Neanderthalienii au coexistat cu oamenii moderni vreme de 3000 ani

Până la 2% din ADN-ul transportat de europeni este moştenit de la neanderthalieni care s-au încrucişat cu strămoşii străvechi ai speciei Homo Sapiens.

Imaginea articolului Neanderthalienii au coexistat cu oamenii moderni vreme de 3000 ani

Creative Commons

Oamenii moderni au coexistat cu oamenii de Neanderthal în Europa timp de până la 3.000 de ani, potrivit unor noi cercetări.

Analiza a zeci de artefacte arată că cele două specii umane au trăit împreună în Franţa şi în nordul Spaniei mult mai mult decât se credea anterior.Cuţitele de piatră distinctive sugerează că au împărtăşit tehnologii primitive şi s-ar putea chiar să se fi încrucişat. Modelarea computerizată a constatat că cele două specii au trăit una lângă alta între 1.400 şi 2.900 de ani.

Autorul principal Igor Djakovic, doctorand la Universitatea Leiden, Olanda, a declarat că este prima dovadă a întâlnirilor directe „la orice scară regională” între două specii umane diferite. În ciuda cadrelor lor îndesate şi a sprâncenelor grele, oamenii de Neanderthal au fost remarcabil ca noi şi au ocupat Europa timp de mai bine de 300.000 de ani.

Dovezile fosile recente sugerează că oamenii moderni şi oamenii de Neanderthal ar fi putut coexista timp de 5.000 până la 6.000 de ani.  Echipa internaţională a scanat un set de date de 66 de relicve umane de Neanderthal şi Homo Sapiens din 17 situri arheologice.

Cercetătorii au folosit ecuaţii statistice complexe pentru a estima intervalele de date şi populaţiile responsabile. Le-a permis să deducă cele  mai recente momente în care oamenii ar fi putut fi prezenţi – completând porţiunile lipsă din înregistrarea arheologică.

Ei au descoperit că artefactele de Neanderthal au apărut pentru prima dată între 45.343 şi 44.248 de ani în urmă şi au dispărut între 39.894 şi 39.798 de ani în urmă. Data dispariţiei lui Neanderthal, bazată pe rămăşiţele neanderthaliene datate direct , a fost între 40.870 şi 40.457 de ani în urmă. S-a estimat că oamenii moderni au apărut în Europa acum 42.653 sau 42.269 de ani în urmă, ceea ce sugerează o coexistenţă de la 1.400 până la 2.900 de ani.

Peisajul demografic al Europei a fost transformat între 40.000 şi 50.000 de ani în urmă, prin care oamenii de Neanderthal au dispărut  pe măsură ce oamenii moderni au început să populeze regiunea. Dovezi recente din Bulgaria, Republica Cehă şi sud-estul Franţei indică că primele sosiri ale oamenilor moderni au avut loc cu cel puţin 45.000 de ani în urmă – şi posibil chiar cu 54.000 de ani. Studiul a fost publicat în revista Scientific Reports .