Reţeaua "NAŞILOR" din CFR Călători: Cei 35 de angajaţi reţinuţi pentru corupţie au interdicţie de a părăsi ţara

Tribunalul Braşov a respins, marţi, propunerea de arestare preventivă a celor 35 de angajaţi ai CFR Călători, reţinuţi cu o zi în urmă pentru fapte de corupţie, aceştia având însă interdicţia de a părăsi ţara pentru 30 de zile.

474 afișări
Imaginea articolului Reţeaua "NAŞILOR" din CFR Călători: Cei 35 de angajaţi reţinuţi pentru corupţie au interdicţie de a părăsi ţara

Reţeaua "NAŞILOR" din CFR Călători: Cei 35 de angajaţi reţinuţi pentru corupţie au interdicţie de a părăsi ţara (Imagine: Bogdan Maran/Mediafax Foto)

Un număr de 35 din cei 43 de angajaţi CFR Călători audiaţi, luni, la Parchetul Tribunalului Braşov au fost reţinuţi şi au fost duşi, marţi dimineaţă, la Tribunalul Braşov, cu propunerea de arestare preventivă pentru luare şi dare de mită, asociere în vederea săvârşririi de infracţiuni şi divulgare de informaţii.

În paralel, tot marţi, alţi 45 de angajaţi ai CFR Călători suspectaţi de fapte de corupţie au fost ridicaţi de către anchetatori de la regionalele Bucureşti, Braşov, Craiova şi Iaşi.

Marţi dimineaţă, anchetatorii au ridicat, în baza unor mandate de aducere, aproximativ 20 de controlori, şefi de tren sau inspectori de la regionala CFR Călători Bucureşti, în timp ce de la Craiova au fost ridicaţi şi duşi cu maşinile la audieri zece angajaţi - şefi de tren, controlori şi un inspector.

De asemenea, au fost ridicaţi pentru a fi duşi la audieri la Parchetul Tribunalului Braşov şi angajaţi de la regionalele CFR Călători din Iaşi şi Braşov.

Luni, la sediul Parchetului Tribunalului Braşov au fost audiaţi 43 de angajaţi ai CFR de la regionalele Bucureşti, Braşov şi Cluj, după ce în 25 octombrie a fost audiat primul lot de 81 de persoane. Ulterior, 70 de angajaţi din primul lot au primit mandate de reţinere, însă Tribunalul Braşov a decis cercetarea acestora în libertate.

"Persoanele audiate astăzi (n.r. - luni) la sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul Braşov îndeplinesc funcţiile de inspectori de specialitate şi sunt suspectate a fi comis infracţiunile de luare de mită în formă continuată de la partidele de tren (conductori şi şefi de tren) pe care le controlau şi de la care primeau diverse sume de bani, în scopul neîndeplinirii atribuţiilor lor de control şi al anunţării controalelor planificate asupra partidelor de tren, toate aceste acţiuni fiind comise în vederea sprijinirii activităţii infracţionale a tuturor persoanelor implicate", se preciza într-un comunicat transmis, luni, de Parchetul Tribunalului Braşov.

Inspectorii de specialitate de la Regionala Bucureşti sunt suspectaţi şi de instigare la abuz în serviciu deoarece aceştia determinau partida de tren să nu trateze corespunzător călătorii frauduloşi. De asemenea, aceştia, având acces la informaţii nedestinate publicităţii privind controalele care se făceau pe anumite rute, controale ce vizau identificarea şi tratarea potrivit legii a călătorilor frauduloşi, anunţau partidele de tren (şefi de tren şi conductori de tren) cu privire la efectuarea acestora, în scopul sprijinirii grupării infracţionale, astfel încât să nu se ajungă la deconspirarea activităţilor lor şi pentru a asigura folosul material rezultat din aceste activităţi.

"Din cercetările făcute în cauză a rezultat că astfel de fapte săvârşite de personalul din cadrul SNTFC CFR Călători SA au o frecvenţă cu totul deosebită reprezentând un fenomen generalizat de corupţie în sânul societăţii comerciale naţionale, în legătură cu activităţile de verificare a documentelor de călătorie, până în vârful ierarhiei profesionale din structura respectivă a societăţii. Cercetările vizează peste două sute de persoane angajaţi ai societăţii, având calitatea de personal de tren (conductori şi şefi tren), inspectori şi revizori de specialitate din cadrul Revizoratului General Siguranţa Circulaţiei, astfel cum rezultă din următoarea ierarhie profesională: revizor general, revizor, revizori regionali şi inspectori", menţioneză anchetatorii.

Din cercetările procurorilor în acest dosar, care au început în luna martie 2011, s-a stabilit că, pornind de la conductorii de tren şi până la revizorii de specialitate, se lucra mână în mână, "fiecare conjugându-şi eforturile cu alţi suspecţi, în combinaţii diferite, în funcţie de circumstanţe", în acest sens angajaţii CFR folosind un limbaj comun cu anumite elemente de argou.

Transferul banilor de la conductori către superiorii lor se făcea în toaletele trenurilor, iar mai departe, la Bucureşti, banii erau predaţi prin intermediul chioşcurilor de ziare sau de băuturi răcoritoare de pe peronul Gării de Nord, unde lucrau şi rude ale angajaţilor CFR Călători, potrivit anchetatorilor.

În cauză s-au înregistrat, până în acest moment al procesului, cheltuieli judiciare de peste 100.000 de lei (un miliard de lei vechi).

Cercetările au fost declanşate ca urmare a sesizării din oficiu din partea Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Braşov din cadrul Direcţiei Poliţiei Transporturi a Inspectoratului General al Poliţiei Române, vizând circa 200 de persoane, potrivit sursei citate.

Prejudiciul în acest caz este estimat la aproximativ 200 de milioane de lei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici