Prima pagină » Social » Telefonul Vârstnicului: Seniorii își doresc și activități sociale, nu doar informații

Telefonul Vârstnicului: Seniorii își doresc și activități sociale, nu doar informații

Vârstnicii din România încep să-și schimbe prioritățile: în loc să ceară doar informații sau ajutor material, aceștia vor să participe la activități sociale și să învețe să folosească internetul.
Telefonul Vârstnicului: Seniorii își doresc și activități sociale, nu doar informații
Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: ALEXANDRU DOBRE/ MEDIAFAX FOTO.
Andreea Tobias
10 iul. 2025, 13:15, Social

În primele șase luni ale acestui an, linia socială gratuită Telefonul Vârstnicului a înregistrat 5.464 de apeluri din întreaga țară. Dintre acestea, 1.182 de apelanți – seniori și aparținători – au sunat pentru prima dată, iar 54% dintre vârstnici au declarat că locuiesc singuri.

Unul dintre aspectele notabile ale acestei perioade este modificarea topului nevoilor exprimate de seniori.

Dacă în anii anteriori cele mai multe apeluri vizau cererea de informații utile și de încredere sau sprijinul practic la domiciliu, în prima jumătate a anului 2025 a urcat semnificativ în top dorința de implicare în viața comunității și de participare la activități specifice vârstei a treia. Categoria Viață activă și participare socială a ajuns pe locul al doilea, cu 330 de apeluri, devansând solicitările pentru îngrijire și suport în funcție de gradul de dependență, dar și sprijin material sau financiar.

265 de persoane vârstnice au contactat pentru prima dată Telefonul Vârstnicului, în prima jumătate a anului

Acestia au apelat pentru a se înscrie la atelierele de digitalizare. Toți apelanții care doresc o viață activă au primit informații despre posibilitățile de participare la atelierele de educație digitală pentru seniori organizate la București și în alte 15 localități din țară, despre oportunitățile de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generații, sau despre activitățile organizate în cluburile pentru seniori din comunitate sau la TeleClubul Seniorilor.

Nevoia de a afla informații practice, utile și de încredere rămâne pe primul loc. Contacte relevante și informații actualizate pentru situații particulare au fost oferite celor 367 de seniori de către asistenții sociali ai liniei telefonice. Aceștia operează cu o bază de date ce conține circa 1.500 de instituții de stat, servicii sociale sau private cu servicii specifice pentru seniori, în continuă actualizare.

Nevoia de îngrijire și suport în raport cu gradul de dependență a ajuns pe locul 3 în topul apelurilor. 258 dintre apelanții unici au primit informații despre serviciile specializate disponibile, referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în comunitate, precum și recomandări privind instituții care oferă îngrijiri medicale la domiciliu.

Solicitările de sprijin financiar sau material

Locul 4 în topul apelurilor vârstnicilor au fost solicitările de sprijin financiar sau material, din partea a 115 dintre seniorii care au sunat pentru prima dată la Telefonul Vârstnicului. Echipa a recomandat acestora resursele comunitare adecvate nevoilor individuale, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, care pot oferi produse alimentare, igienico-sanitare sau tichete sociale.

Nevoia de sprijin emoțional ocupă locul 5 în top. Pentru 53 de seniori care trăiesc cu greu singurătatea și provocările personale, Telefonul Vârstnicului a răspuns prin servicii proprii de reapelare săptămânală sau prin redirecționare către organizații partenere cu servicii specializate din comunitatea lor. Până în acest moment al anului, 227 de seniori au beneficiat de sprijin emoțional prin apeluri săptămânale de susținere.

Telefonul este apelat de diverse categorii de seniori dar și de aparținători

54% locuiesc singuri, un procent care reflectă o tendință națională: 1 din 3 vârstnici din România trăiește în izolare. Alte categorii includ seniori care locuiesc cu parteneri (29%), sau cu alte persoane (9%), sau în gospodării extinse, alături de copii sau nepoți (8%).

Femeile reprezintă 58% dintre apelanți, iar distribuția pe categorii de vârstă arată că cei mai mulți seniori apelanți sunt în intervalul 70-80 de ani (38%), urmați de cei între 65-70 de ani (19%) și cei între 80-90 de ani (17%). De asemenea, 11% dintre apeluri au venit din partea aparținătorilor, care au solicitat sprijin indirect pentru vârstnici.

Telefonul Vârstnicului are acoperire națională: cei mai mulți apelanți provin din București și Ilfov (377 apeluri), urmați de seniorii din Transilvania (223 apeluri) și Moldova (216 apeluri). Provocările seniorilor sunt resimțite mai acut în zonele rurale și orașele mici, de unde au venit 454 de apeluri, comparativ cu 348 din București.

Echipa Telefonul Vârstnicului este formată din 3 asistenți sociali operatori și un (1) coordonator, precum și 15 voluntari implicați în serviciul de reapelare săptămânală.