Activitatea vulcanică intensă a favorizat dominaţia dinozaurilor pe Terra

Dominaţia dinozaurilor pe Terra, ajunsă la apogeu în urmă cu circa 135 de milioane de ani, a fost favorizată de intensele explozii vulcanice care au marcat trecutul planetei în urmă cu 200 de milioane de ani, informează bbc.co.uk.

Imaginea articolului Activitatea vulcanică intensă a favorizat dominaţia dinozaurilor pe Terra

Activitatea vulcanică intensă a favorizat dominaţia dinozaurilor pe Terra (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Dinozaurii reprezentau specia dominantă pe Terra în urmă cu 135 de milioane de ani.

Deşi este aproape unanim acceptată ipoteza potrivit căreia prăbuşirea pe Pământ a unui meteorit sau a unei comete ar fi provocat dispariţia acestei specii, în cadrul comunităţii ştiinţifice internaţionale a persistat mult timp o mare divergenţă de opinii în legătură cu factorii care au favorizat ascensiunea dinozaurilor.

Într-un studiu publicat recent în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) se afirmă că erupţiile vulcanice intense au modificat clima planetei, provocând dispariţia în masă a principalelor specii concurente.

Acest studiu, realizat de cercetători din SUA şi Taiwan, a analizat o serie de dovezi geologice, precum rămăşiţele vegetale din rocile sedimentare între care au pătruns straturile de lavă. În urma acestei analize, oamenii de ştiinţă au putut să obţină date importante despre clima planetei din acea perioadă.

Erupţiile masive de lavă au avut loc la sfârşitul triasicului, cu 201,4 milioane de ani în urmă, provocând dispariţia a 50% dintre tetrapode (animale cu patru membre) terestre, a circa 50% din totalul speciilor de plante continentale şi a aproximativ 20% dintre speciile marine.

Cercetătorii au examinat felul în care două tipuri de izotopi de carbon au fluctuat de-a lungul acestei perioade marcate de intense erupţii vulcanice şi au aflat astfel că izotopul "greu" de carbon a existat în cantităţi considerabil mai mici faţă de izotopul "uşor". Aceste date confirmă perturbaţiile apărute în acea perioadă în ciclul carbonului de pe Terra, cauzând o creştere a concentraţiei de dioxid de carbon (CO2) în atmosferă.

Acest fenomen a avut ca efect declanşarea unui efect de seră extrem de puternic, a declarat Jessica Whiteside, geolog la Universitatea Brown din Rhode Island (SUA), coordonatoarea studiului.

Cu toate că cercetătorii nu au descoperit deocamdată felul în care dinozaurii au reuşit să supravieţuiască acestor cataclisme, ei consideră că schimbările dramatice de climă ce au fost provocate de aceste erupţii vulcanice au determinat dispariţia principalilor "concurenţi" ai dinozaurilor - Crurotarsan archosaurus.

Aceste vieţuitoare, asemănătoare crocodililor din zilele noastre, au reprezentat concurenţi puternici pentru dinozauri în triasic.

Acesta nu este primul studiu care promovează ideea unei legături între activitatea vulcanică şi extincţia speciilor de la sfârşitul triasicului. Însă legătura dintre activitatea vulcanică de pe Terra, anomaliile izotopului de carbon şi dispariţia în masă a speciilor nu a fost niciodată studiată de cercetători în rocile care au păstrat urmele celor trei fenomene. Acesta este primul studiu care a reuşit să facă acest lucru.