#ÎncepeŞcoala Epopeea manualelor şcolare. Cum a evoluat piaţa de la manualul unic la cel digital

Manualele şcolare au avut un drum anevoios de-a lungul anilor. Înainte de 1989, fiecare materie avea un singur manual şcolar, cel unic, după care au studiat multe generaţii de elevi. Epopeea manualelor a început abia după Revoluţie, când s-a dat liber pieţii şi a dispărut manualul unic.

913 afişări
Imaginea articolului #ÎncepeŞcoala Epopeea manualelor şcolare. Cum a evoluat piaţa de la manualul unic la cel digital

#ÎncepeŞcoala Epopeea manualelor şcolare. Cum a evoluat piaţa de la manualul unic la cel digital (Imagine: Bogdan Stamatin/ Mediafax Foto)

Printre cele mai cunoscute manuale şcolare ale anilor 1990 au fost realizate de editura Aramis. Ana Munteanu, reprezentantul editurii, a povestit pentru MEDIAFAX cum se realizau manualele şcolare înainte de 1989 şi ce s-a întâmplat cu acestea după Revoluţie.

"Dacă ne raportăm la situaţia din perioada anterioară lui 1989, cu siguranţă putem afirma că, după 1989, piaţa manualelor şcolare este una vie şi dinamică. Înainte de 1989 exista o singură editură de stat care producea manuale şcolare. Conţinutul acestor manuale era aprobat de partidul unic, viziunea era unitară, dar destul de ternă. Colectivele de autori erau stabile şi, dacă niciunul dintre autori nu-şi strica dosarul de cadre, atunci cu siguranţă putea trăi toată viaţa dintr-o singura operă - manualul - care urma sa fie utilizat vreme de 20 - 30 de ani, de câteva generaţii de elevi", a povestit Ana Munteanu.

Când a dispărut manualul unic, primii tulburaţi au fost profesorii.

"Dispariţia manualului unic a tulburat liniştea dascălilor comozi care învăţau bine un text şi aplicaţiile pe acel text rămâneau aceleaşi, uneori de la debutul în carieră şi până la vârsta pensionării, indiferent de capacităţile claselor care se succedau de-a lungul anilor. Menirea manualelor alternative este de a servi nevoilor diversitaţii, fiecare elev având propriul ritm de învăţare şi de aprofundare. Apariţia numeroaselor surse de informare, începând cu multitudinea de cărţi pentru orice temă sau subiect, care se găsesc simultan în librării şi continuând cu sursele online, fac accesibile oricărui elev cunoştinţele primare. Această situaţie se repetă în mod similar şi pentru dascăl, cu amendamentul că de la acesta aşteptăm să fie un cititor competent, care-şi selectează corect sursele de informare şi resursele didactice şi, mai ales, să le aleagă în mod propice grupului său de învăţăcei", a explicat Munteanu.

Ana Munteanu consideră că miza anilor comunismului era "omul unic" multiplicat la infinit, în vreme ce miza vremurilor noastre este diversitatea. "Cu cât suntem mai puţin înglobaţi în turmă, cu atât creăm premisele apariţiei unor lideri şi gânditori reali în viitor", a spus ea.

La rândul său, profesoara de limba Română Ecaterina Stanca, de la Colegiul Naţional „Tudor Vianu”, a povestit care este diferenţa dintre manualul unic şi manualele de acum.

"Înainte de 1989 erau alte principii, cum ar fi cel cronologic. La Limba Română, spre exemplu, se începea cu cronicarii în clasa a IX-a şi se termina cu epoca contemporană în clasa a XII-a. Diferenţa este că la manualul unic se baza pe principiul învăţării pe de rost, fără prea multă creativitate, acum se merge pe creativitate, sunt exerciţii creative care solicită şi atenţia, interpretarea, creativitatea elevului şi lucrul cu textul. Profesorul înainte de 1989 deţinea o funcţie mult mai mare, în timp ce acum accentul cade pe dialogul dintre profesor şi elev. Ce nu e bine acum este că manualele şi programele şcolare nu au cursivitate de la an la an", a explicat Stanca.

