Pricopie: Proiectele privind infrastructura creşelor şi grădiniţelor, prioritare pentru 2014-2020

Proiectele privind infrastructura creşelor şi grădiniţelor reprezintă o prioritate pentru perioada 2014-2020, valoarea totală a investiţiei pentru întregul sistem fiind de aproape 600 milioane de euro, a anunţat, luni, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie.

131 afișări
Imaginea articolului Pricopie: Proiectele privind infrastructura creşelor şi grădiniţelor, prioritare pentru 2014-2020

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie (Imagine: Ştefan Micsik/Mediafax Foto)

Anunţul a fost făcut la deschiderea lucrărilor celei de a şaptea Conferinţe pentru Educaţie a Băncii Mondiale - eveniment organizat, luni şi marţi, la Biblioteca Centrală Universitară din Capitală.

Cu această ocazie, Remus Pricopie a vorbit despre câteva proiecte ale Ministerului Educaţiei derulate atât cu fonduri structurale, cât şi cu Banca Mondială.

"Pentru că banii din 2007-2014 riscau să rămână necheltuiţi la Transporturi şi la Mediu, în primăvara lui 2013, cu aprobarea Bruxelles-ului, s-a făcut transferul de la cele două programe sectoriale către Programul sectorial dezvoltarea regională, cu destinaţie unică şcoli. Este vorba despre 240 de milioane lei. Acum, primarii depun dosare pentru infrastructura şcolară. Sunt eligibile şantierele începute şi neterminate de-a lungul timpului, mai puţin grădiniţe, pentru că aşa s-a scris programul în 2005-2006-2007. De aceea, pe 2014-2020, pe infrastructură, creşele şi grădiniţele sunt prioritare. Vorbim de aproape 600 milioane de euro pentru întreg sistemul de învăţământ, dar prioritate au creşele şi grădiniţele", a explicat ministrul Educaţiei

Pricopie a precizat că proiectele cu Banca Mondială au trei direcţii de acţiune.

"Prima este pe bugetul consolidat. Guvenul României are un împrumut de aproximativ de un miliard de dolari, bani care merg la buget, dar primii beneficiari sunt cei din sănătate şi din educaţie. A doua componentă, folosind bani europeni, adică fonduri structurale, am angajat Banca Mondială să ne ajute să dezvoltăm strategiile pentru reducerea părăsirii timpurie a şcolii, educaţia pe tot parcursul vieţii şi strategia pentru creşterea gradului de participare în învăţământul superior. Aceste strategii sunt aproape gata acum, în faza de consultare în teritoriu", a spus Pricopie.

De asemenea, Ministerul Educaţiei lucrează cu Banca Mondială la două strategii.

"Mai sunt încă două strategii pe care nu le dezvoltăm cu Banca Mondială, dar lucrăm cu Banca Mondială, pentru că ele trebuie să fie unitare, să fie integrate. Este vorba de strategia de infrastructură educaţională, pe care o dezvoltăm cu BEI, şi este strategia de competitivitate, dezvoltată cu un consorţiu de universităţi şi institute de cercetare, plus expertiză internaţională. Toate aceste cinci strategii, care trebuie să fie realizate într-o viziune unitară, vor asigura dezvoltarea Programului operaţional pe resursă umană şi a Programului operaţional pe competitivitate pentru 2014-2020", a precizat demnitarul.

Pe de altă parte, Remus Pricopie a subliniat, cu acelaşi prilej, că păstrarea copiilor în şcoli şi evaluarea situaţiei tinerilor care intră în facultate, dar nu termină nici măcar anul I, vor face obiectul unor alte analize.

"Vor fi granturi pentru şcoli, pentru a asigura creşterea calităţii dacă este nevoie ore suplimentare, discuţii cu părinţii, astea ca măsuri la nivel de unitate de învăţământ. Dar există şi măsuri la nivel de sistem, care înseamnă revederea curriculumului, împrospătarea manualelor, training cu cadre didactice, introducerea noilor tehnologii, o mai bună monitorizare. Atenţie la absenţe, pentru că primul pas spre insuccesul educaţional este, de fapt, absenteismul, după care apare insuccesul educaţional", a adăugat, în acest context, ministrul Educaţiei.

Remus Pricopie a explicat că ordonarea priorităţilor de investiţii în sistemul de învăţământ trebuie făcută "gospodăreşte".

"Ne uităm şi la infrastructură, că degeaba aducem manuale noi dacă plouă în clasă. Deci încercăm să abordăm problemele gospodăreşte. Reparăm şcolile, aducem profesori de calitate. Apoi, problema creşterii salariilor pentru cadrele didactice este o problemă prioritară. Sigur că n-o poţi face peste noapte, dar dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în ultimii doi ani am văzut că, în primul rând, s-au recuperat sumele pe salariul de bază. Din păcate, nu şi toate sporurile", a spus el.

Potrivit lui Pricopie, Ministerul Educaţiei are o analiză privind "ceea ce urmează să se întâmple", legat de salarii, în următorii patru-cinci ani, inclusiv momentul în care nu vor mai fi de plătit bani în urma unor decizii judecătoreşti. Remus Pricopie a subliniat însă că o mai bună salarizare a cadrelor didactice trebuie făcută "cu calm", şi nu cu promisiuni care, în final, să nu fie onorate.

"Nu ascund faptul că nu avem o analiză pe următoarele săptămâni sau luni, avem o analiză cu ceea ce urmează să se întâmple în următorii patru-cinci ani, inclusiv momentul în care deciziile judecătoreşti nu vor mai fi plătite. Noi acum avem un plus la fondul de cheltuieli salariale, care vine din deciziile judecătoreşt. Intenţionăm un dialog cu sindicatele, cu Ministerul de Finanţe, ca această sumă de bani să rămână toată în sistem, pentru o mai bună salarizare a cadrelor didactice. Trebuie făcut cu calm, nu să ne aruncăm iar cu promisiuni şi după aceea să nu se întâmple nimic sau, mai rău, să se întâmple în sens invers", a explicat ministrul.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici