Dinozaur de mărimea papagalului descoperit în China

Paleontologii au descoperit în China o nouă specie de dinozauri care aveau mărimea unui papagal şi erau înzestraţi cu o singură gheară la capătul membrelor superioare, potrivit unui studiu publicat recent în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Imaginea articolului Dinozaur de mărimea papagalului descoperit în China

Dinozaur de mărimea papagalului descoperit în China (Imagine: www.pnas.org)

Noua specie de dinozauri a fost numită "Linhenykus monodactylus". Linhenykus vine de la Linhe, localitatea unde a fost făcută descoperirea.

Acest dinozaur face parte din familia Alvarezsauridae, o ramură a teropodelor, un grup de dinozauri carnivori din care făcea parte şi faimosul Tyrannosaurus rex (T-rex) şi Velociraptorul. Teropodele sunt strămoşii păsărilor din zilele noastre.

Paleontologii au descoperit acele fosile în formaţiunile geologice din Wulansuhai, datând din urmă cu peste 75 de milioane de ani, în regiunea autonomă Mongolia interioară din nordul Chinei.

În această formaţiune geologică au fost descoperite de-a lungul anilor multe fosile de vertebrate. În aceeaşi formaţiune, specialiştii au descoperit, în 2010, scheletul unui Linheraptor exquisitus, un dinozaur lung de peste doi metri. Acesta este, de altfel, singurul schelet aproape complet din această specie descoperit până în prezent.

Scheletul parţial al dinozaurului "mono-gheară" cuprinde oase din coloana vertebrală, membrele superioare, o parte a bazinului şi oasele picioarelor.

Linhenykus monodactylus avea o singură gheară, pe care o folosea ca pe o mână, pentru a săpa în cuiburile de insecte, reliefând astfel marea varietate de modificări suferite de-a lungul istoriei de membrele dinozaurilor, a explicat Michael Pittman, de la Departamentul de ştiinţe ale Pământului din cadrul University College din Londra, coautor al acestei descoperiri.

"Teropodele non-aviare au început cu cinci gheare, dar au ajuns mai târziu, în evoluţia lor, să aibă doar trei gheare. T-rex reprezintă un caz special în cadrul teropodelor, deoarece avea doar două gheare. Iar acum am descoperit acest Linhenykus cu o singură gheară, fapt ce dovedeşte complexitatea modificărilor suferite de extremităţile membrelor superioare ale teropodelor de-a lungul evoluţiei lor", a adăugat paleontologul britanic.

Motivul pentru care Linhenykus şi-a pierdut celelalte două gheare exterioare nu este deocamdată clar, iar această evoluţie ar putea fi pur şi simplu rezultatul procesului de selecţie naturală.

Linhenykus trăia alături de alţi dinozauri din familia teropodelor, ce aveau o mărime comparabilă. Faptul că, spre deosebire de ei, Linhenykus avea o singură gheară ar putea să indice o serie de diferenţe în ceea ce priveşte comportamentul de hrănire.

Linhenykus trăia în acel teritoriu cu mamifere mici, şopârle, ankylosaurus (dinozauri de talie mare, cântărind între cinci şi şapte tone) şi dinozauri cu coarne (ceraptosieni).

Dinozaurii au dominat viaţa de pe Terra timp de peste 150 de milioane de ani şi au dispărut în urmă cu 65 de milioane de ani, alături de alte specii. Această dispariţie în masă a fost cauzată, în opinia multor savanţi, de prăbuşirea unui meteorit uriaş, care a bulversat clima planetei noastre.