Metoda de furt „Relay Attack”, la mare modă printre hoţii de maşini: atac cibernetic asupra sistemului fără cheie

  • Din Regatul Unit soseşte o alarmă care îi preocupă şi pe români: pe internet sunt la vânzare dispozitive care permit furtul maşini fără cheie în câteva secunde.
  • Se numeşte „Relay Attack” şi este o metodă extrem de eficientă, rapidă pentru deschiderea şi pornirea unei maşini cu sistem fără cheie în doar câteva secunde şi fără a o forţa.
  • În Marea Britanie au realizat că acest sistem este atât de răspândit încât peste 90% din furturile de maşini se produc astfel.
  • Cel mai probabil, faptul că este foarte simplu a crescut numărul furturilor cu 25% în 2022 faţă de 2021.
Urmărește
22122 afișări
Imaginea articolului Metoda de furt „Relay Attack”, la mare modă printre hoţii de maşini: atac cibernetic asupra sistemului fără cheie

Alarmă de furt auto fără cheie: ce se întâmplă şi cum să te aperi

„Relay Attack” este un atac cibernetic asupra sistemului fără cheie, care trebuie efectuat de două persoane în acelaşi timp: una lângă maşină şi cealaltă aflată lângă cheia electronică.

Cei doi hoţi ţin fiecare în mână un dispozitiv wireless, de dimensiuni foarte mici: mai mult sau mai puţin de dimensiunea unui laptop mic sau de dimensiunea unui router de internet mare.

Cum se fură cu dispozitivul Relay Attack

Primul hoţ se apropie de casa proprietarului maşinii de furat şi îndreaptă aparatul spre interior, până când „încuie” semnalul cheii. În acest moment, al doilea hoţ încearcă să deschidă uşa manual, ceea ce generează o cerere de deblocare a cheii fără cheie.

Dar cheia este în interiorul casei, aşa că nu răspunde şi maşina nu se deschide. Cel puţin teoretic, pentru că cele două dispozitive wireless acţionează ca o punte între maşină şi cheie, restabilind comunicarea şi permiţând deschiderea uşii.

Odată deschisă uşa, unul dintre cei doi hoţi poate intra în maşină, poate porni motorul şi poate fura vehiculul.

Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, echivalentul german al ACR-ului românesc, a descoperit că maşinile cele mai uşor de spart cu acest sistem sunt BMW-urile şi Peugeot-urile, dar toate maşinile fără cheie pot fi atacate.

Există mai multe dispozitive de acest tip, aproape toate produse în China, cu funcţii mai mult sau mai puţin avansate şi preţuri mai mult sau mai puţin mari.

Pleacă de la mai puţin de 100 de euro pentru un sistem Relay Attack care deschide uşa, dar nu reuşeşte să pornească motorul, şi ajunge la puţin sub 5.000 de euro pentru un sistem capabil să preia controlul complet al maşinii.

Apoi, sunt modele care funcţionează la câteva maşini şi altele care pot deschide şi porni practic orice, inclusiv dube.

Ceea ce face, de asemenea, diferenţa de preţ este domeniul de acţiune al dispozitivelor, adică cât de aproape trebuie să fii de cheie pentru a te conecta la semnal.

4.300 de dolari pe Amazon

Achiziţionarea unui dispozitiv este la îndemâna tuturor: unii vânzători le oferă pe Amazon şi eBay, dar de obicei, după o scurtă perioadă de timp, obiectul este raportat platformelor şi vânzătorii sunt interzişi (dar revin sub un alt nume).

O căutare foarte rapidă online găseşte câteva la vânzare pe Alibaba, echivalentul chinezesc al Amazon: sunt dispozitive capabile să intre în posesia completă a vehiculului şi se vând la preţuri de pornire de 4.300 de dolari, pentru o comandă minimă de două bucăţi şi cu livrare în România în câteva zile.

Cel mai grav este că printre imaginile de pe pagina produsului există întotdeauna cel puţin una care explică în mod explicit cum să foloseşti dispozitivul pentru a fura un vehicul.

Sistemele de intrare fără cheie au fost o opţiune foarte apreciată de cumpărătorii de maşini, lucru pentru care clienţii erau dispuşi să cheltuiască sume importante şi care, atunci când erau standard, erau întotdeauna foarte apreciate.

Este clar, însă, că se dovedesc a fi o puternică sabie cu două tăişuri, atât de mult încât producătorii de automobile încep să facă primii paşi înapoi.

Tot din Marea Britanie, de exemplu, vine şi vestea că Jaguar Land Rover şi-a bugetat un cost de 10 milioane de lire sterline pentru o rechemare amplă a unora dintre maşinile sale, cele mai vulnerabile furt. Maşinile implicate sunt peste 65.000 şi toate sunt produse între 2018 şi 2022.

Cum să te protejezi: huse de 10 euro

Prin urmare, cine deţine o maşină cu sistem fără cheie ar face bine să o protejeze. Atacul funcţionează dacă hoţii reuşesc să se apropie atât de maşină, cât şi de cheie, aşa că este mult mai simplu dacă maşina este parcată în aleea unei case şi cheia este plasată în interior, chiar dincolo de uşa din faţă.

Cu toate acestea, cei care locuiesc într-un apartament şi îşi parchează maşina în garajul de la subsol sunt expuşi mult mai puţin risc: distanţa este mult mai mare şi comunicarea fără fir între dispozitive este practic imposibilă din cauza numeroşilor pereţi care se interpun.

În orice caz, totuşi, există cazuri pentru chei fără cheie care le pot proteja de atacurile Relay, folosind ceea ce în fizică se numeşte „cuşcă Faraday”.

Aceste huse se găsesc cu uşurinţă chiar şi pe Amazon, la preţuri care pornesc de la 10 euro, şi sunt de obicei folosite pentru a proteja Telepass-urile companiei în maşinile cu utilizare mixtă.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici