Dovezile celui mai puternic impact al unui asteroid cu Terra

Două uriaşe "cicatrice" provocate de meteoriţi, întinse pe circa 400 de kilometri în deşertul australian, sunt o consecinţă, de fapt, a ciocnirii Terrei cu un singur asteroid foarte mare, zona de impact fiind uriaşă în comparaţie cu cea din peninsula mexicană Yucatan, potrivit unui nou studiu.

Imaginea articolului Dovezile celui mai puternic impact al unui asteroid cu Terra

Dovezile celui mai puternic impact al unui asteroid cu Terra (Imagine: Publimedia/Shutterstock)

Zona de impact descoperită în deşertul din centrul Australiei este cea mai mare astfel de regiune cunoscută de oamenii de ştiinţă, potrivit theguardian.com.

Impactul s-a produs după ce un meteorit enorm, care s-a desfăcut în două bucăţi de câte 10 kilometri în diametru, a lovit Terra în regiunea cunoscută în prezent sub numele de bazinul Warburton, potrivit cercetătorului şef Andrew Glikson, de la Australian National University. "Multe specii de plante şi animale au dispărut atunci", a declarat Glikson.

Două urme uriaşe ale impactului au fost descoperite în mantaua Pământului şi două cicatrice care se întind pe o lungime de 190 de kilometri şi au o adâncime de 30 de kilometri marchează încă regiunea unde a avut loc impactul, care cuprinde părţi din statele australiene Queensland, South Australia şi Northern Territory.

Urma estică lăsată de impact pe continent a fost descoperită din întâmplare în 2013, când, în urma unei serii de foraje geotermale, s-au descoperit urme de roci ce au fost transformate în sticlă din cauza unui şoc extrem. Anterior, se credea că zona de impact se întinde pe circa 200 de kilometri, fiind considerată a treia cea mai mare din lume.

Andrew Glikson ştia de existenţa celei de-a doua urme de impact în vestul bazinului australian, care prezenta "semnături seismice şi magnetice similare", dar care nu fusese cercetată suficient.

Dovezile că zonele de impact sunt de fapt produse de acelaşi asteroid au fost publicate luna aceasta în revista Tectonophysics.

Descoperirea a dublat mărimea zonei de impact a asteroidului la 400 de kilometri, de patru ori mai mare decât craterul produs de asteroidul care a lovit peninsula Yucatan, pe seama căruia foarte mulţi savanţi pun dispariţia dinozaurilor.

Asteroidul căzut în Australia ar fi cauzat, de asemenea, o extincţie în masă a speciilor, dar oamenii de ştiinţă trebuie mai întâi să stabilească momentul în care s-a produs. În mod ciudat, indiciile care însoţesc de obicei astfel de coliziuni, cum ar fi cenuşa care a plutit în atmosferă în urma impactului din Yucatan şi care s-a aşezat pe sol în regiunile înconjurătoare, nu au fost încă descoperite în rocile cu o vechime de aproximativ 300 de milioane până la 600 de milioane de ani din bazinul Warburton.

"Este un mister, nu putem identifica un eveniment care a produs o extincţie în masă care să se potrivească cu aceste coliziuni. Cred că impactul poate fi mai vechi de 300 de milioane de ani", a declarat Andrew Glikson.

Răspunsurile la aceste întrebări ar putea duce la noi teorii privind originea Terrei. "Coliziunile uriaşe, precum aceasta, ar fi putut avea un rol mult mai important în evoluţia Pământului decât se credea anterior", a mai spus cercetătorul australian Andrew Glikson.