Gândul: Cine a produs softurile care puteau localiza aeronava prăbuşită la Cluj. De ce „localizarea în cinci secunde” a durat peste cinci ore

Avionul prăbuşit la Cluj şi în care au murit Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion putea fi localizat cu ajutorul a două programe soft. Unul utilizat de Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, altul fiind utilizat de serviciul 112 şi gestionat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, scrie Gândul.

1203 afișări
Imaginea articolului Gândul: Cine a produs softurile care puteau localiza aeronava prăbuşită la Cluj. De ce „localizarea în cinci secunde” a durat peste cinci ore

Gândul: Cine a produs softurile care puteau localiza aeronava prăbuşită la Cluj. De ce „localizarea în cinci secunde” a durat peste cinci ore (Imagine: Marius Pop/Mediafax Foto)

Ambele softuri au fost produse de firma Teamnet, deţinută acum de Bogdan Padiu, companie care până în 2012 a fost deţinută de deputatul PSD, Sebastian Ghiță. Reprezentanţii ROMATSA nu au răspuns solicitărilor "Gândul" pentru a explica dacă au participat la localizarea avionului.

Potrivit propriului site, ROMATSA este instituţia care în cazul unor incidente aviatice localizează aeronavele. ”ROMATSA furnizează servicii căutare şi salvare prin informarea organizaţiilor/structurilor desemnate în legătura cu aeronavele aflate în dificultate, care au nevoie de ajutor pentru căutare şi salvare şi acorda asistenţă la cerere acestor organizaţii şi asigurarea legăturii cu aeronavele aflate în dificultate, care au nevoie de ajutor pentru căutare şi salvare în conformitate cu procedura COSPAS/SARSAT prin centrul de conducere al misiunilor de căutare şi salvare când acesta a fost desemnat ca punct de contact SAR”.

Pentru acestă procedură, ROMATSA utilizează un soft denumit ”Aplicaţie software de planificare şi coordonare a misiunilor de căutare şi salvare”. Acest soft a fost achiziţionat de la compania Teamnet.  ROMATSA a plătit pentru acest soft în 2009 suma de 415.000 euro. Potrivit unei prezentări cu ajutorul acestui soft, ROMATSA poate localiza aeronavele aflate în dificultate sau care au fost implicate în incidente aviatice.

Contactat de gândul, Bogdan Donciu, Director Departament Operaţional ROMATSA, a refuzat să facă precizări asupra măsurilor luate de companie în cadrul operaţiunilor de localizare a aeronavei impicate în accidentul de luni. ”Nu sunt abilitat să fac declaraţii”, a precizat Donciu. Directorul ROMATSA, Aleodor Francu nu a răspuns nici el solicitărilor gândul de a-şi prezenta punctul de vedere. ROMATSA este o companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.

Aceeaşi companie Teamnet a furnizat şi softul utilizat de serviciul 112 pentru localizarea apelurilor, soft gestionat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. ”Coordonăm serviciile de urgenţă la nivel naţional, optimizând intervenţiile echipelor operaţionale. În fiecare lună, gestionăm 450.000 de operaţiuni şi 1.400.000 apeluri. Datorită tehnologiilor implementate, am reuşit să scădem timpul de localizare a victimelor pe hartă, am crescut capacitatea de răspuns a echipelor de căutare pe tot teritoriul României”, se arată pe site-ul Teamnet.

Teamnet: „Localizarea se face în 5 secunde”

În cadrul unei emisiunii ZF Live Bogdan Padiu, director general şi acţionar majoritar al grupului, a declarat că softul produs de firma sa poate localiza un apel în 5 secunde.

În cadrul emisiunii, Padiu a spus că acesta este unul dintre cele mai importante proiecte realizate de companie în România, şi că softul livrat de STS ar permite localizarea în cinci secunde a oricărui apel.

“Am mai făcut şi proiectul de management al centrului unic de tratare al urgenţelor 112, sistem care procesează în fiecare lună peste 1,4 milioane de apeluri. Noi am realizat partea software şi de localizare GIS pe hartă, parte care reuşeşte ca în 5 secunde să localizeze fiecare apel”, a declarat Padiu.

La acea dată, Padiu afirma că rapiditatea localizării apelurilor pe hartă este unul din beneficiile majore ale softului livrat de companie către STS. “Localizarea apelurilor în cinci secunde este unul din principalele beneficii (ale sistemului) pentru că în acest domeniu al situaţiilor de urgenţă diferenţa între viaţă şi moarte se măsoară în secunde uneori”, afirma Padiu.

Grupul Teamnet, care este format din patru companii specializate în integrarea de soluţii IT&C, tehnologie medicală, automatizare de sisteme şi cloud, a fost înfiinţat de antreprenorul Sebastian Ghiţă - în prezent deputat din partea PSD -, ca parte a grupului de firme Asesoft.

Ghiţă a anunţat în luna august a anului 2012 că şi-a vândut toate acţiunile deţinute la firmele de IT&C, inclusiv la Teamnet. În prezent, Bogdan Padiu este acţionarul majoritar al companiei.

Ce spune STS despre localizarea avionului

Locul producerii accidentului aviatic din Munţii Apuseni a fost stabilit pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, informaţia fiind pusă la dispoziţia instituţiilor ce au participat la operaţiunea de căutare şi salvare, informează STS

"Localizarea locului evenimentului în Sistemul 112, s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta şi a fost pusă la dispoziţia instituţiilor care au participat la operaţiunea de căutare şi salvare", se arată într-un comunicat transmis de Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS).

Cum s-a făcut localizarea cu Google Maps

Potrivit salvamontistului clujean Codrin Roman, care a făcut parte din această echipă, în jurul orei 18.10 se cunoştea zona aproximativă în care a căzut avionul, dar faptul că existau diferenţe de nivel de aproape 300 de metri în arealul respectiv îngreuna foarte mult căutările.

"După ce am fost sunaţi de la dispecerat de la 112, n-am pus în faţa hărţii. Avem nişte programe de calculator cu hărţile zonei şi vedere satelit sau terestră sau topografică. Prima întrebare — localizarea, care a fost făcută de cei de la dispecerat, adică triangulaţia unui telefon GSM. După cum ştiţi, un telefon se poate depista de unde se vorbeşte printr-o metodă numită triangulaţie. Prima informaţie clară a fost că s-a prins pe un turn de GSM din Cluj, mai exact stâlpul de la Giurcuţa, care era poziţionat undeva aproximativ pe graniţa de judeţ între Cluj şi Alba, în Munţii Gilăului. Asta a fost prima localizare. Iar a doua localizare s-a făcut efectiv verbal. Am vorbit chiar eu personal cu doctorul din avion care era cel mai viabil să zic aşa, care a reuşit pe baza unui telefon mobil, prin aplicaţia Google Map, şi ne-a putut zice ce vede pe harta respectivă", a declarat luni noapte Codrin Roman, de la Serviciul public salvamont Salvaspeo Cluj.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici