O prevedere din legea publicităţii outdoor, declarată neconstituţională

O prevedere din legea publicităţii outdoor a fost declarată neconstituţională, judecătorii Curţii Constituţionale (CC) admiţând, miercuri, cu unanimitate de voturi o sesizare USL, care a reclamat neconstituţionalităţi ale actului normativ.

653 afișări
Imaginea articolului O prevedere din legea publicităţii outdoor, declarată neconstituţională

Legea publicităţii este neconstituţională. Judecătorii CC au admis sesizarea USL (Imagine: Ovidiu Micsik/Mediafax Foto)

"În urma deliberărilor, cu unanimitate de voturi, Curtea Constituţională a admis sesizarea şi a constatat că sintagma «dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2012» cuprinsă în art.56 alin.(1) din Legea privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate este neconstituţională", se arată într-un comunicat al Biroului de presă al CC remis, miercuri, agenţiei MEDIAFAX.

Respectivul aliniat prevede că "mijloacele de publicitate autorizate până la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi menţinute pe amplasamentele autorizate până la data expirării contractelor de publicitate în curs, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2012".

USL a înaintat, în 23 decembrie 2011, la Curtea Constituţională, o sesizare referitoare la neconstituţionalitatea unor prevederi din Legea publicităţii, adoptată în şedinţa de plen a Camerei Deputaţilor din 20 decembrie.

În opinia deputaţilor USL, adoptarea Legii privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate reprezintă o încălcare gravă a articolului 15 alineatele (1) şi (2), articolului 27 şi articolului 44 din Constituţia României.

USL susţine că legea contravine art. 15 alin. 2 din Constituţie în ceea ce priveşte principiul neretroactivităţii legii civile.

"În maniera în care este redactat (art. 54 şi următoarele), odată intrat în vigoare, proiectul de lege privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate ar produce efecte în mod retroactiv, aplicându-se şi actelor şi faptelor juridice ce au fost încheiate sau ivite înainte de intrarea sa în vigoare. Or, conform art. 15 alin.(2) din Constituţia României, Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile", se arată în sesizare.

USL consideră că legea contravine art. 27 din Constituţie în ceea ce priveşte principiul inviolabilităţii domiciliului.

"Conform proiectului de lege privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate, respectiv art. 5 alin. 2, «primarul/ primarul general al municipiului Bucureşti dispune desfiinţarea acestuia (n.a. - mijlocului de publicitate) pe cale administrativă, indiferent de categoria de proprietate pe care acestea sunt amplasate, fără emiterea unei autorizaţii de desfiinţare şi fără sesizarea instanţelor judecătoreşti». Implicit, în conformitate cu aceste prevederi, reprezentanţii autorităţilor locale ar avea posibilitatea să pătrundă pe proprietatea privată a persoanelor fizice şi juridice în scopul desfiinţării mijloacelor de publicitate, încălcând astfel principiul inviolabilităţii domiciliului", se arată în sesizare.

În opinia semnatarilor, legea contravine art. 15 alin. (1) din Constituţie în ceea ce priveşte principiul libertăţii contractuale.

"Proiectul de lege privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate prevede în art. 56 că «mijloacele de publicitate autorizate până la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi menţinute pe amplasamentele autorizate până la data expirării contractelor de publicitate în curs, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2012» (alin. 1), iar «Contractele existente la data intrării în vigoare a prezentei legi vor fi completate şi modificate conform procedurilor acesteia» (alin.2). Totodată, în alineatul 3 al aceluiaşi articol se prevede că «Prin excepţie de la dispoziţiile alin.(2), contractele valabile pe o perioadă de maxim 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, rămân în vigoare până la expirarea perioadei de valabilitate». Considerăm că prevederile enumerate mai sus sunt neconstituţionale pentru că se încalcă prevederile Constituţiei României de la art. 15 alin.(1), şi anume: «Cetăţenii beneficiază de drepturile şi de libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevăzute de acestea»", se mai arată în sesizare.

USL susţine că legea contravine şi art. 44 din Constituţie în ceea ce priveşte dreptul de proprietate privată.

"Proiectul de lege prevede, în art. 54, că «pentru panourile situate pe domeniul public şi privat al statului şi autorităţilor publice locale care nu sunt autorizate în conformitate cu prevederile legale sau care au fost amplasate fără respectarea prevederilor legale sau care nu au inscripţionate informaţiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscală a acestuia şi numărul autorizaţiei de construire se va dispune dezafectarea» (lit. a) şi că «pentru panourile situate pe proprietatea persoanelor fizice sau juridice, care nu au contracte de închiriere valabile, la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri sau care nu au inscripţionate informaţiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscală a acestuia şi numărul autorizaţiei de construire se va dispune dezafectarea» (lit. b). Mai mult, coroborând prevederile art. 5 alin. 2 şi 3 cu art. 56 din proiectul de lege, se concluzionează că mijloacele de publicitate, autorizate şi legal amplasate înainte de intrarea în vigoare a acestei legi, urmează să fie desfiinţate la expirarea termenului prevăzut în lege, deşi acestea au necesitat investiţii financiare importante", se arată în sesizare.

USL consideră, de asemenea, că legea contravine art. 15 alin. 1 din Constituţie în ceea ce priveşte universalitatea drepturilor, încălcând principiul stabilirii cuantumului amenzilor corespunzător cu gradul de pericol social al faptei.

"În concluzie, având în vedere cele prezentate, vă solicităm, în calitatea de cenzor suprem al actelor normative cu caracter de lege, să constataţi neconstituţionalitatea prevederilor criticate prin prezenta, înainte de trimiterea legii spre promulgare Preşedintelui României. Fiecare din punctele dezvoltate, în prezenta, constituie de sine stătător, un temei suficient, în opinia noastră, pentru a pronunţa neconstituţionalitatea Legii privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate", se arată în încheierea sesizării depuse de USL la Curtea Constituţională.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici