asupra modului de organizare şi desfăşurare a activităţii CNSAS, prin faptul că instituţia are în derulare o serie de contracte, cum ar fi cele care reglementează raporturile de muncă sau, după caz, de serviciu, ale personalului instituţiei sau cele de achiziţie de bunuri, prin necesitatea asigurării continuităţii unor activităţi ale CNSAS în vederea îndeplinirii obligaţiilor instituţiei, ca persoană juridică, asumate pe perioada funcţionării acesteia.

Actul normativ mai este justificat prin faptul că, în lipsa unei reglementări a situaţiei, pe calea ordonanţei de urgenţă, CNSAS se află în imposibilitatea de a asigura continuitatea îndeplinirii obligaţiilor de natură administrativ-patrimonială.

Consilierul premierului, Marius Oprea, care a lucrat la redactarea actului normativ, a declarat, marţi, agenţiei MEDIAFAX, că Ordonanţa de urgenţă privind Consiliul de Studiere a Arhivelor Securităţii va avea un caracter tranzitoriu şi va permite CNSAS să îşi desfăşoare activitatea curentă, cu administrarea arhivelor şi acces la propriul dosar, dar fără verificarea persoanelor, până la elaborarea noii legi a instituţiei.

El a explicat că ordonanţa va permite Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii să funcţioneze în continuare ca organism autonom cu personalitate juridică, supus controlului Parlamentului, având aceeaşi denumire şi acelaşi sediu.

"Actul normativ va permite Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii să îşi desfăşoare în continuare activitatea curentă, precum administrarea arhivelor şi accesul cetăţenilor la propriul dosar, dar fără verificarea persoanelor, adică fără articolele incriminate de Curtea Constituţională. Practic, ordonanţa nu va ţine loc de lege, ci va avea un caracter tranzitoriu ce va permite funcţionarea în continuare a CNSAS", a arătat Oprea.

El a amintit că, în prezent, urmare a deciziei Curţii Constituţionale, orice verificare a unei persoane numite în funcţii de demnitate publică nu mai poate fi făcută de către CNSAS.

"Din acest motiv, noi urgentăm elaborarea proiectului de lege privind funcţionarea CNSAS, la care am început să lucrăm în paralel. Luni seara am avut o discuţie informală şi cu deputatul PSD, Şerban Nicolae, care şi-a arătat disponibilitatea de a retrage din Parlament proiectul său legislativ referitor la CNSAS, deoarece decizia Curţii a rezolvat exact cererile din proiect", a spus Oprea.

Noua lege de funcţionare a CNSAS va permite instituţiei să emită doar constatări, nu decizii, de colaborare/necolaborare cu Securitatea, care vor fi transmise instanţei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici