Document oficial: România expusă sancţiunii CE

România este încă expusă riscului unor sancţiuni CE în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV), sancţiuni care, conform procedurilor, pot suspenda dreptul de vot în Consiliu, în contextul unei tendinţe de condiţionare a aderării la Spaţiul Schengen şi zona Euro de angajamentele din MCV.

20 afișări
Imaginea articolului Document oficial: România expusă sancţiunii CE

Document oficial: România expusă sancţiunii CE (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Avertismentul este inclus într-un document ministerial, obţinut de MEDIAFAX, care prezintă, la modul general, clauzele de salvgardare care pot fi aplicabile României după data aderării. În material se aminteşte că, potrivit regulilor comunitare, pot fi aplicate clauze de salvgardare sau măsuri cu caracter echivalent prevăzute de Tratatele UE, valabile pe termen nelimitat, precum şi clauze de salvgardare sectoriale.

Potrivit sursei citate, Comisia Europeană (CE) poate adopta măsuri în cazul României până la 1 ianuarie 2010, prin clauze sectoriale, dar, odată adoptate, pot fi prelungite după această dată până la remedierea problemelor constatate, iar principalele domenii în care neîndeplinirea angajamentelor asumate ar putea conduce la activarea clauzei de salvgardare privind Piaţa internă pentru România sunt agricultura şi gestionarea fondurilor structurale şi de coeziune.

Materialul conţine şi un capitol distinct referitor la Mecanismul de Cooperare şi Verificare instituit pentru România, amintindu-se că oficialii Comisiei Europene au stabilit o procedură de control al progreselor înregistrate în reforma sistemului judiciar şi combaterea corupţiei, cu un set de obiective de referinţă urmărite îndeaproape de către CE şi statele membre.

Aceste obiective se referă la asigurarea funcţionării sistemului judiciar într-o manieră mai transparentă şi eficientă în special prin întărirea capacităţii şi răspunderii Consiliului Superior al Magistraturii, raportarea şi monitorizarea impactului noilor Coduri de procedură civilă şi penală, înfiinţarea Agenţiei de Integritate şi competenţa de a adopta decizii cu caracter obligatoriu pe baza cărora să poată fi aplicate "sancţiuni descurajatoare", continuarea efectuării de investigaţii profesioniste şi imparţiale în cazurile de corupţie la nivel înalt, continuarea măsurilor de prevenire şi combatere a corupţiei, în special în cadrul structurilor administrative la nivel local.

În finalul acestor precizări cu caracter general, documentul prezintă o serie de concluzii în care se arată că principalul risc, în prezent, îl reprezintă raportarea factuală la obiectivele de referinţă ale Mecanismului de cooperare şi verificare, care afectează credibilitatea României ca partener în UE şi slăbeşte capacitatea de negociere şi de promovare a intereselor în cadrul Uniunii.

"Deşi până în prezent nu au fost adoptate şi nici propuse măsuri concrete de sancţionare a României (ex. aplicarea clauzelor de salvgardare specifice, blocarea de fonduri comunitare), riscul persistă. În ultima perioadă, a apărut tendinţa de introducere a unei condiţionalităţi între îndeplinirea angajamentelor legate de Mecanism şi aderarea României la Spaţiul Schengen (2011) şi zona Euro (2014)", se arată în document.

În ceea ce priveşte clauzele de salvgardare sectorială, este amintit că CE poate adopta măsuri în cazul României doar până la 1 ianuarie 2010, dar, odată adoptate, pot fi prelungite după această dată până la remedierea problemelor constatate şi se arată că riscurile care pot apărea sunt legate de Piaţa Internă, în special în domeniul fondurilor structurale şi al agriculturii, prin reducerea fondurilor alocate sectorului agricol, în special celor destinate plăţilor directe.

Referitor la clauzele de salvgardare sau măsuri cu caracter echivalent prevăzute în Tratatele UE, valabile pe termen nelimitat, acestea ridică probleme, conform sursei citate, în special în domeniul infringementului (neaplicării acquis-ului şi Tratatelor), deoarece un număr mai ridicat de proceduri de infringement deschise sau declanşarea lor în domenii sensibile, la care se adaugă existenţa Mecanismului de Cooperare şi Verificare, pot afecta puternic capacitatea României de a-şi promova eficient interesele în cadrul UE, de la negocierea bugetară până la inserarea în politicile europene.

"Nu trebuie neglijate însă prevederile articolelor 6 şi 7 din Tratatul UE, prin care, cu majoritate calificată, se poate suspenda dreptul de vot al unui stat membru în Consiliu în cazul în care încalcă «serios şi persistent» principiile libertăţii, democraţiei, respectării drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, precum şi statul de drept, principii comune tuturor statelor membre", se mai arată în document.

Materialul este realizat înainte de redactarea de către Comisia Europeană a raportului de ţară, care ar urma să fie prezentat în luna iulie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici