Corpul de control al premierului: Pagube de cel puţin 12 milioane de lei la contracte RAAPPS / Cum au fost ''umflate'' facturile de transport decontate de Guvern

Corpul de control al premierului a analizat patru din cele opt contracte de asociere în participaţiune încheiate sau derulate în ultimii patru ani de către Regia Autonomă - Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS), constatând pagube de cel puţin 12 milioane de lei.

4086 afișări
Imaginea articolului Corpul de control al premierului: Pagube de cel puţin 12 milioane de lei la contracte RAAPPS / Cum au fost ''umflate'' facturile de transport decontate de Guvern

Corpul de control al premierului: Pagube de cel puţin 12 milioane de lei la contracte RAAPPS

''Echipa de control a analizat, prin sondaj, patru din cele opt contracte de asociere în participaţiune încheiate/derulate în perioada 01.01.2012 – 31.05.2016, cu scopul declarat de a valorifica mai bine activele RAAPPS, dar despre care s-a constatat că au favorizat doar societăţile aflate în asociere cu RAAPPS, cauzând pagube acesteia din urmă. Au fost constatate probleme la toate cele patru contracte de asociere în participaţiune verificate, suma totală a prejudiciilor care rezultă din încheierea contractelor de asociere în participaţiune de către RAAPPS este de minim 12.137.459 lei, fără a include valoarea lipsei de folosinţă şi profitul nerealizat'', se arată în raportul Corpului de control.

Potrivit aceleiaşi surse, toate cele 8 contracte de asociere în participaţiune derulate în aceeaşi perioadă au fost încheiate fără a exista, la nivelul RAAPPS, criterii obiective şi transparente privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească partenerul RAAPS din astfel de contracte şi fără a fi solicitate garanţii că aceştia îşi vor îndeplini obligaţiile asumate.

Astfel, de pildă, din verificările efectuate de Corpul de control al primului-ministru au rezultat ''indicii că reprezentanţii RAAPPS au disimulat ceea ce era, de fapt, închirierea Vilei nr. 28 din comuna Snagov, judeţul Ilfov, în baza căreia regia era obligată să încaseze, în perioada 01.01.2010 – 30.04.2016 o sumă totală de 601.450,88 EUR (64 de luni x 9.397,67 EUR), sub forma unei asocieri în participaţiune cu societatea A.S., în baza căreia regia, prin SRP Triumf, a încasat efectiv, în aceeaşi perioada, o sumă totală de 141.823,45 EUR (exclusiv penalităţi), cauzându-se astfel o pagubă bugetului RAAPPS în cuantum de 459.627,43 EUR, reprezentând diferenţa dintre suma pe care regia era obligată să o încaseze, potrivit dispoziţiilor legale, ca urmare a închirierii şi suma efectiv încasată, în urma derulării contractului de asociere''. Aceeaşi situaţie s-a constatat şi în cazul altei vile din Snagov.

Un alt caz este cel al societăţii N.T., care, în calitate de asociat al RAAPPS, a închiriat Clubul social şi terenul aferent din oraşul Voluntari, judeţul Ilfov, iniţial Asociaţiei Sportive A. F. & L., iar ulterior societăţii A.F. & L S.R.L. care erau conduse/deţinute de aceleaşi persoane care deţineau şi societatea N.T. sau de soţiile acestora. În baza contractului de asociere în participaţiune nr. 7264/09.07.2004, având ca obiect exploatarea în comun a Clubului social şi a Vilelor nr. 1, nr. 18 şi nr. 56 din oraşul Voluntari, judeţul Ilfov, RAAPPS a încasat de la societatea N.T., în perioada 01.01.2005 –07.05.2013, suma totală de 4.571.648,77 RON, însă la data de 03.06.2016 asociatul RAAPPS înregistra faţă de regie, în baza aceluiaşi contract de asociere, un debit total în sumă de 7.082.945 RON. În prezent, pe rolul instanţei de judecată se află un dosar civil care are ca obiect cererea de reziliere a contractului de asociere în participaţiune nr. 7264/09.07.2004, evacuarea societăţii N.T. din complexul imobiliar compus din Clubul social şi Vilele nr. 1, nr. 18 şi nr. 56 din oraşul Voluntari, judeţul Ilfov şi plata sumei de 6.908.911,03 RON reprezentând debit şi penalităţi înregistrate de asociatul secund în perioada 22.02.2012 – 10.05.2016.

Raportul de control va fi comunicat organelor abilitate.

Sucursala de Transport Bucureştii Noi (STBN), unitate din cadrul Regiei Autonome Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS) care asigură servicii de transport pentru Guvern, a ''umflat'' facturile decontate de către Executiv, relevă un raport al Corpul de control al primului-ministru.

În urma controlului efectuat în perioada ianuarie-octombrie 2016, Corpul de control a descoperit mai multe nereguli, începând cu faptul că STBN asigură servicii de transport şi de service pentru autoturismele alocate aparatului de lucru al Guvernului - în baza cărora a obţinut, în medie, un procent de aproximativ 90% din veniturile anuale -, dar şi pentru alte instituţii publice în baza unor contracte acordate STBN prin atribuire directă, contrar dispoziţiilor legale din domeniile achiziţiilor publice şi concurenţei.