Manualul digital, noua faţă mai prietenoasă a manualului şcolar

Piaţa manualelor şcolare a mai cunoscut o schimbare semnificativă în ultimii ani, apariţia manualelor digitale. De altfel, toate manualele noi din ciclul de învăţământ primar au şi un manual digital interactiv publicat de Ministerul Educaţiei.

Unul dintre cei care au lucrat la astfel de manuale digitale este Paul Balogh, co-fondator al companiei Learn Forward, cunoscută drept Read Forward acum câţiva ani, când a participat, alături de editura Humanitas, la licitaţiile organizate de minister pentru manualele şcolare de la clasele I şi a II-a. Acum, firma lui Paul face manuale digitale pentru Eaton College şi Universitatea Cambridge în Marea Britanie. El a povestit că a intrat pe piaţa manualelor şi a conţinutului educaţional digital dintr-o frustrare personală pe care a avut-o în şcoală când a văzut ce înseamnă manuale şcolare editate în străinătate şi ce se făcea la noi.

"Ţin minte că manualul şcolar erau piesa de rezistenţă în educaţie la majoritatea materiilor. Erau deseori grele, mari, copleşitoare. Când le vezi peste ani le descoperi prost tipărite, chiar ridicole. Dar parcă îşi menţin o calitate grafică care este astăzi, în România, greu de regăsit în oferta extinsă de manuale. Despre manuale pot spune că erau foarte importante doar dacă profesorul nu era mai tare decât manualul. Eu am prins şi manuale ceva mai noi, îmi aduc aminte de"English, My Love", coordonat de Miruna Carianopol. Acel manual a fost un salt incredibil, nu ne venea să credem cât de interesant era. În plus, eram fascinat de manualele Longmann pe care le foloseam intens la orele de engleză. În comparatie cu acestea, restul manualelor pur şi simplu nu mai existau”, a povestit Paul Balogh.

Când a intrat pe piaţa manualelor digitale, intenţia a fost să modernizeze manualul, să-l aducă în secolul XXI.

"Tehnic încercăm să aducem manualele existente în buzunarele oamenilor, acolo unde toată lumea îşi ţine cele mai intime obiecte: telefoanele mobile. Doar că a le duce acolo nu înseamnă să faci pdf-uri, ci înseamnă să reconstruieşti întreg conţinutul în alte tehnologii care să permită colaborarea elevilor şi comunicarea rapidă cu profesorii", a spus Balogh.

Corupţia din piaţa manualelor

De-a lungul timpului au fost destule neînţelegeri între edituri şi reprezentanţii Ministerului Educaţiei care se ocupă de licitaţiile pentru achiziţionarea manualelor şcolare, Centrul Naţional de Examinare şi Evaluare (CNEE) condus până de curând de Cristian Mirescu.

În urma unui scandal legat de modul în care a fost organizată licitaţia pentru manualele de clasa a IV-a, Corpul de Control al Premierului a ajuns la concluzia că a fost încălcată procedura de secretizare/desecretizare a ofertelor de manuale. Drept urmare, directorul CNEE, Cristian Mirescu a fost suspendat pe o perioadă de doi ani din conducerea instituţiei, fiind mutat în schimb la şefia editurii Didactica şi Pedagogica.

"Piaţa manualelor şcolare din România e un subiect trist. Da, evident, a stat sub umbra corupţiei. Cel puţin până săptămâna trecută. Cheia poveştii o deţinea CNEE-ul care a făcut tot ce a putut, timp de mulţi ani, să organizeze licitaţii incorecte şi evaluări avantajoase numai pentru prietenii casei. Aşa cum în IT aveam firme abonate care câştigau toate proiectele cu statul, tot aşa şi în educaţie aveam firma de IT care sugea orice buget revelant şi una-două edituri atente cu mediul politic care câştigau ce puteau. Schimbările de putere nu făceau decât să alterneze aceste edituri. Problema este însă şi mai adâncă: însăşi politica ministerului care spune că are un buget foarte restrâns pentru manuale duce, practic, la un lanţ de consecinţe negative", a spus Paul Balogh.

