O nouă planetă aflată într-o zonă locuibilă, descoperită de astronomi

Astronomii englezi şi germani au descoperit o nouă planetă care orbitează în jurul unei stele apropiate, la o distanţă potrivită pentru a avea o climă asemănătoare celei de pe Terra şi pentru a putea să întreţină viaţa.

Imaginea articolului O nouă planetă aflată într-o zonă locuibilă, descoperită de astronomi

O nouă planetă aflată într-o zonă locuibilă, descoperită de astronomi (Imagine: AFP / MediafaxFoto)

Savanţii au descoperit, de fapt, trei noi planete în jurul unei stele aflate la 44 de ani-lumină de Terra, însă doar una dintre ele se află în aşa-zisa Goldilocks Zone, o zonă din jurul unei stele unde temperaturile nu sunt nici prea ridicate, nici prea scăzute, pentru ca apa să poată exista în stare lichidă.

"HD 40307 este o stea pitică bătrână, perfect liniştită, aşa că nu există niciun motiv pentru ca o astfel de planetă să nu susţină o climă ca cea de pe Terra", a declarat Guillem Angla-Escude, de la Universitatea Goettingen din Germania, coordonatorul acestui studiu, realizat în colaborare cu Mikko Tuomi, de la Universitatea Hertfordshire din Marea Britanie.

Noua planetă are o masă de cel puţin şapte ori mai mare decât Terra, însă se află cam la aceeaşi distanţă de soarele ei ca şi Pământul de Soare, ceea ce înseamnă că primeşte o cantitate similară de energie solară ca planeta noastră.

Peste 800 de planete au fost descoperite în afara sistemului nostru solar, după detectarea primei exoplanete, la începutul anilor 1990, însă foarte puţine dintre ele se află într-o zonă locuibilă.

Şi mai puţine dintre ele sunt planetele care se rotesc, aşa cum se întâmplă cu noua planetă, pentru a crea ziua şi noaptea, elemente care cresc şansele ei de a avea un climat apropiat de cel terestru. Cele care nu se rotesc sunt "blocate", iar jumătate din suprafeţele acestor planete se află permanent în întuneric.

Planeta, denumită HD 40307g, face parte dintr-un sistem solar despre care s-a crezut iniţial că avea doar trei planete, toate pe orbite prea apropiate de steaua lor pentru ca apa să existe pe ele în stare lichidă.

Astronomii au făcut noua descoperire, prezentată în Astronomy & Astrophysics, examinând datele transmise de spectrograful HARPS, ataşat de telescopul European Southern Observatory din La Silla, în deşertul chilian Atacama.