Corpul de control a decoperit că începând cu anul 2010, pentru autoturismele alocate Secretariatului General al Guvernului (SGG), RAAPPS, prin STBN, a stabilit tarife unice/zi/autoturism cu încălcarea prevederilor Procedurii Operaţionale ''Activitatea de transport şi service auto'', elaborată în ianuarie 2010, aprobată de către directorul general al instituţiei.

Astfel, RAAPPS, prin STBN, avea obligaţia de a stabili tarife diferenţiate pentru fiecare autoturism pus la dispoziţia aparatului de lucru al Guvernului, calculate în funcţie de marca autoturismului şi capacitatea cilindrică a acestuia, dar în realitate a stabilit un tarif intern, unic/zi/autoturism.

Mai mult, în perioada 2011 – 2015, în cadrul negocierilor anuale cu SGG, STBN a inclus în tariful unic şi cheltuieli cu deplasări, detaşări şi transferări (diurnă, cazare, taxă drum, taxă pod, taxă hotelieră, taxă locală), cu încălcarea prevederilor privind modul de stabilire a tarifului unic pentru transportul de persoane.

''În urma verificărilor efectuate, s-a constatat existenţa premiselor ca RAAPPS, prin STBN, să deconteze de două ori cheltuielile cu deplasările conducătorilor auto, atât direct, prin aplicarea clauzei contractuale potrivit căreia beneficiarul decontează prestatorului toate cheltuielile efectuate cu deplasările conducătorilor auto, cât şi indirect, prin includerea acestor cheltuieli în cheltuielile totale care stau la baza stabilirii tarifului unic pe autovehicul. (...) Prin înregistrarea cheltuielilor cu unele produse de protocol în contul contabil 604 'Cheltuieli privind materialele nestocate', a fost influenţat, în mod indirect, şi cuantumul tarifului unic/autoturism stabilit pentru SGG, întrucât, potrivit Anexei nr. 2 la contractele de prestări servicii de transport, cheltuielile incluse în contul 604 au fost introduse în indicatorul 'cheltuielile generale', repartizate contractelor încheiate cu S.G.G., în următoarele procente: 95,66% pe anul 2012, 96,72% pe anul 2013, 98,02% pe anul 2014 şi 84% în anul 2015'', se arată în raportul citat.

De exemplu, în perioada menţionată, reprezentanţii STBN au achiziţionat produse de protocol în sumă totală de 86.533,94 RON, dintre care de la un lanţ de supermarketuri sticle de whisky şi coşuri cadou în valoare de 37.157,35 RON şi de la un distribuitor de cosmetice parfumuri, creme şi produse de machiaj în valoare de de 26.269,80 RON (cum ar fi lac de unghii Yves Saint Laurent – 106,20 RON sau fard pentru obraz Lancome Blush Subtil - 159,80 RON).

De asemenea, potrivit concluziilor Corpului de control, în perioada 2013 – 2015, alegerea furnizorilor de piese auto s-a efectuat cu încălcarea legii, direct de la furnizori, selectaţi pe un aşa-zis ''criteriu al rapidităţii'', fără a efectua o analiză a altor oferte existente pe piaţă. ''Astfel, conducerea STBN a aprobat, în mod nejustificat, plata unor sume mult mai mari pentru produse cu aceleaşi caracteristici, pe care STBN putea să le achiziţioneze de la alţi furnizori existenţi pe piaţă dacă ar fi folosit mecanismele concurenţiale şi transparente prevăzute de legislaţia incidentă în domeniul achiziţiilor publice. (...) Există suspiciunea rezonabilă că, în anul 2007 directorul S.T.B.N. a înlesnit achiziţionarea de către S.T.B.N./R.A.A.P.P.S. a unor piese de schimb, materiale auxiliare şi alte materiale consumabile de la societatea N.S., având-o ca asociat unic şi administrator pe soţia sa'', mai dezvăluie raportul.

În anul 2015, STBN avea un parc auto constituit dintr-un număr de 82 de autoturisme, iar un număr de 67 de autoturisme erau utilizate pentru contractul de prestări servicii încheiat cu SGG. Astfel, pentru un procent de 81,70% din totalul parcului auto, STBN a obţinut venituri de 91,36% doar de la SGG, iar pentru restul parcului auto, reprezentând un procent de 18,30% din totalul parcului auto, a obţinut venituri de la celelalte instituţii, reprezentând 8,64% din totalul veniturilor, existând suspiciunea rezonabilă că prevederile contractuale între RAAPPS, prin STBN, şi SGG sunt defavorabile SGG, concluzionează Corpul de control.

"Preţul pe zi pentru maşină şi şofer pe zi este undeva peste 100 de euro pe zi, în medie în această zonă", a spus şeful Corpului de control al primului ministru, Valentin Mircea, într-un interviu acordat în luna iunie la un post tv, subliniind că este vorba despre un control aflat în curs, dar aproape de finalizare. Deşi nu există o statistică referitoare la numărul maşinilor de serviciu disponibile pentru demnitari şi pentru funcţionari, şeful Corpului de control a subliniat că este vorba de privilegii, nu despre drepturi în acest caz: "Sunt privilegii, nu toţi ar trebui să aibă acest drept." 

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici