Au fost descoperite fosilele celui mai mare şarpe din lume

Fosilele unui şarpe preistoric cu o lungime similară celei a dinozaurului Tyranosaurus Rex au fost descoperite în pădurile tropicale din America de Sud, potrivit unui articol publicat în revista Nature.

Imaginea articolului Au fost descoperite fosilele celui mai mare şarpe din lume

Au fost descoperite fosilele celui mai mare şarpe din lume (Imagine: www.newscientist.com)

O echipă internaţională de oameni de ştiinţă a anunţat, miercuri, descoperirea, în nordul Columbiei, a rămăşiţelor celui mai mare şarpe care a existat în istorie. Cercetătorii l-au denumit Titanoboa Cerrejonensis ("şarpele boa gigant din Cerrejon"), după numele minelor de cărbune unde au fost descoperite aceste fosile.

Titanoboa avea o lungime de aproximativ 13 metri, cântărea aproximativ 1.140 de kilograme, iar corpul său masiv avea un diametru de aproximativ un metru.

El a trăit în urmă cu 58-60 de milioane de ani, când regnul animal de pe Pământ îşi revenea, treptat, după extincţia în masă a dinozaurilor, în urmă cu 65 de milioane de ani, după ce un asteroid de mari dimensiuni a căzut în apropierea peninsulei Yucatan din Mexic. Specialiştii consideră că această specie ar putea fi cea mai mare de vertebrate terestre care a trăit pe Pământ.

Titanoboa a fost cea mai mare vieţuitoare din pădurile tropicale şi se hrănea, probabil, cu crocodili, peşti mari şi broaşte ţestoase de apă dulce. El nu era veninos şi avea un stil de viaţă asemănător şerpilor anaconda din zilele noastre, care îşi ucid prada prin asfixiere.

Ecosistemul în care a trăit era asemănător bazinului Amazonului din zilele noastre, dar cu temperaturi mai mari. Cercetătorii consideră că un şarpe de asemenea dimensiuni ar fi avut nevoie pentru a supravieţui de o temperatură medie anuală cuprinsă între 30 şi 34 de grade Celsius.

Dintre şerpii moderni, Titanoboa este cel mai apropiat de şerpii boa constrictor, cu excepţia lungimii.

Cercetătorii au descoperit în total 28 de exemplare ale acestei specii. Specialiştii au găsit vertebre ale animalelor, nu şi cranii sau dinţi.

Această specie a apărut în urmă cu aproximativ 99 de milioane de ani.

Anterior, cel mai mare şarpe descoperit aparţinea speciei Gigantophis, care a trăit în urmă cu 39 de milioane de ani, în zona Egiptului şi care atingea o lungime de aproximativ 10 metri. Dintre şerpii actuali, cei mai lungi sunt pitonii reticulaţi (Python reticulatus), ce pot atinge o lungime de aproximativ nouă metri.