Fauna marină ar putea influenţa evoluţia climei planetei

Fauna marină ar putea să influenţeze semnificativ circulaţia apelor oceanice, care este un factor determinant pentru evoluţia climei planetei, potrivit unui studiu publicat în revista britanică Nature.

Imaginea articolului Fauna marină ar putea influenţa evoluţia climei planetei

Fauna marină ar putea influenţa evoluţia climei planetei (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Circulaţia apelor oceanice se află la originea schimburilor termice uriaşe dintre regiunile polare şi cele tropicale şi dintre apele de suprafaţă - calde şi limpezi - şi cele de adâncime - reci şi întunecate.

În secolul al XX-lea, oamenii de ştiinţă considerau că această circulaţie a apelor oceanice este determinată doar de curenţii oceanici, de vânturi şi de forţele gravitaţionale exercitate în special de Lună asupra mareelor.

Ideea, populară de altfel în secolul al XIX-lea, potrivit căreia peştii ar influenţa curenţii oceanici, este pe cale de a fi modificată în prezent, cu ajutorul a doi cercetători de la California Institute of Technology din Pasadena (Statele Unite ale Americii).

În anii '60, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că uşoarele turbulenţe create de peşti şi de plancton se propagă cu rapiditate în apă. În schimb, cei doi cercetători americani au demonstrat, folosind o mai veche ipoteză formulată de Charles Darwin, că animalele marine, în funcţie de morfologia lor, antrenează mişcarea apelor oceanice cu ajutorul vâscozităţii.

Pentru a verifica această ipoteză, cercetătorii au pus la punct un sistem laser pentru a monitoriza mişcarea apei, turnând o substanţă colorată după trecerea meduzelor într-un lac sărat din insula Palau din Oceanul Pacific.

Ei au putut astfel să constate că o "cantitate uimitor de mare" de apă rece era adusă la suprafaţă în urma meduzelor care urcau de pe fundul lacului, a explicat William Dewar, un cercetător de la Universitatea de stat din Florida.

Oamenii de ştiinţă americani consideră că impactul experimentul lor la scară planetară poate fi calculat pe baza datelor referitoare la forma animalelor marine, la populaţiile lor şi la direcţiile de deplasare.

Deşi cei doi autori americani nu s-au aventurat în calcule foarte complexe, ei consideră, totuşi, că, dacă efectele testului lor vor fi semnificative la scară planetară, atunci "fundamentele ştiinţelor despre clima planetei vor fi date peste cap".