Cercul vicios despre care vorbeşte Balogh poate fi exemplifcat în felul următor: o editură care primeşte 8 lei pe manual achiziţionat de minister, la un asemenea preţ, nu are cum să investească în calitatea pedagogică, de design şi tehnică a manualului.

"Licitaţiile de manuale sunt incorecte şi CNEE a fost, multă vreme, un inamic pe faţă al editurilor necorupte. Poate aţi auzit cum doar în cea mai recentă licitaţie fostul director al CNEE a ameninţat directorul unei mari edituri căţ "o să aibă ac de cojocul său". De asemenea, felul în care sunt organizate licitaţiile de manuale le transformă într-o cursa între edituri pentru a livra cel mai mic preţ posibil şi nu cea mai mare calitate. Acest fapt duce la mecanisme de ascundere a costurilor şi la unele edituri care practică preţuri de dumping doar pentru a fi prezente în piaţă. Compensarea pentru pierderile cu ministerul se face prin vânzarea pe piaţa liberă - adică în librării. În consecinţa majoritatea copiilor primesc manuale slabe in punct de vedere pedagogic, neatractive grafic, prost tipărite", a explicat Balogh.

Manualele din anul şcolar 2016-2017

Pentru prima dată după 26 de ani, elevii din clasele a XI-a şi a XII-a au manuale gratuite la liceu, la toate materiile, iar elevii de clasa a IV-a nu au început anul şcolar fără manuale noi, aşa cum se anticipa până la sfârşitul lunii august. Acestea sunt principalele noutăţi privind situaţia manualelor şcolare de anul acesta. Cruciada pentru manualele şcolare din ultimele clase de liceu a fost pornită chiar de elevi, mai exact, de Consiliul Elevilor din Constanţa.

Alex Manda, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa, a povestit pentru MEDIAFAX că primele negocieri au fost în decembrie 2013, când s-a înfiinţat asociaţia. "Am trimis la minister o adresă în care i-am întrebat despre situaţia manualelor, iar ei au negat drepturile elevilor de a avea manuale la clasele a XI-a şi a XII-a. Am continuat demersurile în toamna lui 2014, dar nu s-au soldat cu un rezultat. A venit vara lui 2015, când am avut discuţii cu ministrul Sorin Cîmpeanu, primul care a recunoscut că ministerul încalcă legea şi atunci au venit cu o hotărâre de guvern prin care s-au decontat 55 de lei pentru manuale. A fost un demers comun cu Consiliul Naţional al Elevilor", a explicat Manda cum s-a ajuns la soluţia de compromis de anul trecut.

După noiembrie 2015, elevii au reînceput discuţiile cu ministerul, însă acestea au mers greu. În ianuarie 2016, ministerul a spus că elevii din ciclul liceal superior vor avea manuale abia în 2019. Astfel, elevii au depus o plângere administrativă prealabilă în ianuarie, iar deoarece au răspuns negativ, în februarie 2016 au depus chemarea în judecată şi au continuat discuţiile cu ministerul.

"Discuţiile au avansat mult mai bine şi s-a finalizat cu demararea procesului de achiziţie în luna în mijlocul procesului. În luna iunie, la finalul procesului, instanţa a notat în hotărârea sa faptul că ministerul a încălcat legea până acum şi ne-a dat câştig de cauză, obligând practic ministerul să procure manuale. În august, acum câteva zile a rămas definitivă hotărârea instanţei. Pentru prima oară în epoca postcomunistă, elevii din ciclul superior de liceu vor avea manuale. Dreptul la manuale gratuite apare în legea educaţiei şi mai nou în statutul elevului", a spus Manda.

 

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici