• Oamenii de ştiinţă care folosesc inteligenţa artificială au descoperit un nou antibiotic care poate distruge o superbacterie mortală.
  • Inteligenţa artificială a fost folosită pentru a descoperi abaucina, un medicament eficient împotriva A baumannii, o bacterie care poate provoca infecţii periculoase.
Imaginea articolului Cercetătorii au descoperit un nou antibiotic care poate fi folosit pentru a ucide o superbacterie mortală din spitale, cu ajutorul AI

Potrivit unui nou studiu publicat joi în revista ştiinţifică Nature Chemical Biology, un grup de oameni de ştiinţă de la Universitatea McMaster şi de la Massachusetts Institute of Technology au descoperit un nou antibiotic care poate fi folosit pentru a ucide o superbacterie mortală din spitale.

Superbacteria în cauză este Acinetobacter baumannii, pe care Organizaţia Mondială a Sănătăţii a clasificat-o drept o ameninţare "critică" printre "agenţii patogeni prioritari", un grup de familii de bacterii care reprezintă "cea mai mare ameninţare" pentru sănătatea umană.

Potrivit OMS, bacteriile au abilităţi integrate de a găsi noi modalităţi de a rezista la tratament şi pot transmite material genetic care permite altor bacterii să devină şi ele rezistente la medicamente.

A baumannii reprezintă o ameninţare pentru spitale, căminele de bătrâni şi pacienţii care au nevoie de ventilatoare şi catetere de sânge, precum şi pentru cei care au răni deschise în urma unor intervenţii chirurgicale, potrivit The Guardian.

Bacteria poate trăi pentru perioade prelungite de timp în serviciile de mediu şi în echipamentele comune şi poate fi adesea răspândită prin intermediul mâinilor contaminate. În plus faţă de infecţiile din sânge, A baumannii poate provoca infecţii în tractul urinar şi în plămâni.

Potrivit Centrelor pentru Controlul şi Prevenirea Bolilor, bacteria poate, de asemenea, să "colonizeze" sau să trăiască într-un pacient fără a provoca infecţii sau simptome.

Nou compus antibacterian creat cu ajutorul AI

Studiul de joi a dezvăluit că cercetătorii au folosit un algoritm de inteligenţă artificială pentru a examina mii de molecule antibacteriene în încercarea de a prezice noi clase structurale. În urma screening-ului AI, cercetătorii au reuşit să identifice un nou compus antibacterian pe care l-au numit abaucină.

Aveam o mulţime de date care ne spuneau doar ce substanţe chimice erau capabile să ucidă o serie de bacterii şi care nu. Treaba mea era să antrenez acest model, iar tot ceea ce urma să facă acest model era să ne spună, în esenţă, dacă noile molecule vor avea sau nu proprietăţi antibacteriene", a declarat Gary Liu, un student absolvent de la Universitatea MacMaster care a lucrat la cercetare.

Apoi, practic, prin acest lucru, suntem capabili să creştem pur şi simplu eficienţa procesului de descoperire a medicamentelor şi... să ne concentrăm asupra tuturor moleculelor care ne interesează cu adevărat", a adăugat el.

După ce oamenii de ştiinţă au antrenat modelul de inteligenţă artificială, l-au folosit pentru a analiza 6.680 de compuşi pe care nu îi întâlnise anterior. Analiza a durat o oră şi jumătate şi a ajuns să producă câteva sute de compuşi, dintre care 240 au fost apoi testaţi în laborator. Testele de laborator au dezvăluit în cele din urmă nouă antibiotice potenţiale, inclusiv abaucina.

Oamenii de ştiinţă au testat apoi noua moleculă împotriva A baumannii într-un model de infecţie a rănilor la şoareci şi au constatat că molecula a suprimat infecţia.

Această lucrare validează beneficiile învăţării automate în căutarea de noi antibiotice", a declarat Jonathan Stokes, profesor asistent la departamentul de biomedicină şi biochimie al Universităţii McMaster, care a contribuit la conducerea studiului.

Folosind inteligenţa artificială, putem explora rapid regiuni vaste ale spaţiului chimic, crescând semnificativ şansele de a descoperi molecule antibacteriene fundamental noi", a spus el.

Ştim că antibioticele cu spectru larg sunt suboptime şi că agenţii patogeni au capacitatea de a evolua şi de a se adapta la fiecare truc pe care îl aruncăm asupra lor... Metodele de AI ne oferă posibilitatea de a creşte foarte mult rata la care descoperim noi antibiotice şi putem face acest lucru la un cost redus. Aceasta este o cale importantă de explorare pentru noi medicamente antibiotice", a adăugat el.